Projecttips voor de Kinderboekenweek 2024: Lekker eigenwijs!

De Kinderboekenweek van 2024 vindt plaats van 2 oktober t/m 13 oktober en thema is ‘Lekker eigenwijs‘. Binnen dit thema kun je werkelijk alle kanten op! Natuurlijk biedt Kleuteruniversiteit je superleuke, leerzame en vooral lekkere eigenwijze projecten waarbij een hoge betrokkenheid van de kinderen voorop staat. In deze blog geven we je tips voor projecten die je tijdens de Kinderboekenweek uit kunt voeren en geven we een tipje van de sluier over welke projecten er nog aankomen! Voor welk project kies jij?

1. de NEEhoorn

In het Heerlijke Hartenwoud wordt een kleine poezelige eenhoorn geboren. Omdat hij op alles NEE zegt, wordt hij de NEEhoorn genoemd. Op een dag ontsnapt hij en ontmoet een wasbeer die niet wil luisteren, een hond die echt nergens van houdt en een prinses die het met niks eens is. Samen trekken ze eropuit. Want samen chagrijnig zijn, is veel leuker!

Dit eigenwijze project is geschreven bij het boek ‘De NEEhoorn’ van Marc-Uwe Kling & Astrid Henn, vertaald door Jaap Robben. Het project bevat activiteiten voor taal, rekenen, muziek, Engels, drama, filosofie, spel en beweging, de sociaal-emotionele en de creatieve ontwikkeling. Hiermee kun je minimaal drie weken aan de slag. Dit project kun je ook uitvoeren in groep 4 met ons Junioruniversiteit project!

2. Kunst met taart

Het schilderij van mevrouw Hond wordt gestolen uit het museum! De dief ontsnapt, maar de dieren gaan hem achterna. Ze komen terecht in prachtige kunstwerken. Lukt het ze om de dief te pakken te krijgen?

Help de dieren om de dief te vangen in dit spannende kunstproject, dat is geschreven bij het boek ‘Kunst met taart‘ van Thé Tjong-Khing. Het project bestaat uit taal- en rekenactiviteiten en activiteiten rondom Engels, sociaal-emotionele vorming, beweging en dans. Daarnaast zijn er zes kunstactiviteiten, passend bij de kunstwerken die in het boek te zien zijn. Je kunt met dit project minstens 3 weken aan de slag.

3. Boer Boris en de luchtballon

Boer Boris vindt een pinguïnei op zijn erf. Het is hier veel te warm voor een pinguïn, hij moet zo snel mogelijk naar huis. Naar de Zuidpool gaan geen treinen of bussen. Gelukkig weet Boer Boris altijd raad!

Stap in de luchtballon van Boer Boris en vlieg mee naar de Zuidpool. Dit project is geschreven bij het boek ‘Boer Boris en de luchtballon’ van Ted van Lieshout en Philip Hopman. Met de activiteiten uit dit project kun je vier weken aan de slag. Vlieg je mee?

4. De glitterjurk

Een jongen en zijn moeder gingen boodschappen halen, toen hij in de etalage een glitterjurk zag stralen. Hij wist meteen, toen ze verder liepen: die jurk wil ik aan en dan zwaaien en zwiepen.

Leer aan de hand van dit project alles over kleding en straal in een door jou ontworpen kledingstuk. Dit project voor zo’n 5 weken is geschreven bij het boek ‘De glitterjurk’ van Robert Tregoning en Pippa Curnick, vertaald door Edward van de Vendel. Samenwerken staat centraal in de activiteiten voor close reading, taal, rekenen, burgerschap, spel & beweging, natuur, techniek, beeldende vorming, muziek met suggesties voor de hoeken.

5. Mevrouw Das en meneer Ping

Bij Mevrouw Das is alles bont en druk, haar tuin staat vol mooie planten en bloemen. Bij haar buurman Meneer Ping is alles wit en keurig, zijn tuin is kaal en schoon. Zij geeft hem graag een paar plantjes. Hij legt met liefde een tegelpaadje voor haar. Van het een komt het ander…

Leg diverse dilemma’s voor over het huishouden van Mevrouw Das en Meneer Ping en laat de kinderen stemmen. De meeste stemmen bepalen de vervolgactiviteiten. Het project is gebaseerd op het boek ‘Mevrouw Das en Meneer Ping’ van Rindert Kromhout en Natascha Stenvert.

Ook bieden wij bij dit project een L.I.F.T project. L.I.F.T. staat voor Leren, Inspireren, Fantaseren en Talenteren en is ontwikkeld om kinderen creatief en flexibel te laten denken. Ideaal voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong, al mag iedereen in de lift stappen. In dit L.I.F.T. product bij het boek ‘Kom uit die kraan!’ van Tjibbe Veldkamp, vind je zes uitdaagtips, twaalf Denksleutel-opdrachten en een activiteitenblad.

