Boer Boris is een held in ontwerpen. Zijn maaimachine wordt steeds beter, harder, sneller, mooier en groter dan-ie was. Wil jij ook uitvinder worden? Leer ontwerpen van Boer Boris!
Een project waarbij het probleemoplossend denken gestimuleerd wordt op basis van het boek Boer Boris en de maaier van Ted van Lieshout & Philip Hopman.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
rosanvangessel1 –
Opnieuw een ontzettend gaaf en leerzaam project! Het project start met een activiteit waarbij ontwerpend leren centraal staat. Wat anders dan de andere projecten, maar zeker de moeite waard! We gingen aan de slag met het maken van een nieuwe machine voor de kippen. Mijn groep heeft hier enorm van genoten! Ze waren druk bezig en er ontstonden allerlei verschillende machines. Deze machine is ook de rode draad van het project. Later gingen we het ontwerp namelijk nog verbeteren en ook hier waren ontzettend veel nieuwe ideeën. Zo zei een kind: “Juf, dit is de camera en die ziet dan de kippen die al gegeten hebben. En als ze al gegeten hebben, jaagt de camera ze weg!”. Naast het bouwen van de nieuwe machines was in mijn klas de ‘rijmrobot’ ook echt favoriet. Spelenderwijs waren ze hierdoor bezig met rijmen!
Wij hebben het project gebruikt naast ons thema “De boerderij”. We hebben de activiteiten verdeeld over de verschillende weken en zijn er hierdoor ongeveer 4,5 week mee bezig geweest. Er is redelijk wat kosteloos materiaal nodig voor dit project, maar met een oproep aan ouders was dat snel geregeld. Daarnaast zijn we het ontwerpend leren ook blijven gebruiken in de klas!
Een project waarbij ontwerpend leren centraal staat en daardoor wordt er echt een beroep gedaan op de fantasie van kinderen. Daarnaast leren ze ook kritisch te kijken naar hun ontwerpen en wat er anders aan zou kunnen. Mijn klas heeft er vol enthousiasme mee gewerkt. Zeker een aanrader!