Prinses Welmoet hoeft geen kusjes!
Ze is de stoerste prinses van het land en ze heeft wel iets anders aan haar hoofd dan schattig en lief zijn.
Het avontuur zoeken, bijvoorbeeld. En die prins redden!
Sneeuwwitje, Roodkapje, Assepoester, Doornroosje … in dit project komen, aan de hand van spannende raadsels, verschillende sprookjes voorbij. Een project voor 3 weken, gebaseerd op, en gebruikmakend van, het prentenboek ‘Prinses Welmoet‘ van Tineke Lemmens en Margot Senden.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Lyana –
Wil je op een grappige aan de slag met sprookjes in de klas? Dan is dit project perfect voor jouw klas. In het prentenboek wordt je meegenomen in het verhaal van prinses Welmoet. In haar verhaal komen allemaal elementen terug van andere sprookjes. Dit zijn bekende, maar ook onbekende sprookjes. De kinderen vonden het in mijn klas fantastisch! Gedurende het hele project worden ook ouders betrokken. Elke dag krijgen de kinderen namelijk een raadsel mee naar huis die ze thuis mogen ontrafelen. Zowel de kinderen als de ouders zaten elke dag te wachten op dit raadsel. Super leuk dus! De activiteiten die ik niet meer zal vergeten zijn: Hoog bezoek & Op het dienblad. De kinderen waren gedurende 3 weken super betrokken. Dit project is dus een echte aanrader als jij aan de slag wil met sprookjes in de klas!
estermonnereau –
Tijdens ons thema sprookjes gingen we aan de slag met dit project. Wat hebben we genoten van het project prinses Welmoet! Allereerst omdat het prentenboek erg leuk is en ook in de smaak viel bij de kleuters. Aan de hand van dit project en het verhaal van prinses Welmoet komen er heel veel sprookjes voorbij. Sommige sprookjes waren al bekend bij de kinderen, maar er zijn ook een aantal nieuwe sprookjes gelezen en ontdekt. Op het prikbord in de klas maakten we een grote sprookjesboom. Ieder sprookje dat de kinderen kenden kreeg een eigen tak. Tijdens het project kwamen er steeds meer nieuwe takken bij voor de tot dan toe nog onbekende sprookjes.
De kinderen kregen de dag voorafgaand aan een les een raadsel mee naar huis. Zo konden ze er (thuis) achter komen over welk sprookje de les zou gaan. Dit raadsel hingen we dan in de sprookjesboom.
De lessen uit dit project waren erg afwisselend en bestrijken alle leergebieden. De favoriete activiteit van de kinderen was ‘hoog bezoek’. Hierbij ging het om het herkennen van de giftige appel tussen de gewone appels. Reuze spannend natuurlijk want wie zou er net als sneeuwwitje neervallen? Zelfs de juf had een hapje van een giftige appel! Grote hilariteit natuurlijk.Ondertussen werd er natuurlijk volop geteld en geoefend met de telrij. Zelf vond ik de activiteit over de Bremer Stadsmuzikanten erg leuk. Hierbij ging het uiteraard om muziek maken, maar ook bewegen op muziek en bewegen op muziek.
Aan het begin van dit thema twijfelden de jongens of ze het wel leuk zouden vinden, maar eigenlijk na het voorlezen van het boek waren ze al om.
Echte aanrader dus dit project!