Bij Mevrouw Das is alles bont en druk, haar tuin staat vol mooie planten en bloemen. Bij haar buurman Meneer Ping is alles wit en keurig, zijn tuin is kaal en schoon. Zij geeft hem graag een paar plantjes. Hij legt met liefde een tegelpaadje voor haar. Van het een komt het ander…
Leg diverse dilemma’s voor over het huishouden van Mevrouw Das en Meneer Ping en laat de kinderen stemmen. De meeste stemmen bepalen de vervolgactiviteiten. Het project is gebaseerd op het boek ‘Mevrouw Das en Meneer Ping’ van Rindert Kromhout en Natascha Stenvert.
*** Let op! De aankoop van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld, zie ook onze gebruiksvoorwaarden.
Van de auteur
Mevrouw Das heeft thuis een jungle vol mooie planten. Haar buurman, Meneer Ping, veegt elke dag zijn keurige tuin vol tegels schoon.Â
Mevrouw Das geeft graag een paar plantjes aan Meneer Ping. Hij legt met liefde een tegelpaadje voor haar aan. Van het een komt het ander…
Dit project staat in het teken van burgerschap. Sinds 2021 geldt in Nederland de nieuwe wet voor burgerschaps-onderwijs. Onder burgerschap verstaan we de manier waarop mensen deelnemen aan de maatschappij en die helpen vormgeven. Burgerschapsvorming brengt kinderen de kennis, vaardigheden en houding bij die ze nodig hebben om nu en later actief te kunnen meedoen in onze samenleving. Burgerschapsonderwijs bestaat uit vier domeinen: politiek-juridisch, sociaal-maatschappelijk, economisch en vitaal burgerschap. De activiteiten in dit project vallen onder politiek-juridisch burgerschap door de kinderen kiesrecht te geven.
Bij de startactiviteit ontdekken de kinderen bloemen, tuinspullen en poetsmaterialen. Bij de bloemen ligt een cirkel met een das erop. Bij de poetsspullen ligt een cirkel met een pinguïn erop. Op een zakje met fiches staat de vraag: Wat vind jij? Je vraagt je hardop af wat je waarvan moet vinden. Terwijl je alles bekijkt, zie je dat er een boek tussen de spullen ligt.
Tijdens het voorlezen krijgen de kinderen diverse dilemma’s voorgelegd. Bij elk dilemma horen twee keuzes waarbij de kinderen met behulp van de fiches stemmen met wie zij het eens zijn: Mevrouw Das of Meneer Ping. De meeste stemmen bepalen de vervolgactiviteit; er zijn steeds twee vervolgactiviteiten. Je bepaalt zelf of je alleen de activiteit uitvoert die de meeste stemmen krijgt óf dat je ze beide uitvoert waarbij je start met de activiteit die de meeste stemmen heeft gekregen. Vervolgens bepaal je zelf of je de vervolgactiviteit aansluitend uitvoert of tijdens een later moment.
Elke activiteit beslaat drie pagina’s, deze zijn genummerd. Op de eerste pagina vind je de inleiding en het dilemma met de twee keuzemogelijkheden. Hier lees je bij de voorbereidingen wat je moet maken of klaarleggen. Op de volgende twee pagina’s staan de twee verschillende vervolgactiviteiten afzonderlijk beschreven. De activiteiten vergen weinig voorbereiding. Het project biedt een lesaanbod voor minimaal twee weken, uitgaande van één activiteit per dag en zijn gebaseerd op het prentenboek Mevrouw Das en Meneer Ping van Rindert Kromhout en Natascha Stenvert.
Gedurende dit project staat de huishoek centraal. De kinderen stemmen of ze in de huishoek het huis van Mevrouw Das, van Meneer Ping of beide huizen willen namaken. Het verhaal van de twee buren wordt hier nagespeeld en verder uitgebouwd.
Lesdoelen
Download hier de lesdoelen van dit project.
Boek nodig?
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Maartje Ramakers –
Dit project is een absolute aanrader! Ideaal om te gebruiken als project van de winter richting de lente, maar eigenlijk ook voor ieder ander moment in het jaar. Het prentenboek is geweldig, maar de activiteiten die erbij zijn geschreven doen zeker niet onder! Door de keuze die kinderen zelf hebben in welke activiteit er wordt gedaan, stijgt de betrokkenheid en werk je direct aan burgerschap. Dit project is zeker het uitvoeren waard!
Arina.vangelder –
Wat een genot om met dit project aan de slag te gaan. De activiteiten zijn geschreven bij het prentenboek Mevrouw das en meneer Ping, Het is goed om het boek meerdere malen voor te lezen; het verhaal is in het begin best lastig. Als de kinderen eenmaal doorhebben hoe het verhaal in elkaar steekt, genieten ze van de twist van het boek en de bijbehorende activiteiten. Grote betrokkenheid ontstaat doordat de kinderen mogen kiezen of ze de mening van mevrouw Das of die van meneer Ping delen. Hierover mogen ze stemmen en daarna komt er een vervolgactiviteit die daarbij aansluit. Als je op deze manier aan de slag gaat, geef jij als leerkracht dus niet alle lessen, maar is er steeds een keuze uit twee. Het project bevat reken, taal, motorische en ook bewegend leer activiteiten. Er is ruimte voor spel doordat de hoeken heel goed aan te passen zijn bij dit thema. Zo hadden wij het huis van mevrouw Das met tuin en ook het huis van meneer Ping waarin druk werd schoongemaakt en een tegelpad werd aangelegd. Als afsluiting gingen de kinderen in de buurt op zoek naar bloemen om te kijken of de omgeving van de school geschikt zou zijn voor een gezamenlijk huis voor mevrouw Das en meneer Ping. We kijken terug op een fantastisch project.