Bij Mevrouw Das is alles bont en druk, haar tuin staat vol mooie planten en bloemen. Bij haar buurman Meneer Ping is alles wit en keurig, zijn tuin is kaal en schoon. Zij geeft hem graag een paar plantjes. Hij legt met liefde een tegelpaadje voor haar. Van het een komt het ander…
Leg diverse dilemma’s voor over het huishouden van Mevrouw Das en Meneer Ping en laat de kinderen stemmen. De meeste stemmen bepalen de vervolgactiviteiten. Het project is gebaseerd op het boek ‘Mevrouw Das en Meneer Ping’ van Rindert Kromhout en Natascha Stenvert.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Maartje Ramakers –
Dit project is een absolute aanrader! Ideaal om te gebruiken als project van de winter richting de lente, maar eigenlijk ook voor ieder ander moment in het jaar. Het prentenboek is geweldig, maar de activiteiten die erbij zijn geschreven doen zeker niet onder! Door de keuze die kinderen zelf hebben in welke activiteit er wordt gedaan, stijgt de betrokkenheid en werk je direct aan burgerschap. Dit project is zeker het uitvoeren waard!
Arina.vangelder –
Wat een genot om met dit project aan de slag te gaan. De activiteiten zijn geschreven bij het prentenboek Mevrouw das en meneer Ping, Het is goed om het boek meerdere malen voor te lezen; het verhaal is in het begin best lastig. Als de kinderen eenmaal doorhebben hoe het verhaal in elkaar steekt, genieten ze van de twist van het boek en de bijbehorende activiteiten. Grote betrokkenheid ontstaat doordat de kinderen mogen kiezen of ze de mening van mevrouw Das of die van meneer Ping delen. Hierover mogen ze stemmen en daarna komt er een vervolgactiviteit die daarbij aansluit. Als je op deze manier aan de slag gaat, geef jij als leerkracht dus niet alle lessen, maar is er steeds een keuze uit twee. Het project bevat reken, taal, motorische en ook bewegend leer activiteiten. Er is ruimte voor spel doordat de hoeken heel goed aan te passen zijn bij dit thema. Zo hadden wij het huis van mevrouw Das met tuin en ook het huis van meneer Ping waarin druk werd schoongemaakt en een tegelpad werd aangelegd. Als afsluiting gingen de kinderen in de buurt op zoek naar bloemen om te kijken of de omgeving van de school geschikt zou zijn voor een gezamenlijk huis voor mevrouw Das en meneer Ping. We kijken terug op een fantastisch project.