Ga je mee … de wondere wereld van de sprookjes in?
In dit project vind je activiteiten bij de sprookjes Assepoester, Tafeltje dek je, ezeltje strek je en knuppel uit de zak en Klein Duimpje aan de hand van het boek ‘Grootmoeders grote oren …’ van Jacques Vriens, Philip Hopman, Thé Tjong-Khing, Klaas Verplancke en Alex de Wolf. Bij elk sprookje zijn kringactiviteiten en suggesties voor de hoeken geschreven. Met deze activiteiten stap je met de kinderen zeker drie weken een wondere wereld in!
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Kim den Ouden –
Wat een leuk en rijk project is dit! We hebben dit project aansluitend gebruikt na het project sprookjes. Tal van activiteiten waar je echt wel een gehele tijd mee vooruit kunt! Het verrassende aan dit project is dat er gekozen is voor sprookjes die misschien niet als eerste in je opkomen. Tafeltje dek je was voor onze kleuters een iets onbekender sprookje maar daarom niet minder leuk! De activiteit prachtige jurken (sprookje Assepoester) viel erg in de smaak! Er werd geoefend met spiegelen want beide ‘prinsessen’ moesten natuurlijk dezelfde jurk krijgen. Maar ook de activiteit knuppel uit de zak (sprookje tafeltje dek je) was ook heel erg leuk! Kortom een fantastisch project waar je echt geruime tijd mee vooruit kunt!
rosanvangessel1 –
Ook in dit project worden drie ontzettend leuke sprookjes behandeld: Assepoester, Tafeltje Dek je en Klein Duimpje. Alle sprookjes worden geopend en kunnen eventueel afgesloten worden met de laatste activiteit. Daarnaast is er ook nog een afsluiting beschreven waarmee je alle sprookjes tegelijk kunt afsluiten. Het project bevat heel veel leuke spellen en je kunt er ongeveer 3 tot 6 weken mee aan de slag. Ook de suggesties voor de hoeken zijn erg fijn!
Vooral het spel “Voor 12 uur thuis” zorgde voor heel veel enthousiaste kinderen. In de kring hebben we de klok bekeken en zelf gemaakt. We oefenden eerst in de kring en speelden daarna “Bim bam, hoe laat is het?” in het speellokaal. Bij 12 uur was het rennen geblazen, want dan moesten ze natuurlijk thuis zijn. Wie was er niet op tijd thuis? Het fijne is dat er verschillende niveaus worden aangegeven bij de spellen. Zo heb ik dit spel met groep 1 gespeeld door te noemen hoe laat het was (12 uur), maar bij groep 2 liet ik alleen de gong horen (12 keer slaan).
Dit project is zeker de moeite waard als aanvulling op het eerste Sprookjesproject of wanneer je juist de wat minder bekende sprookjes wil behandelen in de klas. Het is hoe dan ook ontzettend leuk!!
Nathalie Vermeule (geverifieerde eigenaar) –
Welkom in het sprookjesbos!
Dat was de tekst die bij onze kleuteringang hing. Want zo voelde het, alsof we in een sprookjesbos waren met z’n allen.
Bij dit project maak je gebruik van het boek ‘grootmoeders grote oren’. Het is een heel leuk en leerzaam boek. De verhalen worden in dit boek duidelijk uitgelegd. De verhalen zijn wel erg lang. Tip: Verdeel het verhaal tijdens het voorlezen in kleinere stukken.
Bij dit project staat bij elk sprookje een suggestie over verschillende hoeken. De leukste lessen; stappen in de 7mijls laarzen (was wel erg lastig, want de laarzen waren echt groot voor de kleuters, hilariteit alom!), vrolijk zwaaiend op de bank (geweldig hoe de kinderen naar elkaar zwaaien of knipogen). En meals on wheels (Een aantal kinderen in onze klas worden tweetalig opgevoed en deze woorden wilde de andere kinderen ook leren. Ze deden goed hun best.
De beide sprookjesprojecten zijn goed te combineren. Wij hebben elke week een ander sprookje centraal laten staan en na een week wisten de kinderen de sprookjes ook goed na te vertellen. Dit is ook voldoende om alle lessen te volgen die in de weekplanning staan. Wij voegen er ook extra knutsel werkjes aan toe.
Een geweldig, leerzaam project!!