Kolletje en Dirk gaan in het bos op zoek naar de wolf.
Ze zien een staart, poot of oor tussen de struiken of achter een boom.
Maar een wolf heeft toch geen pluimstaart? Of een wroetneus? Of stekels?
Waar zit de wolf verstopt?
Ga met Kolletje en Dirk mee, op zoek naar de wolf! Dit natuurproject is geschreven bij het prentenboek ‘Kolletje & Dirk, Daar is de wolf’ van Pieter Feller en Natascha Stenvert. Het bevat taal- en rekenactiviteiten, een creatieve activiteit, een spel- en bewegingsles, een muziekles en suggesties voor natuuronderwijs. Met dit project kun je ongeveer drie weken aan de slag.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Linda Mooijekind –
Een superleuk en leerzaam project! De opening is enorm pakkend met pootafdrukken. Hoe komen deze in de school en van welk dier zijn deze? Kolletje gaat in het boek op zoek naar de wolf en ziet in alle dieren wel een wolf. Dat is dus niet zo, maar op deze manier krijgen de dieren wel een ‘wolven’ naam. Wat dacht je bijvoorbeeld van de eekhoorn, die de pluimstaartwolf wordt 🙂
Wat wij ook superleuk aan dit project vonden (zowel de kinderen als de juf) is dat de kinderen een raadsel mee naar huis kregen over een dier waar we het dan de volgende dag over gingen hebben, een soort grey of the day. Ik heb ook echt gemerkt dat ouders hier met hun kinderen over in gesprek zijn geweest. De dag erna deed je er een mini les over en leerden we allerlei weetjes. Ook de juf heeft er veel van geleerd 🙂 Zo wist ik bijvoorbeeld niet dat een ree geen staart heeft en dat zijn jong een kalf heet. En dat een egel in de nacht wel 40 slakken kan eten. Zo zie je maar dat je nooit te oud bent om te leren! Over dit dier deed je dan daarna een kringactiviteit, op het gebied van taal en/of rekenen.
Wij hebben dit project gecombineerd met het KET project, die hier helemaal bij past; dat was echt een super combinatie!
rosanvangessel1 –
Wat een ontzettend gaaf en leuk project is dit! Een echte aanrader!! De kinderen zijn vanaf dag 1 enorm betrokken, omdat er pootafdrukken in de klas zijn gevonden. Wij zijn buiten op zoek gegaan en keken of we het “dier” nog konden vinden. De kinderen waren ook hier enorm betrokken en zagen overal tekenen van het dier. Zo zagen ze buiten bijvoorbeeld het eten dat hij had achtergelaten, maar ze zagen ook plas op de glijbaan. “JUF, hier heeft hij geplast!!” En natuurlijk stonden er toen gelijk 25 kinderen om me heen.
Langzaam werk je het boek door en kom je er achter van welk dier de pootafdrukken waren. Die doe je aan de hand van verschillende raadsels die de kinderen mee naar huis mogen nemen. Op deze manier betrek je ook ouders bij het project en creëer je nog meer enthousiasme. Elke dag staat er een ander dier centraal waar de kinderen meer over te weten komen. Zo komen er verschillende weetjes voorbij, maar ook filmpjes of liedjes.
De favoriete les van mijn groep? Bewegen als bosdieren! Een gymles waarin de kinderen bijvoorbeeld gingen klimmen als een eekhoorn. Deze les vonden ze zo leuk, dat we de gymles wel 3 keer hebben gedaan! Wij hebben in totaal 3 weken met dit project gewerkt, maar we hadden nog veel langer door kunnen gaan!