6. Tim op de tegels

Tim moet op de stoeptegels blijven van zijn vader. Daar is hij veilig. Maar of zijn vader daar gelijk in heeft?

Een project over veiligheid in het verkeer, met uiteenlopende activiteiten waarbij kinderen veel kunnen ontdekken! Geschreven aan de hand van het boek ‘Tim op de tegels’ van Tjibbe Veldkamp en Kees de Boer.

7. De ridder zonder billen

Er was eens een ridder zonder billen. Die was verdrietig, want het liefst zou hij willen dat hij een prins werd en niet voor heel even, maar voor een lang en gelukkig leven.

In het heetst van de strijd, raakte de ridder zijn billen kwijt. Help hem bij zijn zoektocht naar nieuwe billen. Dit project bevat taal- en rekenactiviteiten, muzieklessen, een spel en bewegingsles en suggesties voor de spelhoek bij het boek ‘De ridder zonder billen‘ van Levina van Teunenbroek en Charlotte Bruijn. Hiermee kun je drie weken aan de slag.

8. Ik ben Pippi niet!

Een geit is een geit. En alle geiten lijken op elkaar. Dat dacht mijn moeder. Tot ze mij kreeg …

We lijken allemaal op elkaar. En toch zijn we allemaal anders. Tijdens dit project met het accent op de sociaal-emotionele ontwikkeling komen de kinderen erachter wat iedereen hetzelfde heeft en wat iedereen uniek maakt. Van jou is er maar één! Het project is geschreven bij het eigenzinnige boek ‘Ik ben Pippi niet!’ van Yvonne Jagtenberg met een lesaanbod van minimaal drie weken.

9. Kom uit die kraan

Kinderen mogen niet op de bouw komen, dat weet Bart best. Op een dag kruipt hij toch onder het hek door en bestuurt de wals, de cementwagen en de hijskraan. Waarom doet hij dat?

Het boek ‘Kom uit die kraan!!‘ van Tjibbe Veldkamp bevat twee verhaallijnen; één over de bouw en één over de politie. In dit project vind je activiteiten bij beide verhaallijnen. Je kunt ze allebei volgen of kiezen voor een van deze thema’s. Het project biedt materiaal voor zo’n 3 weken. Let op: rondom dit prentenboek is eerder een project van Kleuteruniversiteit verschenen. Dat oude project is inmiddels niet meer beschikbaar, en dit nieuwe project uit 2024 is volledig anders met nieuwe lessen.

Ook bieden wij bij dit project een L.I.F.T project. L.I.F.T. staat voor Leren, Inspireren, Fantaseren en Talenteren en is ontwikkeld om kinderen creatief en flexibel te laten denken. Ideaal voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong, al mag iedereen in de lift stappen. In dit L.I.F.T. product bij het boek ‘Kom uit die kraan!’ van Tjibbe Veldkamp, vind je zes uitdaagtips, twaalf Denksleutel-opdrachten en een activiteitenblad.

10. Woeste Willem – piraten

‘En nu opgehoepeld!’ brult Willem. Frank begint te rennen. ‘Tot ziens!’ roept hij over zijn schouder. ‘Alsjeblieft niet’ mompelt Willem.

Ga mee op avontuur met Woeste Willem en Frank! Dit project voor drie weken is geschreven bij het boek ‘Woeste Willem‘ van Ingrid en Dieter Schubert. In dit project vind je activiteiten op het gebied van taal, rekenen, muziek, de sociaal-emotionele ontwikkeling, de creatieve ontwikkeling en spel en beweging.

11. Dit boek gaat over Nederland

Nederland, een klein landje, vol diversiteit. In Nederland mag je zijn wie je wilt zijn. Een land vol eigenzinnige bewoners.

Aan de hand van raadsels over Nederland leren de kinderen van alles over ons eigenwijze landje. Het project voor zo’n 4 weken bevat taal- en rekenactiviteiten, een sociaal emotionele activiteit, bewegingsactiviteiten, muzieklessen en hoekensuggesties bij het boek ‘Dit boek gaat over Nederland‘, geschreven door Kristi Freijssen met illustraties van Agnes Loonstra.

Ook voor groep 3 én 4 hebben wij een Junioruniversiteit project bij dit boek geschreven! Leuk om samen in groep 1, 2, 3 en 4 uit te voeren dus.

12. Iedereen zijn eigen kleur

Alles is grijs geworden! Elke struik, bloem, boom en zelfs de blaadjes zijn grijs. Hoe kunnen de dieren hun kleur terugkrijgen?

Ontdek het plezier van een kleurrijke samenleving. In dit project bij het boek ‘Iedereen zijn eigen kleur‘ van Yoeri Slegers vind je activiteiten voor taal, rekenen, burgerschap, kleur, natuur, bewegend leren, ontwerpen en de creatieve ontwikkeling.