Een bijzonder project rond drie sprookjes: Hans en Grietje, Sneeuwwitje en Roodkapje. Aan de hand van het boek ‘De bekendste sprookjes voor kleuters‘ van Alex de Wolf en Vivian den Hollander. Maar liefst 205 pagina’s met lessen inclusief ondersteunende materialen en veel mogelijkheden voor tijdens de werkles. Met dit project kun je wel even vooruit!
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
rosanvangessel1 –
Binnen dit project worden drie verschillende en bekende sprookjes uitgewerkt: Hans & Grietje, Roodkapje en Sneeuwwitje! Ieder sprookje begint met een opening, maar wordt ook weer afgesloten. Dit kun je na een week doen, maar je kunt er ook voor kiezen om twee weken over een sprookje te werken. Er zijn per sprookje genoeg activiteiten! Het fijne is dat er ook per sprookje suggesties worden gegeven voor de hoeken. Op deze manier sluit alles bij elkaar aan.
Bij mij in de klas waren de kinderen bij elk sprookje weer even enthousiast, maar het leukste vonden zij Roodkapje. Vooral het spel “Lichaamsdelen” vonden ze erg leuk. Spelenderwijs waren ze bezig met begrijpend luisteren. Vooral bij het onderdeel Roodkapje zegt.. was het lachen, gieren, brullen. Ze moesten hierbij goed luisteren, want wanneer Roodkapje niet “Roodkapje zegt..” zei voor de handeling, moesten ze stil blijven zitten. Voor sommigen nog best lastig!
Gegarandeerd plezier bij dit toffe project!
annelieke van meel (geverifieerde eigenaar) –
Roodkapje, Sneeuwwitje en Hans en Grietje, wat zijn dit toch 3 geweldige sprookjes en wat leuk dat deze sprookjes allemaal een eigen mini project hebben gekregen binnen dit grote project. In de beschrijving staat dat je 3 weken werkt rond dit project maar je kunt dit makkelijk verdubbelen tot 6 weken. Je werkt iedere week rondom een ander sprookje. Iedere week is dezelfde opening met een ander sprookje wat ook gelijk de andere sprookjes weer een beetje herhaald. Iedere week sluit je ook weer af zodat het voor de kinderen duidelijk is dat je de week erna werkt aan een ander sprookje.
Ieder sprookje heeft super leuke activiteiten zo maakten we bij sneeuwwitje spiegels met patronen rond de randen, en telden we tot 7 en oefenden we het cijferbeeld 7. Tijdens het sprookje van Roodkapje zochten we stenen voor in de buik van de wolf en natuurlijk moesten we deze stenen wegen. Ook oefenden we met de kleur rood, waar in de klas hebben wij allemaal rood. Ik had detailfoto’s gemaakt en de kinderen gingen met de foto’s zoeken naar de goede plek. Tijdens het sprookje Hans en Grietje zochten we takken en oefenden we met de begrippen lang- kort en dik- dun.
Voor iedere week zijn er heel veel ideeën voor de hoeken en andere opdrachten om te doen! Maar meer ga ik niet verklappen want je moet dit geweldige project maar gewoon zelf gaan aanschaffen en met je klas gaan uitvoeren. Ik weet zeker dat je er heel veel plezier aan gaat beleven. Je doet veel leuke en leerzame activiteiten!
claske (geverifieerde eigenaar) –
Mijn eerste KU project, ter ondersteuning/aanvulling van het IPC thema ‘Net doen alsof’.
Ik had alleen ‘Grootmoeders grote oren’ ter beschikking. Dat boek steeds als intro gebruikt, met 2 a 3 activiteiten tussendoor, ivm lengte verhalen. Was zelf niet zo weg van de gekozen sprookjes… maar de opbouw, de beschrijvende lessen, de activiteiten zijn wel erg leuk om te doen. Ik kon vooral de muziek en gymlessen waarderen. Ook de ideeen voor de ontdekhoek sloegen goed aan. Ivm ons IPC thema, de klas ingericht als theater, en niet perse steeds naar de sprookjes aangepast / maar wel de ontdekhoek.
Zelf via pinterest nog allerlei knutselactiviteiten erbij gevonden. Andere aanvullingen: in de zandtafel een ‘diamantenmijn’ met zand en ‘diamanten’ (een met magneten en een magneetstaaf om op te speuren; een met mooie glimmende steentjes om met een pincet te zoeken); sprookje na laten vertellen, opnemen, zo heb je een CD met allerlei verschillende sprookjes van verschillende vertellers)
Verder ben ik blij dat ik iemand heb die ik mag vragen voor lamineren en knippen… en dat de school geen probleem heeft met al die kleurenprintjes!
Nathalie Vermeule –
Grootmoeder, wat hebt u grote oren……. de kinderen kwamen zo goed in het thema, omdat mijn parallelcollega en ik het verhaal van Roodkapje naspeelde met de poppenkast. Wat een plezier! Een week later opende we met het hele team het thema sprookjes met de drakendans van de sprookjesboom op het schoolplein.
