Er was eens een ridder zonder billen.
Die was verdrietig, want het liefst zou hij willen
dat hij een prins werd en niet voor heel even,
maar voor een lang en gelukkig leven.
In het heetst van de strijd, raakte de ridder zijn billen kwijt. Help hem bij zijn zoektocht naar nieuwe billen. Dit project bevat taal- en rekenactiviteiten, muzieklessen, een spel en bewegingsles en suggesties voor de spelhoek bij het boek ‘De ridder zonder billen‘ van Levina van Teunenbroek en Charlotte Bruijn. Hiermee kun je drie weken aan de slag.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Chantal Groeneveld –
Wat een geweldig leuk billoos project!
Vanaf het moment dat ik de kaft van het boek liet zien waren de kinderen erg enthousiast! Bij het lezen van het boek gingen de kinderen direct aan de slag met rijmen, begonnen ze te lachen en zeggen ze regelmatig ‘billen’.
Het thema in de klas was ridders, waardoor de ridder zonder billen in elke hoek weer terug kwam. In het project zitten ook fijne aanvullingen voor in de hoeken, die goed van pas kwamen.
Elke activiteit die we deden in de klas, werd een succes. Er konden namelijk billen verdiend worden, waardoor de ridder de beste billen uit kon zoeken aan het einde.
Zoek je dus een leuk, lachwekkend project bij het thema ridders/kastelen? Dan ben je met dit project aan het juiste adres!!
m.overweel –
Wat een heerlijk project! Wij en de kinderen hebben ervan genoten.
Het boek is al een verhaal wat enorm aanspreekt. Ze lagen krom om de grappige teksten, vulden de zinnen op rijm aan, en de illustraties zijn vrolijk.
Het project bevat stuk voor stuk leuke lessen waar wij 3 weken mee gewerkt hebben. Omdat de klas zo enthousiast was over ridders en kastelen hebben wij daarna nog ruim 2 weken doorgewerkt over dit thema. Wij hebben het toen gecombineerd met lessen uit het project ridders.
Het thema leefde enorm. Zo hebben ze zelf van karton en makedo de huishoek veranderd in een zelfgebouwd kasteel. Met een draak, die de billen van de ridder eraf hapte. De winkel werd een billenwinkel, en buiten waren ze allemaal een stoere ridder of ridster.
Elke les eindigt met een rijmpje en daarna een billenkaartje. Zal dit de billen van de ridder zijn? Dit vonden ze hilarisch. Ze begonnen al snel het rijmpje mee te zeggen en keken uit na deze leuke afsluiting van de les.
juf Evelyn –
De ridder zonder billen is echt het favoriete project van m’n kleuters geweest! Tijdens het voorlezen van het boek lagen de kinderen iedere keer dubbel. Het verzamelen van de billen na elke activiteit, was een leuke toevoeging, waardoor de kinderen telkens een hoge betrokkenheid hadden bij de activiteit.
De activiteiten zijn veelzijdig en goed aan te passen aan het niveau van de kinderen. De suggesties voor de hoeken en spelideeën waren waardevol!
In de klas hadden we een echte billenwinkel, wat leidde tot een ontzettend leuk rollenspel.
Als afsluiting zijn we naar een echt kasteel geweest en hebben we het trouwfeest gevierd, alle kinderen waren ridders of prinsessen. Het was een ontzettend leuke afsluiting van een waardevol thema!
Anouk Greving –
De ridder zonder billen is een uitgebreid en rijk project dat uitdagend spel uitlokt bij kinderen! De kinderen gaan tijdens dit project op zoek naar de juiste billen voor de ridder. Dit is een mooie rode draad waardoor de kinderen gedreven en enthousiast zijn om mee te helpen tijdens de activiteiten. Na elke activiteit verdienen ze nieuwe billen, tot ze de billen vinden die de ridder zoekt. Tijdens dit project gaan de kinderen onder andere bezig met de taal- en rekendoelen; rijmen, trappen van vergelijking, tellen, letterkennis, ruimtelijk inzicht en geldbesef. Hiernaast bevat het project ook een muziekles, een spel en bewegingsactiviteit, ideeën voor creatieve verwerkingen, een les over emoties en een les waarbij het beginnend programmeren een rol speelt. De kinderen uit mijn groep vonden vooral deze laatste les geweldig! Het rollenspel krijgt ook een mooie plek in dit project wanneer de kinderen een eigen hoek gaan inrichten. Er worden spelideeën en mogelijkheden voor het inrichten van hoeken gegeven wat in mijn klas leidde tot rijk spel!
Als afsluiting hebben wij het trouwfeest van de ridder en de prinses gevierd in de klas. De kinderen waren verkleed en genoten vol van de spelvariaties uit het project. Kortom, een project met veel mogelijkheden voor iedere kleuterklas!