Hallo, ik ben schildknaap Koen. Een schildknaap is het hulpje van de ridder. Later word ik zelf ridder, net als mijn vader.
In dit project nemen we je mee naar de wereld van de ridders. Dit project van 131 pagina’s bevat taalactiviteiten, rekenactiviteiten, spel- en bewegingslessen, een muziekles en suggesties voor de hoeken aan de hand van het boek ‘Willewete Ridders’ van Suzan Boshouwers en Marjolein Hund.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
sharaya –
Wat een heerlijk thema waar de kinderen zich helemaal kunnen inleven. We zijn begonnen met het bekijken van de tijdlijn die in het eerste Kleuteruniveristeit magazine staat. We hebben gekeken naar waar we nu zijn en naar welke tijd we gaan. Het werd de riddertijd! Een grote tafel bedekt met doeken en een riddervlag werd onze tijdmachine waar we allemaal doorheen zijn gegaan en uitkwamen in de riddertijd.
Er werd een kasteel gemaakt door de kinderen van dozen. Tijdens het maken gebruikten de kinderen nieuw geleerde woorden zoals kantelen. Ze bedachten dat er een ophaalbrug moest komen en dat daar kettingen aan moeten. ‘juf!, we moeten ook torens hebben!’. Ze zijn zo betrokken bij het thema en kwamen steeds met nieuwe ideeën.
De activiteiten vonden ze ook erg leuk om te doen. We oefende onder andere de voorzetsels met een rietje als zwaard, er werden woorden omschreven waarbij de kinderen goed moesten kijken of zij dit kaartje hadden, we hebben geleerd dat een harnas zwaar is en waarom en zijn dan ook zelf gaan experimenteren met gewichten.
Het willewete boek is ook een heel mooi boek waarbij de kinderen veel te weten zijn gekomen samen met het project. Het project is voor 3 weken gepland, maar kan ook goed langer duren. Bij de gym kregen de kinderen een echte ridderdiploma. Wij hebben het project afgesloten met Kraak de code geschiedenis. Hierbij moest de tijdmachine weer gemaakt worden door verschillende opdrachten op te lossen en zo konden we weer terug naar de tijd van nu. Wat hebben we er van genoten!
Linda Mooijekind –
Dit project hebben wij uitgevoerd bij de kinderboekenweek 2020: ‘en toen’. Een project waar we met z’n allen enorm van genoten hebben! Het willewete boek wat hierbij centraal staat is heel gaaf; schildknaap Koen vertelt ons alles over de riddertijd! Tijdens allerlei activiteiten wordt er stilgestaan bij alles wat met ridders te maken heeft: helmen poetsen waar cijfers op staan, tafel dekken voor de 12 ridders van de ronde tafel en nog veel meer. Er worden best wat moeilijke woorden gebruikt als lans, troubadour en nar, maar hoe gaaf is het dan als de kinderen uit je klas deze woorden aan het eind dan ook echt kennen! Geweldig! In de gang hadden we een echt kasteel gemaakt met elkaar waar veel in werd gespeeld: lekker eten werd klaar gemaakt en de tafel gedekt, de ridders bewaakten het kasteel en vochten met de draak en nog veel meer.
Wij hebben 4 weken gedaan over het project. Voor de kinderen die wat meer uitdaging nodig hadden, hebben we het plusproject ernaast gebruikt. Als afsluiting hebben we het project van het ridderfeest gebruikt. Dat was het echt het toetje op het project!
Anneke ten Napel (geverifieerde eigenaar) –
Wauw, leuk project waar zoveel in zit voor kleuters. Het spreekt ze echt tot hun verbeelding. Met de verkleedkleren en het spelen in het kasteel ( omgebouwde huishoek), of het eigen kasteel gebouwd in de bouwhoek met poort en kantelen. Wordt het helemaal compleet. Gaaf is ook om te zien hoe de woordenschat van de kinderen met dit project aan het uitbreiden is. Op het internet zijn er ook leuke aanvullingen te vinden zoals knutselactiviteit en liedjes. En ook ditmaal kwamen we niet aan alle lessen toe. Mooie afsluiter van het jaar.
