‘Jij bent niet goed,’ zei de man van de fabriek. ‘Jou wil niemand hebben.’
Als de beer wordt gemaakt, gaat er iets mis: hij krijgt geen armen. Daarom gooit de man van de fabriek hem weg. Maar de bijzondere beer gelooft dat hij best iemands knuffel kan worden. In dit project met prachtige bijlagen, bij het boek ‘De bijzondere beer‘ van Tjibbe Veldkamp & Marijke Ten Cate, komt de bijzondere beer op bezoek in de klas en neemt hij de kinderen mee in zijn verhaal. De kinderen ontdekken wat de beer, wat henzelf en wat hun eigen favoriete knuffel bijzonder maakt. Ze ontdekken: je bent bijzonder zoals je bent. Een mooi project om in te zetten voor groepsvorming, bijvoorbeeld tijdens de gouden weken. Het lespakket bevat ook een bevat ook een bijpassend origineel liedje van Jeroen Schipper in MP3 formaat: ‘Poot voor poot’.
Bekijk ook deze vlog van juf Maartje over het project:
*** Let op! De aankoop van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld, zie ook onze gebruiksvoorwaarden.
Van de auteur
Oscar vindt een grote schatkist vol woorden. Eerst is hij teleurgesteld, maar dan ontdekt hij hoe leuk het is om met woorden te spelen … tot zijn woordenschat opraakt. Help jij hem zijn woordenschat weer aan te vullen?
Woorden maken dat je kunt begrijpen, je uiten, leren, lezen, schrijven en spreken. Hoe rijker jouw woordenschat, des te makkelijker je kunt communiceren en kennis kunt verwerven. Het aanbieden van woordenschat is dus essentieel voor de ontwikkeling van kinderen. Om woorden goed te onthouden moeten ze relevant en betekenisvol zijn. Beweging verbetert je geheugenretentie; de hoeveelheid informatie die je je na een bepaalde tijd nog herinnert. Door woorden fysiek te oefenen, worden ze beter onthouden. De activiteiten in dit project sluiten hier perfect bij aan. Het project is geschreven bij het boek De woordenschat van Rebecca Gugger en Simon Röthlisberger.
Je kunt dit project het hele jaar door inzetten en er is geen vaste volgorde. Zet het in naast je lopende thema, in een themaloze periode of als nieuw thema. Dit hele project bevat slechts vijf bijlagen die allen horen bij de rode draad. Er is dus weinig voorbereiding nodig.
De kinderen vinden zandbakscheppen en bedenken welke plek op school geschikt is om te graven. Al gravend in de zandbak of zandtafel stuiten ze op een schatkaart. Ze volgen de route op de kaart en ontdekken een schatkist. Als de kist wordt geopend, vinden de kinderen het boek, schattenpuzzels en allerlei woorden, het is een echte woordenschat!
Rode draad: Bij de start van elke activiteit wordt er op pakkende wijze één woord uit de woordenschatkist gehaald. Aan het einde van elke activiteit zoeken ze op de schatkaart naar de afbeelding van het aangeboden woord, hier staat een letter bij. Deze vullen ze in op de schattenpuzzel. Het volledige puzzelwoord leidt ze naar een beloning.
In de activiteiten herken je het viertaktmodel van Verhallen. De kinderen maken eerst kort en pakkend kennis met een woord. Hier geef je uitleg, betekenis en uitbreiding aan terwijl je het woord herhaald benoemt; semantiseren. Vervolgens oefenen de kinderen het woord in door het zelf herhaald te gebruiken; consolideren. Het consolideren gebeurt in de kern waarbij bewegend leren centraal staat. Elke activiteit wordt afgesloten met een werkvorm zoals de woordparachute, woordkast, woordtrap of woordspin. Hierbij krijgen de kinderen greep op en inzicht in woordbetekenissen en betekenisrelaties. Deze zet je in om te controleren of de woorden passief en actief worden onthouden.
Tip! Dit is een gevarieerd project met een uitgebreid repertoire aan spelvormen om woorden betekenisvol in te slijpen. Door de woorden aan te passen, kun je de activiteiten telkens weer opnieuw inzetten.
Lesdoelen
Download hier de lesdoelen van dit project.
Boek nodig?
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Arina.vangelder –
De grote lieve knuffelbare en bijzondere beer uit het bijbehorende prentenboek is vanaf dag één de groepslieveling in mijn groep. Ik heb gebruik gemaakt van dit project tijdens de start van het nieuwe onderwijsjaar. Er is heel veel aandacht voor groepsvorming en centraal staat dat ieder kind mag zijn zoals hij/zij is. Het grootste succes van dit project was het ontwerpen van een groepsknuffel en wat waren de kinderen verrast toen de knuffel echt werd afgeleverd in de groep en precies leek op hun ontwerp. De knuffel heeft nog steeds een prominente plek in onze groep en heeft al heel veel liefdevolle knuffels van de kinderen gekregen.
Het bijbehorende liedje van Jeroen Schippers is een “gevaarlijke”……… die gaat niet meer uit je hoofd.
Ik ga dit project zeker nog een keer uitvoeren!
Maartje Ramakers –
Wat een tof project is dit!
Ik kende het boek nog niet en ook het project had ik nog niet in actie gezien, maar wat een groot succes was dit!
Vanaf de eerste activiteit waren de kinderen dol op de beer en overal zag ik het terug! In het project zitten veel activiteiten en mooie bijlagen die je gemakkelijk kan gebruiken in hoeken.
Je hebt ook de mogelijkheid om veel bezig te zijn met ontwerpend leren, dit is echter niet noodzakelijk. De kinderen zijn bezig met proces- en product-activiteiten, maar vooral met acceptatie, respect, normen en waarden en anderen waarderen. Iedereen is mooi op zijn eigen manier en daar worden de kinderen door dit project weer erg bewust van. De bijzondere beer is daarom ook een goede om te gebruiken voor burgerschap.
Onze favoriete activiteit was ‘jouw bijzondere knuffel’. De kinderen categoriseren hun eigen knuffels en sorteren deze op kenmerk. Doordat er veel met de eigen knuffels wordt gewerkt leeft dit thema al heel snel. Ook in de bijzondere beer (hoofdpersonage van het boek) kunnen de kinderen zich erg goed inleven. Een fijne verhaallijn die zelfs met de jongste kinderen goed te volgen en na te spelen is.
Dit project is een aanrader!! Ook echt geschikt voor de start van het schooljaar of in de zilveren weken!