Beer heeft een prachtige tuin vol grasklokjes … maar door de droogte hangen ze helemaal slap. Als Beer ze water wil geven merkt hij: Er zit een gat in mijn emmer!
In dit vakoverstijgende project gaan de kinderen, samen met Beer, op zoek naar een manier om de emmer te repareren. Want weet je? Een gat in je emmer kan voor een heleboel avonturen zorgen! Henrike van den Hurck van Kleuterklasse.nl heeft een passie voor natuur en techniek en die brengt ze graag op je over. Aan de hand van het geweldige boek van Ingrid en Dieter Schubert neemt ze je mee op een onvergetelijk avontuur waarbij de kinderen worden uitgedaagd het probleem op te lossen voor vriend Beer. Duik je mee in het gat?
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Linda Mooijekind –
Het was mijn eerste project mbt natuur en techniek, zeker een aanrader! Heel veel hierover is al gezegd 🙂 Ook bij ons was de betrokkenheid heel groot. De kinderen namen het probleem (gat in de emmer) ook echt mee naar huis, want thuis hadden ze dan bijvoorbeeld besproken hoe ze dat gat op konden lossen. Wat een creatieve ideeën kwamen er, heerlijk! Bij dit project hebben we ook nog een stop-motion filmpje gemaakt, superleuk! De scharenwerkplaats was ook een groot succes; een hoop scharen zijn weer scherp gemaakt 🙂
Marjan (geverifieerde eigenaar) –
De vorige reviews hebben eigenlijk alles al gezegd. En inderdaad…wat is die betrokkenheid hoog! Ik zag kinderen mee denken, die ik nog niet eerder zo enthousiast heb gezien. Begin stuk is dan ook zo pakkend… heerlijk die oplossingen, ik heb ze even laten ‘kletsen’ Prachtig! Aanrader!
Nicole (geverifieerde eigenaar) –
Het is al een tijdje geleden, maar ik wilde jullie toch nog even laten weten wat ik van dit project vond. Tijdens de Kinderboekenweek heb ik met dit project gewerkt. Je kunt direct met de materialen aan de slag. Wat een goed en mooi uitgewerkt project. Ipv het bewateringssyteem hebben wij het over voetsporen gehad (uit het project haas en mol zoeken een uitweg). Het fijne aan deze projecten is dat je eruit kunt gebruiken, wat op dat moment speelt in de klas. De kinderen vroegen zich af van wie die voetsporen waren en gingen ook naar hun eigen sporen kijken (elke zool is immers anders), vandaar dat ik hiermee door ben gegaan.
Als introductie een waterspoor en berensporen in de klas gemaakt. De kinderen waren direct betrokken. Hoe komt dat water in de klas en wat zijn dat voor een sporen? De emmer en de brief van beer zijn uiteindelijk gevonden. Er werden emmers en gieters van huis meegenomen om beer te helpen. Sommigen vonden het ook wel spannend dat er een beer in de klas was geweest. “Hij komt nu toch niet in de klas, juf?”
Ook zijn we zelf met materialen aan de slag gegaan om de emmer weer dicht te maken. Met klei is het de kinderen uiteindelijk gelukt. Beer was hier erg blij mee (ik had de brief wat aangepast).
Ook zijn we op zoek gegaan naar gaten in de klas. Ik geloof dat ik wel 100 foto’s heb gemaakt. Wat waren ze hier enthousiast over.
Het scharen slijpen was een succes, al onze scharen zijn weer scherp. 😉
Zowel de kinderen als de juf waren erg enthousiast. Een top project!
Jola (geverifieerde eigenaar) –
‘Dat gat? Dat lossen wij wel even op juf.’
Wat heb ik genoten van de kinderen tijdens dit project. Ze zijn op onderzoek gegaan en zijn lekker zelf aan de slag gegaan tijdens zoveel van deze activiteiten. Het project richt zich met name op natuur en techniek, maar dit zijn niet de Inge gebieden die aan bod komen. Ook het meten en het ruimtelijk inzicht zijn opgenomen in dit project.
Het profiel van onze school is techniek en wetenschap dus dat kwam goed uit. De hulpvraag vanuit beer maakte de kinderen enthousiast en betrokken. ‘Natuurlijk helpen wij beer wel even juf. Zeg maar dat hij zich geen zorgen hoeft te maken.’
