We moeten naar het ziekenhuis! Ik bel met 1-1-2. Dan komt de ambulance en die neemt ons broertje mee.
Rijd met de ambulance mee en breng de patiënt naar het ziekenhuis. Dit pakket bevat reken- en taalactiviteiten en enkele extra activiteiten bij het boek ‘Boer Boris en het gebroken been‘ van Ted van Lieshout en Philip Hopman. Met deze activiteiten kun je drie weken aan de slag.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Janneke –
Tijdens het thema mijn lichaam zijn we aan de slag gegaan met dit project. Van te voren weet je al dat een boek van Boer Boris aan slaat bij de kinderen. De activiteiten uit dit project sloegen ook heel erg aan. Het waren heel erg gevarieerde activiteiten en de kinderen waren heel erg betrokken. Na iedere activiteit kregen de kinderen een puzzelstukje totdat er een ambulance zichtbaar was. Leuk detail is dat er toen ook een echte ambulance op school kwam. Dit staat natuurlijk niet in het project maar wel erg leuk en leerzaam om te regelen.
De favoriete activiteit van de kinderen was de röntgenfoto waarbij de kinderen de gebroken botten weer aan elkaar maakten.
Ook zitten er bij dit project twee bordspellen wat de kinderen in de kring maar ook tijdens bijvoorbeeld circuitactiviteiten kunnen spelen. Maar ook tijdens speel- en werktijd. De kinderen vonden deze spellen ook heel erg leuk en hebben dit met plezier gespeeld.
Ellen (geverifieerde eigenaar) –
Dit project startten we net voordat de thuiswerkperiode van start ging. We hebben er dan ook langer dan 3 weken over gewerkt; we gingen door met het thema toen we weer in kleine groepen naar school mochten.
In het verhaal bedenkt Boer Boris een oplossing voor zijn broertje Berend, zodat hij niet alle dieren hoeft te missen wanneer hij in het ziekenhuis terecht is gekomen na een val uit een appelboom. Alles prachtig weergegeven in weer een fantastische boek van Ted van Lieshout en Philip Hopman.
Samen met dit project heb je een mooie basis voor heerlijke weken werken in je groep. Goed te koppelen aan een thema als ‘ziek zijn’ of ‘ziekenhuis’. Het is in alle jaargetijden in te zetten, maar ook zeker leuk om in de herfst uit te voeren omdat dan de appels ook aan de bomen hangen.
Wij hebben tijdens de thuiswerkperiode ook gezocht naar een manier elkaar te kunnen blijven zien, net als Berend in het verhaal. Dat is gelukt middels foto’s, die we via een online platform met elkaar konden delen. De kinderen bouwden thuis ook een hut/ziekenhuis voor hun knuffeldieren en poppen en stuurden daar foto’s van. Maar samen op school hierover werken was natuurlijk veel fijner.
Wij bouwden een berenziekenhuis, bedachten wat daar allemaal bij kwam kijken en kwamen zo ook op een apotheek. Daar werden medicijnen uitgeschreven; mooie tel- en schrijfopdrachten kwamen daar uit voort. Ook kwamen de poppenkinderen met hun ‘baby’ langs. De buggy werd een ambulance.
Ik werd enthousiast van de betrokkenheid van ouders enorm; we hebben een echt werkende stethoscoop en dokter kleding mogen lenen. De gekregen ‘spuitjes’ in allerlei lengtes en diktes nodigden uit voor opdrachten m.b.t. seriéren.
Leuke bijkomstigheid bij dit project is het verdienen van puzzelstukjes na een afgesloten activiteit. Het maakte de duur van het thema inzichtelijk; na afloop van het project ontstond er een mooie afbeelding, die goed aansloot bij het project.
Linda Mooijekind –
Wat een superleuk project! Alleen het verhaal is al fantastisch! Berend, het broertje van Boer Boris valt uit de appelboom en breekt zijn been. Hij moet naar het ziekenhuis en mist de dieren heel erg. Boer Boris bedenkt wat zodat Berend de dieren niet hoeft te missen. Wat dan? Lees het boek zelf maar en ontdek het 🙂 koop dan ook dit project erbij want het is écht de moeite waard!
Vanaf de eerste dag zaten de kinderen al in het project. Er reed een (speelgoed) ambulance de klas in met het geluid van de sirene, want er was iets gebeurt! Daarna werd het boek voorgelezen. De kinderen wilden gelijk zelf een ambulance maken voor in de ziekenhuis hoek op de gang, dus hebben we een kar van buiten gehaald en onze eigen ambulance gemaakt. Ook werden er pillendoosjes ed gemaakt, superleuk, die betrokkenheid!
Dit project bevat heel erg leuke taal en rekenactiviteiten, denk bijvoorbeeld aan: tellen op een ladder van 1-10 en weer terug, het benoemen van lichaamsdelen en daar pleisters op plakken, een route bepalen die de ambulance moet rijden en die route aan elkaar vertellen, botbreuken bij elkaar zoeken, woorden bedenken met de letter z, dingen per categorie (soorten fruit) bedenken die Boer Boris mee kan nemen naar het ziekenhuis voor Berend en nog veel meer leuke activiteiten.
Wat de kinderen bij mij in de klas heel leuk vonden was dat we na elke activiteit een puzzelstuk verdienden en daarbij steeds zeiden: Berend had een ongeluk, wij verdienen een puzzelstuk. Aan het einde van het project vormde dit samen de afbeelding van de ambulance. Dit hadden de kinderen al vrij snel door, dat het deze afbeelding moest gaan worden (de kaft van het boek) dus we hebben met elkaar ook steeds gezocht welk stukje van de ambulance we dit keer hadden verdiend.
Een echte aanrader, dit project!