Rikki wil een prachtig boeket bloemen voor mama plukken. De weg terug blijkt minder makkelijk dan gedacht. Waar is de brug ook alweer? Hoe moet hij langs de vos? En zijn laddertje staat aan de verkeerde kant van de muur. Wat moet Rikki nu doen?
Help Rikki problemen oplossen! Beleef avonturen met het boek ‘Rikki heeft een plan’ van Guido van Genechten. Dit vakoverstijgende project stimuleert de creativiteit en probleemoplossend vermogen.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Esther Voorburg –
Dit is echt een fantastisch project waarbij de creativiteit van de kinderen (en leerkracht) ontzettend geprikkeld wordt. Het project bevat opdrachten waarbij meerdere antwoorden goed zijn en er dus niet maar één goede oplossing is . De kinderen worden gestimuleerd om oplossingsgericht te denken en je ziet ze hier van genieten. Wij hebben veel lessen met de hele groep uitgevoerd, vol verbazing heb ik mogen ervaren wat de kinderen allemaal al weten. Zo is er bijvoorbeeld een les over het kompas, hierbij hang je kaarten in de klas met het noorden, het oosten , het zuiden en het westen. Tijdens het spelen hoorde ik de kinderen dit regelmatig herhalen. Bij dit project staat het prentenboek: ‘Rikki heeft een plan’ centraal. ‘Rikki spreekt ontzettend aan bij de kinderen en dit zorgt voor veel mogelijkheden in les activiteiten. De bloemen ontdek hoek en de schatkaart hoek waren favoriet bij ons. Daarnaast hebben wij bij dit project samen met de kinderen een bloemenwinkel ingericht, dit sloot mooi aan bij het project.
Linda Mooijekind –
Ik kan iedereen aanraden een keer een ontwerpend en onderzoekend project uit te voeren. Het was echt ontzettend leuk om te doen en te zien hoe enthousiast de kinderen met dit project aan de slag gingen. Ik ben ook zeker van plan vaker zo’n soort project uit te gaan voeren.
Het verhaal gaat over Rikki, die bloemen gaat plukken voor de verjaardag van zijn moeder. Daarbij is hij via een ladder over de muur geklommen om het bloemenveld te bereiken. Bij terugkomst blijkt de ladder aan de andere kant van de muur te staan. Hoe komt hij nu terug? De kinderen waren enorm creatief aan de slag gegaan met het bedenken van oplossingen. Ze kwamen met de mooiste ideeën en we hebben gewerkt met hulp van de ontwerpcirkel (zit in het project) Er werden trappen gemaakt met blokjes en Kapla plankjes, er werd een ballon aan Rikki gebonden, zodat hij naar de overkant van de muur kon en er werd een trampoline gemaakt, zodat Rikki over de muur kon springen. Hierna konden de kinderen in de ontwerphoek aan de slag met nóg meer ideeën uitwerken, superleuk!
Ook onderzoekend leren zit in dit project. Omdat Rikki bloemen voor zijn moeder gaat plukken, gaat het onderzoek ook over bloemen. De vraag is bijvoorbeeld of het zou helpen om iets aan het water toe te voegen of een andere vloeistof te gebruiken om ervoor te zorgen dat een bloem langer blijft leven. We hebben geprobeerd antwoord op deze vraag te geven aan de hand van de onderzoekscirkel door onderzoek te doen in onze onderzoekshoek. (ook deze cirkel zit bij het project).
Kortom, we hebben ervan genoten!