Tim moet op de stoeptegels blijven van zijn vader. Daar is hij veilig. Maar of zijn vader daar gelijk in heeft?
Een project over veiligheid in het verkeer, met uiteenlopende activiteiten waarbij kinderen veel kunnen ontdekken! Geschreven aan de hand van het boek ‘Tim op de tegels’ van Tjibbe Veldkamp en Kees de Boer.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Marieta Ruesink –
In dit thema zitten leuke en mooie lessen. De kinderen waren ook erg betrokken. Wij hebben er echter nog veel lessen en activiteiten bij moeten bedenken of maken om 3 weken met dit thema te kunnen vullen.
Nicole Boogmans (geverifieerde eigenaar) –
Door het project aan te vullen met eigen ideeën kun je het project zo lang laten duren als je zelf wilt.
De introductie van het boek is erg grappig en de kinderen zijn hierdoor direct geboeid. De activiteiten zijn erg duidelijk. Bij de activiteit ‘Een botsing’ wordt vanuit een botsing beschreven uit hoeveel klankstukken een woord bestaat. Dit is erg duidelijk voor de kinderen, ze gingen er in de taalhoek dan ook regelmatig zelf mee aan de slag.
Veel activiteiten kun je ook buiten uitvoeren waar echte vervoersmiddelen en verkeerborden te zien zijn, waardoor het aansluit bij de belevingswereld. Zo hebben we een wandeling gemaakt om verkeersborden te bekijken, waardoor de activiteit beeldtaal duidelijk werd. Maak ook hebben we op de parkeerplaats en langs de weg naar de kleuren van de auto’s gekeken en hier een staafdiagram van gemaakt. Dit laatste was echt een succes. De kinderen schreeuwden om het hardst welke kleuren auto’s er voorbij kwamen en van welke kleuren ze er al heel veel hadden.
Ook de ideeën voor de hoeken waren erg welkom. De ontdekhoek was een succes. Wat kan er allemaal rollen, welke auto rolt het verst en hoe kan die nog verder rollen.
In de taalhoek lagen letters in de vorm van wegen. De kinderen konden met auto’s over deze wegen rijden. Hierdoor maakten ze kennis met de vormen van de verschillende letters. Ik heb hier wel een aanpassing bij gemaakt. Onder alle letters heb ik een streepje gezet om aan te geven wat de onderkant is. En ik heb verkeerslichten en pijlen aangebracht om de schrijfrichting aan te geven.
Een echte aanrader om het over de veiligheid in het verkeer te hebben.
Merel (geverifieerde eigenaar) –
De kinderen hebben zich super vermaakt tijdens dit project. Ze hebben veel geleerd over de verkeersregels, -borden en allerlei voertuigen. Als leerkracht kon ik veel inspiratie op doen uit het project, omdat de auteur ook veel suggesties geeft voor de hoeken. Bovendien bevat het project heel veel tips voor overige activiteiten en aankleding in de klas. Mijn klas is omgetoverd tot een heus verkeerspark! Overal hangen nu verkeersborden en prachtige pleinen (les de stratenmakers). De oversteekles was ook een succes! Een erg leuk project. Nu maken we vanuit het boek Tim op de Tegels een overstap naar vaderdag: de vader van Tim was erg bezorgd… Wie heeft er ook zo’n lieve, stoere en dappere papa?
M (geverifieerde eigenaar) –
Wat een schitterend thema. Betrokkenheid ten top.
Ze zijn vanaf de eerste bladzijde uit het boek betrokken door alle activiteiten die er bij zitten.