Een geit is een geit. En alle geiten lijken op elkaar. Dat dacht mijn moeder. Tot ze mij kreeg …
We lijken allemaal op elkaar. En toch zijn we allemaal anders. Tijdens dit project met het accent op de sociaal-emotionele ontwikkeling komen de kinderen erachter wat iedereen hetzelfde heeft en wat iedereen uniek maakt. Van jou is er maar één! Het project is geschreven bij het eigenzinnige boek ‘Ik ben Pippi niet!’ van Yvonne Jagtenberg met een lesaanbod van minimaal drie weken.
*** Let op! De aankoop van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld, zie ook onze gebruiksvoorwaarden.
Van de auteur
Meisje de Geit is er trots op hoe uniek en bijzonder ze is. Er is niemand zoals zij! Maar wat moet je doen als je als trotse geit opeens overal sproeten krijgt en een stel knaloranje stijve vlechten? En iedereen begint je Pippi te noemen? Dan word je boos en roep je heel hard: ‘Ik ben Pippi niet!’ Maar beter nog: dan schrijf je een brief naar die Pippi (wie dat dan ook is) om te vertellen dat je haar niet bent, maar wel een stoere meisjesgeit die kan schrijven. En daarna til je lekker je vader op en geef je je oma een dikke kus!
We lijken allemaal op elkaar. En toch zijn we allemaal anders. In dit project bij het eigenzinnige prentenboek Ik ben Pippi niet! van Yvonne Jagtenberg ontdekken de kinderen dat er overeenkomsten zijn met anderen, maar ook verschillen, net als Meisje de Geit die zo graag bijzonder wil zijn. Als Meisje de Geit merkt dat ze op Pippi Langkous lijkt, voelt ze zich ineens niet meer bijzonder. Totdat ze ontdekt dat ze wel op Pippi lijkt, maar toch uniek is. Tijdens dit project met het accent op de sociaal-emotionele ontwikkeling komen de kinderen erachter wat iedereen hetzelfde heeft en wat iedereen uniek maakt. Van jou is er maar één!
et project bevat, naast activiteiten voor de sociaal-emotionele ontwikkeling, de creativiteit en muziek, enkele extra activiteiten op het gebied van taal en rekenen. Bij de start van het project kom je binnen als Pippi Langkous. De kinderen maken door middel van een filmfragment kennis met Pippi en met de geit uit het boek Ik ben Pippi niet! en ontdekken verschillen en overeenkomsten tussen de twee. Hierna volgen activiteiten die het verhaal in chronologische volgorde doorlopen.
Rode draad: Zorg voor een doos voor ieder kind of laat ieder kind een schoenendoos meenemen. Dit wordt hun eigen ‘Dit ben ik – doos’. Na elke activiteit voegen alle kinderen iets toe aan hun doos. Denk aan dingen die iets over het kind vertellen: een foto of tekening van zichzelf, van het gezin, van hun ogen, favoriete spullen zoals een kledingstuk, een voorwerp, een knuffel, een favoriet voorwerp, een tekening of verpakking van iets wat ze graag eten, enzovoorts.
Lesdoelen
Download hier de lesdoelen van dit project.
Boek nodig?
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
estermonnereau –
Tijdens de gouden weken ben ik gestart met dit project. Ik vind het een heel fijn project voor de start van het schooljaar (of voor de zilveren weken). Er zitten enorm veel sociaal-emotionele activiteiten in waarbij de kinderen elkaar en ook zichzelf goed leren kennen! Een heleboel activiteiten die je anders ook zou doen tijdens je gouden weken, zitten in dit project, maar dan net even anders en net even leuker.
De favoriete activiteit van de kinderen was het maken van een zelfportret waarbij ze niet mochten tekenen, schilderen of knutselen. Ze moesten dus op zoek naar materialen in het lokaal. Er werden prachtige portretten gemaakt. Mijn favoriete activiteit was de les over kleuren waarbij de kinderen met de hele groep door elkaar moesten gaan ruilen om aan de juiste kleur kralen voor hun ketting te komen. Ook de muzieklessen uit dit project zijn erg leuk! Als je de rode draad van dit project volgt, maken de kinderen een eigen ik-doos, die na iedere activiteit weer een stukje kan worden aangevuld. Zeer waardevol om die daarna aan elkaar en aan de ouders te presenteren.
Kortom weer een dikke aanrader!