De groentetuin van opa is het favoriete plekje van Rikki.
Het boek ‘Rikki en de tuin van opa‘ is geschreven en geïllustreerd door Guido van Genechten. In dit project, op basis van dat boek, wordt aandacht besteed aan de ontwikkeling van zaadje tot plant en inspireert tot het opzetten van een eigen schoolmoestuin.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Meriel Bouwman –
Wat een prettig project om met de kinderen te werken over zaaien/ groeien. Het project heeft veel afwisselende activiteiten. De kinderen leren hoe een plant groeit van zaadje tot plant.
De start was gelijk betekenisvol en de kinderen zien alles om zich heen groeien en bloeien. In het project zitten veel suggesties voor de hoeken in de klas. De zaden ontdekhoek was bij mij in de klas een grote hit! De kinderen kunnen alles vastleggen op het bijbehorende blad.
Al met al echt een topper voor in de lente.
evoorburg (geverifieerde eigenaar) –
Wij hebben het schooljaar afgesloten met het project Groentetuin. De kinderen waren vanaf activiteit 1 ontzettend betrokken. We hebben zaadjes gezaaid en het groeiproces dagelijks bijgehouden. Iedere dag zijn er andere kinderen verantwoordelijk voor de verzorging van de plantjes, ze vonden het reuze interessant als ze de verzorgingstaak hadden. Er zit een activiteit in over de verschillende onderdelen van een bloem, het was erg mooi om te zien dat de kinderen deze begrippen gedurende het thema blijven gebruiken. De rekenactiviteiten in het project zijn erg inspirerend, vol verbazing heb ik gekeken hoe de kinderen aan het werk waren met de rekenmatrix. Naast de activiteiten uit het project hebben wij nog een aantal leuke dingen gedaan. Zo hebben wij rabarbers geoogst uit onze schoolmoestuin en hier rabarbarmoes van gemaakt met de kinderen. We hebben een filmpje laten maken door een tuinman waarin de kinderen werden uitgenodigd mee te denken over manieren waarop de vogels uit de groentetuin verjaagd konden worden. De meest creatieve vogelverschikkers werden gemaakt. Wij hebben de patronen in vogelzaad in onze lichtbak laten oefenen, de kinderen voelden zich ware zandtovenaars. Het project leent zich voor veel bewegend en ontdekkend leren activiteiten, er worden hier veel suggesties voor gedaan in het project.
Emilie Smit (geverifieerde eigenaar) –
De lente is een prachtig onderwerp om over te werken in de klas. Ieder jaar laat ik dit thema op een andere manier aan bod komen. ‘De groentetuin’ is een fijn project om te werken over alles dat groeit en bloeit in de tuin.
Het project heeft een pakkende introductie, waardoor de kinderen meteen erg geïnteresseerd zijn. Ze worden gelijk uitgedaagd om mee te denken en te helpen bij het maken van een groentetuin. Wat waren de kinderen betrokken! De volgende dag kwamen er meteen een hoop materialen mee naar school en werd een echte tuin opgestart. Bloemen en groente werden gezaaid en er werden naambordjes bij de zaadjes gemaakt. Een meisje dat thuis een bollenbedrijf heeft, nam tulpenbollen mee naar school. Wat konden we een hoop ontdekken! De weken hierna hebben we van alles bijgehouden. Hoeveel zijn de zaadjes en bollen gegroeid? Hoe groeit de groente? Iedere dag keken de kinderen vol enthousiasme naar de ontwikkelingen! ‘Juf kijk, er is een plantje gegroeid!’
Het boek ‘Rikki en de tuin van opa’ staat centraal bij dit project. Welke kleuter kent Rikki het konijn niet! De kinderen waren meteen enthousiast toen ze het boek zagen. Ze genoten enorm van het verhaal en de mooie illustraties. Het is een boek dat goed uitlegt wat allemaal in de tuin van opa is, hoe je zaadjes zaait en hoe zonnebloemen groeien. De kinderen leren een hoop nieuwe woorden en het boek is goed te gebruiken voor het maken van een verteltafel in de klas. Sommige activiteiten horen echt bij het boek, maar de meeste horen bij het onderwerp de tuin.
Naast onderzoeksactiviteiten bevat het project ook ideeën voor in de hoeken, muziek, gymlessen, uitstapjes en een hoop reken en taalactiviteiten. In mijn ogen een prachtig project om weken lang over het thema: ‘De tuin’ te werken. Dit project zal ik zeker nog een keer doen!
Fabine van Ginkel (geverifieerde eigenaar) –
Wat een leuk project is dit! In de lente leeft dit project ook echt bij de kinderen, omdat ze allerlei bloemen, planten en groenten zien opkomen uit de grond. De kinderen keken ’s morgens altijd verwonderd naar hoe alles gegroeid was, vooral na het weekend! Het onderzoek dat beschreven staat in dit project was daar heel leuk bij! Er staan hele leuke en concrete lessen in dit project. Het hoogtepunt was het bezoek aan het tuincentrum! Fantastisch! De kijkwijzer is goed gebruikt en dit gaf na het bezoek ook weer een impuls aan de hoek, waarin het tuincentrum was nagemaakt. Echt een aanrader!
mirjam.de.jong (geverifieerde eigenaar) –
Op dit moment zitten we midden in je prachtige project over Rikkie en de tuin van opa. Volgens sommige ouders van de kinderen uit mijn klas zien de kinderen in eens overal plantjes groeien. Ook als ze buiten spelen komen ze steeds met uitlopers van de eikeltjes die in de zandbak zijn gevallen binnen. Ik heb de kinderen allemaal een tulpenbol mee naar huis gegeven om de laten uitkomen en in de klas hebben we vandaag gezaaid voor ons Moederdag cadeautje. En vorige week in de kring wilde ze ineens weten hoe alle groentes groeide. Dus digibord aangezet en steeds op Google de vraag gesteld : hoe groeit de ….. en het plaatje laten zien. Ze kregen er niet genoeg van. De komende week gaan we het verhaal naspelen met de playmobil en vandaag het ik een pantomime spel gemaakt met plaatjes van activiteiten die je doet in de tuin (spitten, zaaien enz.) Je ziet één en al enthousiasme en nu zijn we nog maar twee weken bezig!!!!