Rikki en Mia de kip zijn dikke vrienden. Geen wonder dat Rikki ongerust is als hij Mia op een dag niet kan vinden in het kippenhok. Uiteindelijk ziet hij haar zitten, achter in de tuin. Maar wat doet ze opeens vreemd …
Dit project bevat activiteiten bij het boek ‘Rikki en Mia de kip‘ van Guido van Genechten. Leg de diverse dilemma’s voor aan de kinderen en laat hen stemmen op de oplossingen die ze erbij vinden passen. De stemmen bepalen de activiteiten, Laat je verrassen door het verloop!
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Linda Mooijekind –
Wat een mega leuk project is dit! De opening alleen al is heel simpel, maar leuk en doeltreffend: in een doos (wat later het kippenhok kan worden) zit een ingepakt cadeautje en een zakje met daarop ‘wat vind jij?’ en stemmuntjes daarin. Met elkaar wordt dus gestemd of het pakje open gaat of niet. Natuurlijk zijn alle kinderen reuze benieuwd en gaat het pakje open en komt er het boek van Rikki en Mia de kip ui tevoorschijn. Dit project kan ingezet worden bij lente, maar ook zeker bij burgerschap. De kinderen mogen namelijk steeds bij aanvang van een activiteit kiezen. Kiezen ze er bijvoorbeeld voor om Mia te helpen of wachten ze totdat ze klaar is met broeden; durven ze Mia van dichtbij eten te geven of juist van verder weg? Wanneer de keuzes zijn voorgelegd, mogen de kinderen door middel van hun stemmuntje hun keuze maken. De keuze met de meeste stemmen zorgt voor een bepaalde vervolgactiviteit. Je kunt er ook nog voor kiezen om op een ander moment de andere activiteit alsnog uit te voeren. Als leerkracht weet je dus niet van tevoren waar het heen gaat. Je moet dan wel 2 activiteiten klaar leggen, maar zorgt niet voor veel meer extra werk, zeker niet wanneer je de niet gekozen activiteit op een ander moment uitvoert. Soms dacht ik als leerkracht van tevoren wel te weten wat er gekozen zou gaan worden, maar had ik dat dus helemaal mis!
Wat nog een ontzettend leuke tip uit het project was, was om van de lege doos het kippenhok te maken en daar elke dag een wisselend aantal eieren in te leggen. Deze kunnen dan in een staafdiagram weergegeven worden. Dit leefde ontzettend in mijn klas, want sommige kinderen kwamen ‘s ochtends eerst binnen kijken naar de eieren voordat ze hun spullen op gingen ruimen!
Al met al een echte aanrader dit project! Ik ben ook zeker van plan nog eens een burgerschapsproject te doen.