Heer Hermelijn begint een moestuin, hoe moeilijk kan dat zijn? Tja … het valt niet mee met al die mollen, muizen, duiven, rupsen en luizen. Gelukkig krijgt hij hulp van Kereltje Konijn.
Dit project voor 4 weken richt zich op de natuur. Het project bevat reken-, taal-, beweeg-, natuur- en techniekactiviteiten en suggesties voor de hoeken bij het prentenboek ‘De moestuin van Heer Hermelijn en Kereltje Konijn‘ van Elle van Lieshout, Erik van Os en Marije Tolman.
*** Let op! De aankoop van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld, zie ook onze gebruiksvoorwaarden.
Van de auteur
Heer Hermelijn begint een moestuin. hoe moeilijk kan het zijn? Tja … het valt niet mee met al die mollen, al die muizen, al die duiven, al die rupsen en luizen. Gelukkig krijgt hij hulp van kereltje konijn…
Leer meer over de hilarische problemen in de moestuin van Heer Hermelijn en Kereltje Konijn. In dit project vind je activiteiten voor taal, rekenen, muziek, beweging, natuur, techniek, hoeken en spel. Tijdens dit project leren de kinderen over de moestuin en staat de natuur centraal.
Bij de startactiviteit ontdekken de kinderen een lege moestuin. Wat heb je nodig om een moestuin aan te leggen? En wat groeit er in een moestuin? In de moestuinhoek zaaien de kinderen gewassen, verzorgen deze en houden de groei bij.
Onderzoek de keutels van Kereltje Konijn, ren met rare radijzen, zaai patronen, snoep stiekem uit de tuin, ontdek wat een klankengieter is, bewaak de moestuin en maak een verschrikker.
Bij de startactiviteit vinden de kinderen een lege moestuin in het lokaal. Na het voltooien van een activiteit geef je de kinderen een omschrijving van een stuk groente of fruit voor in hun moestuin. De kinderen raden welke groente of fruit er wordt omschreven. Als de kinderen al het groente en fruit voor hun moestuin hebben verzameld, vieren ze het einde van het project met een proeffeest. Tijdens dit proeffeest proeven de kinderen van verschillende soorten groente en fruit. Hierbij gebruiken de kinderen hun eigen proefkaart.
De pagina’s in het boek zijn niet genummerd. De pagina waar het verhaal begint met de tekst Heer Hermelijn begroette de dag… is pagina 1. Tel van daaruit verder zodat je bij elke activiteit de juiste pagina gebruikt. Bij elke activiteit staat een afbeelding van de juiste pagina afgebeeld.
De volgorde van de activiteiten bepaal je zelf. Hoe meer activiteiten je doet, hoe voller de moestuin zal worden. Een voorbeeldplanning vind je in het lesrooster. Met dit project kun je vier weken aan de slag.
Tip! Verzamel speelgoedgroenten en fruit, deze gebruik je bij meerdere activiteiten. Wanneer je dit niet hebt, gebruik je de gewassen uit de bijlage.
Lesdoelen
Download hier de lesdoelen van dit project.
Boek nodig?
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
estermonnereau –
Tijdens ons thema bloemen en planten, gingen wij aan de slag met het project de moestuin. Het boek viel al erg in de smaak bij de kinderen, het project zo mogelijk nog meer.
De kinderen hebben genoten van alle activiteiten over heer hermelijn en kereltje konijn.
De absoluut favoriete les van de kinderen was “Wie zit daar in de moestuin”. We hebben deze activiteit meerdere keren gespeeld, zowel binnen als buiten.
Omdat ik een groep 1-2-3 heb, moest ik sommige activiteiten voor de groep 3 kinderen wat aanpassen. Maar dat was eigenlijk heel gemakkelijk. De lessen lenen zich prima voor differentiatie. Ook de opties die worden gegeven in het project voor groeifase 3, sluiten ook prima aan bij de kinderen van groep 3.
Een erg leuk activiteit was ook nog het groenten onderzoek. Hierbij onderzochten we allerlei groenten. Na afloop vergeleken we de verschillende groenten en gingen we ook nog op zoek naar zaden. Die zaden hebben we geplant en zo een eigen moestuin begonnen.
Naast veel activiteiten rondom rekenen en taal, kun je in dit project ook genoeg ideeën vinden voor de hoeken.
Kortom een echte aanrader!
nenaheesakkers –
Een heel rijk project waar je zoveel kanten mee op kan! Naast het zaaien en oogsten van de moestuin zit loopt er nog een verhaallijn onder, namelijk dat Kereltje Konijn steeds niet het geduld heeft om te wachten op de oogst en in de nacht zelf op pad gaat in de moestuin van Heer Hermelijn. Er zijn in dit project ook activiteiten beschreven om die verhaallijn naar boven te halen.
Dat Kereltje Konijn zijn keutels op de moestuin los laat, vonden de kinderen erg grappig. De activiteit waar er geteld wordt met keutels sluit hier heel erg mooi bij aan. Zelf voegde ik daar een plattegrond van de klas aan toe zodat de kinderen aan de hand van de plattegrond eerst de keutels moesten zoeken.
In het project zijn activiteiten opgenomen voor jonge kleuters zoals ‘Rare radijzen’ waar de basisvormen worden aangeboden, maar ook voor de oudste kleuters zoals activiteiten met letters als ‘Letters gieten’.
Hierdoor kun je het project natuurlijk uitvoeren in de grote kring, met de hele klas, maar is er ook aandacht voor kleine kring momenten voor de differentiatie.
Naast het project hadden we een moestuinhoek in de klas (in plaats van de zandtafel) en natuurlijk hebben de kinderen hun eigen plantjes gepland. Ook voor het hoekenwerk zijn activiteiten en bijlages opgenomen. Zoals een werkblad voor het meten van de groeiende zaadjes.
Een aanrader! Zeker nu de lente is begonnen…