Hallo, Ik ben schildknaap Koen! Ik neem jullie mee naar de Riddertijd. Maar … er is iets aan de hand. De Rode Rover heeft het op ons kasteel voorzien! Gaan jullie mee op geheime missie?
Dit plusproject bevat uitdagende activiteiten bij het boek ‘Willewete Ridders’ van Suzan Boshouwers en Marjolein Hund.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Kim den Ouden (geverifieerde eigenaar) –
Wat een leuk en spannend project was dit! We hebben dit plusproject aanvullend gebruikt bij het thema Superfinn. (ridders zijn tenslotte ook superhelden) We hebben dit project uitgevoerd met leerlingen van groep 1 die extra uitdaging konden gebruiken. (en die uitdaging zit er zeker in!) Er is tijdens dit project heel veel sprake van interactie met schildknaap Koen (er werden steeds brieven heen en weer geschreven). De activiteiten zijn heel divers en er werden steeds andere vaardigheden van de kinderen gevraagd. (soms was het echt wel even pittig maar uiteindelijk lukte het wel!) Het leuke van dit project is dat leerlingen stapgewijs meegenomen worden door schildknaap Koen dat het project ook ‘echt leeft’ . Onze kleuters gingen er zelfs thuis mee aan de slag en er werden de meest fantastische kastelen gebouwd (met slotgracht, kantelen enz) Betrokkenheid ten top!
Linda Mooijekind –
Wat een spannend project was dit voor de kinderen! De opening, met een geheimzinnige brief van schildknaap Koen, zorgde er al gelijk voor dat de kinderen dolgraag met hem mee wilden op missie! Elke dag kwam wel de vraag of schildknaap Koen al weer wat terug had gestuurd (je werkt met een heen en weer map) en of er al weer een nieuwe missie klaar lag voor de kinderen. Voor de opdrachten die de kinderen kregen werd echt het creatief denkproces aangesproken: bedenken met elkaar hoe het kasteel veilig kan zijn (welke verdedigingswerken zijn dan nodig); het water van de slotgracht zakte steeds weg, hoe kon dat opgelost worden? Ook werd er een harnas ontworpen die iets extra’s kan, waardoor een ridder zichzelf nóg beter kon verdedigen. Dit project heb ik met een klein groepje kinderen gedaan die wel wat extra uitdaging konden gebruiken, tijdens het ‘gewone’ ridderproject. Dat kon heel goed. Het leuke was dat het kleine groepje kinderen steeds aan de rest van de klas vertelden wat ze gedaan hadden en ontdekt hadden (wie er de helper van de Rode Rover was). Uiteindelijk waren de kinderen wel erg blij én gerustgesteld dat de Rode Rover ook gevangen was, haha. Wat ook fijn was, was dat er in het project een aantal activiteiten zaten die op elk gewenst moment uitgevoerd konden worden. Voor de andere activiteiten was het voor de verhaallijn wel handig om deze op elkaar te laten volgen.
Fijn om dit project naast het gewone project te gebruiken, omdat hierbij ook hetzelfde boek wordt gebruikt.