De beide sprookjesprojecten zijn goed te combineren. Wij hebben elke week een ander sprookje centraal laten staan en na een week wisten de kinderen de sprookjes ook goed na te vertellen. Dit is ook voldoende om alle lessen te volgen die in de weekplanning staan. Wij voegen er ook extra knutsel werkjes aan toe.
Wij hebben de sprookjes verdeeld in kinderen in het bos, sprookjes met dieren en prinsessen.
Tijdens dit project staat het boek de bekendste sprookjes voor kleuters centraal van vivian den Hollander. Dit boek is leuk om erbij te gebruiken en het verhaal staat eenvoudig omschreven.
Wij zijn tijdens dit project als uitje naar sprookjeswonderland geweest. Dit sprak de kinderen enorm aan. Mooi om te zien hoe de ‘taalzwakke’ kinderen hiervan hebben genoten en hoeveel zij al herkenden van de vertellingen in de klas.
Bij elk sprookje staan suggesties om te huishoek te veranderen of aan te passen. Vaak met een paar kleine aanpassingen maak je het spel alweer veel leuker of levendiger. Ik merkte dat de kinderen hier ook echt behoefte aan hadden. Ze zaten helemaal in hun rol en speelde echt hans en grietje of roodkapje na.
De kinderen hadden niet één favoriete les, maar wel meerdere.
Fijn dat er bij dit project ook gymlessen/spellessen en muzieklessen bij zitten.
Kortom: een super project!!!
Sigrid Olivier (geverifieerde eigenaar) –
Er was eens…… een ontzettend uitgebreid, kleurrijk project Kleuteruniversiteit, waarbij de sprookjes Hans en Grietje, Roodkapje en Sneeuwwitje centraal staan. Aangezien onze school een lustrum vierde en wij als afsluiting daarvan op schoolreis zouden gaan naar een groot pretpark met Sprookjesbos koos ik voor het project ‘Sprookjes’. Ik heb al veel vaker met de projecten Kleuteruniversiteit gewerkt, maar ik vond dit echt een heel compleet en zeer uitgebreid project.
Wij hadden 4 weken uitgetrokken en ik heb eigenlijk niet eens genoeg tijd gehad voor alle drie de sprookjes. Uiteindelijk heb ik veel activiteiten aan de hand van Roodkapje en Hans en Grietjes gedaan.
Het sprookjesboek leest vlot voor. Toch is het ook prima mogelijk om een ander sprookjesboek te gebruiken. Ik vond het heel erg leuk, dat er voor een activiteit kort een passage aangehaald werd en daar werd dan op voortgeborduurd. Een voorbeeld: aan het einde van het sprookje ‘Hans en Grietje’ vinden zij diamanten. Dan volgt er een erg leuke spelles met pittenzakken en de pittenzakken zijn dan de diamanten. Briljant idee. Grote betrokkenheid van de kinderen. Niemand zei ook ‘ja maar, dat zijn pittenzakken’. Geweldig.
Er staan ook suggesties in om de spelhoeken aan te passen. De rekenlessen zijn ook erg origineel. De kinderen genoten van het rijmpje over de vogel die de broodkruimels kwam opeten. Om de beurt mochten ze de handpop vasthouden. Ze waren gewoon beledigd, als zij niet aan de beurt kwamen.
Kortom: echt een aanrader en heel erg leuk in de aanloop naar een feest (schoolreis, speldag) binnen het thema sprookjes!!
joyce uittenbogaard –
“Ik heb het project ‘Sprookjes’ uitgevoerd in de klas. Ik vond het fijn dat er drie sprookjes centraal stonden voor de lessen, activiteiten en spellen zodat het niet te veel werd. Nu had ik elke week een sprookje ingepland staan en kwam dat mooi uit, maar achteraf had ik nog langer kunnen werken met dit project omdat het zo groot is. Wat ik zo leuk vond was de variatie in opdrachten; hakken/plakken, klanken, motoriek, muziek, praten en luisteren, rijmen, tellen, woordenschat, klankgroepen, kleuren, meten, oriëntatie, sociaal emotioneel en waarneming. Voor elk kind was er wel een les of spel dat aansloot bij zijn manier van leren op een speelse manier. De verteltafel en de huishoek had ik samen met de kinderen ingericht met wat tips vanuit dit project. De les van Roodkapje met het lekkers in haar mandje was de favoriet in mijn groep. Zelfs de jongens wilden graag Roodkapje zijn omdat ze het zo’n leuk spel vonden. Als afsluiting van dit thema mocht elk kind op de laatste dag verkleed komen als een sprookjesfiguur. Ik vind dit project een aanrader!”
Monique lint (geverifieerde eigenaar) –
Enorm project en behoorlijk duur in de aanschaf. Was het geld meer dan waard! Prachtig project, alles omvattend. Met dit project kun je makkelijk vier weken vooruit.
Ik vond zelf het boek ´Grootmoeders grote oren.. ´van Jacques Vriens een fijner sprookjesboek met wat langere verhalen en heb die dus vooral naast dit project gebruikt. Dat ging prima!
De kinderen hebben echt gesmuld van dit project! Dikke 5 sterren!