En wat hebben ze goed geholpen. Heerlijk om ze zo lekker zelf bezig te zien en de ideeën van de kinderen te horen over hoe wij bijvoorbeeld de emmer konden dichten.
Danielle (geverifieerde eigenaar) –
Het was een ontzettend leuk project, waarbij de kinderen erg betrokken waren bij de activiteiten. In de ontdekhoek hebben ze met van alles geprobeerd de emmer te maken en ze zijn zelf tot de oplossing gekomen. De lessen waren heel vernieuwend, ik heb materialen gebruikt waar ik normaal niet aan zou denken en ook ik heb er wat van geleerd, het plantbewateringssysteem was voor veel ouders nog onbeken. De kinderen hebben het ook nog over botte scharen als hij niet goed meer knipt. Het was zeer gebruiksvriendelijk!
We hebben ervan genoten!
Judith (geverifieerde eigenaar) –
Wat hebben wij met veel plezier aan dit project gewerkt…Al onze kleuterleerkrachten én kinderen waren razend enthousiast! Vanaf dag 1 merkten we een grote betrokkenheid, de kinderen zaten helemaal in het verhaal.
Het project is zeer leerkrachtvriendelijk geschreven. Je doet het boekje open en weet meteen waar je aan toe bent. We hebben de lessen eruit gefilterd die voor onze kinderen toegankelijk waren. Het is fijn dat er binnen het project ook vrijheid bestaat om je eigen draai eraan te geven.
Inmiddels ligt het project over Sinterklaas ook al klaar. We zijn zeer tevreden over de projecten van Kleuteruniversiteit!
Miranda (geverifieerde eigenaar) –
Wat een heerlijk project om in de kleuterklas mee te werken!
Het is een project waarbij de kinderen heel ontdekkend aan de slag gaan rondom techniek. Vooral de kinderen met een ontwikkelingsoorsprong konden in het project hun ei helemaal kwijt. Maar ook de andere kinderen hebben met veel plezier en betrokkenheid gewerkt rondom de emmer.
Vooraf had ik verteld dat we 4 weken over een emmer zouden werken. “Wat saai”. zei 1 van de kinderen. Maar toen we het thema afsloten klonk er een welgemeend ahhhh door de klas. Ze hadden nog wel even door kunnen werken!
De foto’s rondom perspectief (met QR code) waren een groot succes, net als de schuilplekjes voor de regen die we op het plein gebouwd hebben.
Kortom een gaaf project!
Sheila (geverifieerde eigenaar) –
Voor het eerst aan de slag gegaan met een project van Kleuteruniversiteit en wat is het leuk!
Op een dag lag er na het buitenspelen ineens een rode emmer met een gat in de klas middenin een plas water. Niet teveel woorden aan vuil maken dachten onze kids en hup schoonmaken, dat was al genieten op zich. Vervolgens zijn we op avontuur gegaan en hebben de emmer geprobeerd te maken met stevig papier, plastic, plakband, stro, klei tot uiteindelijk de conclusie kwam dat we “stevig tape” nodig hadden. Gelukkig liet dat nog een paar dagen op zich wachten want dit stevige tape was inderdaad stevig genoeg om “het gat te dichten” een term die er na dit project ook helemaal in zit. Heel trot sop ons logboek dat na 2 weken al bomvol zit en erg leuk om te zien hoe de kinderen ineens heel gemotiveerd zijn om alles wat kapot gaat te maken. 2 jongens zijn 2 dagen in de weer geweest om een gevallen koffiekopje te plakken.
Wat een heerlijk project waar wij makkelijk 3 weken me hebben kunnen vullen. Veel reken en taalactiviteiten maar het heeft ons ook uitgedaagd om eens van de veilige paden af te gaan. Ipad lessen, digitale camera, techniek.
Niet alleen de kinderen zijn actief en enthousiast, ook wij hebben een stukje plezier teruggevonden in het werken met kleuters. een heerlijk begin van het schooljaar zo en zeker niet de laatste keer dat wij met een project van jullie aan de slag zijn gegaan.