Sanna (geverifieerde eigenaar) –
Dank je wel voor dit project! Ik heb het thema ridders in mijn klas uitgevoerd en ze waren van begin tot einde geboeid! Veel geleerd en veel gespeeld.
Irma (geverifieerde eigenaar) –
Wauw! Wat is dit een geweldig project! Vanaf het eerste moment dat er een tijdmachine in de klas stond tot drie weken later toen onze gymles ineens een riddertoernooi werd, waren alle kinderen betrokken. Dit is een project dat zowel jongens als ook meisjes aanspreekt (“juf wat doen jonkvrouwen tijdens een riddertoernooi?”), veel verschillende activiteiten in de hoeken, in de kring. Mooie tekeningen bij de woordkaartjes, voldoende uitdaging voor de “plussers” met moeilijke woorden (de fakkel, de troubadour). Dit project gaat zeker nog veel vaker langs komen!
M (geverifieerde eigenaar) –
Wooooh!!!! Net gestart en nu al razend enthousiast.
Ze zijn zo ongelooflijk betrokken. 28 kleuters in spanning voor wat er komen gaat. Het woordschilden spel was een en al feest!
Wat heerlijk dat het nog 3 weken duurt!!!
L. (geverifieerde eigenaar) –
De afgelopen 5 weken hebben we gewerkt over het project Ridders. En aan het einde van het project hebben we een projectkijkavond georganiseerd. Ouders en familieleden mochten dan komen kijken bij ons in de klas.
Het project van Kleuteruniversiteit biedt alles wat je nodig hebt om kinderen spelenderwijs te laten leren betreft, ridders, jonkvrouwen en kastelen
Alle 6 domeinen komen aan bod. Onderzoeksactiviteiten, rekenen en wiskunde, taalactiviteiten, gespreksactiviteiten, activiteiten mbt motoriek en rollenspel in de hoeken.
We gaan met de kinderen terug in de tijd. Daar begint het ook mee. Voorwerpen bekijken die te maken heeft met de riddertijd. En zo prikkel je de kinderen om ook zelf spullen van huis mee te nemen. De kinderen en ouders waren enthousiast en hebben veel geleerd. De kinderen gingen er helemaal in op. De kinderen vonden dat we in een andere wereld leefden. Het leuke is dat je met elkaar een soort van verhalen ontwerp aan het maken bent. Je krijgt veel handvatten hiervoor. We
Er zit ook een fantastische planning in kleuteruniversiteit. Dan hoef je het wiel zelf niet uit te vinden.
Kortom, een geweldig pakket om mee te werken.
Stephanie (geverifieerde eigenaar) –
Heel tevreden over dit thema, het heeft me geïnspireerd en zeker nieuwe ideeën opgeleverd die ik tijdens andere thema’s ook kan gebruiken.
Het heeft mij veel tijd gescheeld omdat ik niet van alles heb hoeven te bedenken. Erg uitdagend, zeker voor mijn groep 2 leerlingen die wat extra uitdaging kunnen gebruiken. Het is een pakket voor 3 weken, maar ik heb bij lange na niet alles kunnen aanbieden binnen 3 weken.
Het ziet er super mooi uit, en heb alles dat ik gebruikt heb gelamineerd zodat ik het in de toekomst nog een keer kan gebruiken.
Angelique (geverifieerde eigenaar) –
Een zeer waardevol en inspirerend project! Er staat bij dat dit project voor 3 weken is, maar je kan er meerdere weken meedoen. De activiteiten die in het project staan, zijn door mijn leerlingen van groep 2 en groep 3 zeer gewild! Voor groep 3 gebruik ik enkele rekenactiviteiten waarvan ze smullen!
Groep 2 krijgt alle activiteiten aangeboden en ze genieten ervan.
Bedankt kleuteruniversiteit en Anke en Els voor het maken van dit project.