Ga je mee op avontuur, zoekend naar woorden voor de woordmuur?
Eik, kastanje, wolf en mier, we vinden woorden over plant en dier!
In dit KET-project, gebaseerd op, en gebruikmaken van, het prentenboek ‘Kolletje en Dirk – Daar is de wolf‘ van Pieter Feller en Natascha Stenvert, maken de kinderen kennis met het thema natuur. Het project bevat woordenschatactiviteiten voor kinderen met een vertraagde taalverwerving die extra taalbehoeften hebben en kan zowel individueel als naast het reguliere Kleuteruniversiteit project Natuur worden ingezet.
*** Let op! De aankoop van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld, zie ook onze gebruiksvoorwaarden.
Van de auteur
Dit project is aanvullend te gebruiken bij het reguliere project Natuur van Kleuteruniversiteit en biedt extra taalactiviteiten voor Kinderen met een Extra Taalbehoefte (KET).
De meesten van ons zijn zich helemaal niet bewust van hoe ze de taal eigenlijk hebben geleerd: het ging gemakkelijk en vanzelf. Voor kinderen met Nederlands als tweede taal (NT2) of een TOS (Taalontwikkelingsstoornis) is dat anders. Het bijzondere is dat deze kinderen normaal of zelfs meer begaafd kunnen zijn en tóch moeite hebben om uit hun woorden te komen. Daarnaast zijn er ook kinderen waarbij de taalontwikkeling moeilijker verloopt vanwege ontwikkelingsachterstand of andere (verstandelijke) beperkingen.
Dit project bevat extra taalaanbod voor Kinderen met Extra Taalbehoefte (KET) op het gebied van taalverwerving. In samenwerking met ervaren leerkrachten die al jaren in het speciaal onderwijs werken, hebben we het KET-concept bedacht om NT2 en TOS kinderen te bedienen met extra woordenschatactiviteiten die aansluiten bij een ‘gewoon’ project.
Lesdoelen
Download hier de lesdoelen van dit project.
Boek nodig?
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Linda Mooijekind –
Wat tof dat dit KET project zo goed past bij het reguliere project! In het project zit een inhoudsopgave, waarin je precies kunt zien wanneer je welke activiteit uit welk project kunt doen. Dat is natuurlijk naar eigen inzicht in te delen, maar het is toch handig dat deze erin zit. Dit project is, net als het reguliere project, geschreven voor 3 weken (maar langer kan altijd 🙂 ) waarin elke week hetzelfde is opgebouwd. Je begint met een BOEKET les, een boek oriënterende opdracht en daarna volgen 2 dagen een KET les waarbij woordclusters worden aangeboden (denk aan: herfstvruchten, kriebelbeestjes, bomen en planten, enz) met allerlei suggesties daarbij om deze aan te bieden. Vervolgens doe je op de 4e dag een controle activiteit waarbij je er achter kunt komen in hoeverre de woorden zijn blijven hangen of niet en dan kun je op dag 5 nog een RAKET activiteit doen, een remediërende activiteit. Het leuke aan dit project is ook dat je begint met een ‘leeg’ bos en elke keer als je een woordcluster hebt aangeboden, plak je een boom in het bos met daarop de woorden die behandeld zijn. Als je alle clusters hebt gehad, is het bos gevuld! Supermooie aanvulling voor de wat taalzwakkeren, maar ook zeker geschikt voor de hele groep!