Een gebroken arm, buisjes in de oren, amandelen laten knippen, een flinke griep … Elke kleuter komt wel eens bij de dokter of gaat naar het ziekenhuis. Het thema ‘Ziek zijn’ is herkenbaar, elk kind speelt graag doktertje met zijn knuffels.
Dit lespakket van 99 pagina’s speelt hierop in met taalactiviteiten, rekenactiviteiten, een verkeersles, een spelles en suggesties voor de hoeken aan de hand van de boeken ‘Saar bij de dokter’ van Pauline Oud en ‘Willewete Naar het ziekenhuis’ van Marjolein Hund en Netty van Kaathoven.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Linda Mooijekind –
Wij zijn eerst begonnen met het project ‘mijn lijf’. Daarna hebben we deze eraan vastgeplakt. Een heerlijk project, wat dichtbij de belevingswereld van kinderen staat, want iedereen is wel eens ziek geweest of moest wel eens voor een onderzoekje naar de dokter of het ziekenhuis. Veel kinderen konden dan ook eigen ervaringen delen met elkaar. Leuk om het met elkaar te hebben over meten, wegen, de ogentest, etc. Al deze activiteiten werden na afloop ervan, ook in de themahoek gedaan, superleuk! Het project bevat veel taal en rekenactiviteiten, maar ook veel suggesties voor de hoeken. Ook is er een leuke verkeersactiviteit en een idee voor spel en beweging. Kortom, een uitgebreid project en zeker voor herhaling vatbaar!
Fien Melai –
Wat een heerlijk project, wat een topthema! Nog nooit zo makkelijk een thema 6 weken ‘volgehouden’. Het leefde tot op het allerlaatste moment. We hadden verschillende hoeken in de klas: een huisartspraktijk, een ziekenhuis met twee bedden, een apotheek en een laboratorium. In het project staan allerlei ideeën voor elk van deze hoeken. Heel veel leerdoelen komen hier aan bod tijdens het spelen.
De verschillende lesactiviteiten uit het project kun je zowel in een (kleine) kring als in hoeken tijdens spelen/werken uitvoeren en je zult merken dat de imput vanuit deze lessen daarna vaak weer terug te zien/horen zijn tijdens het spel dat de kinderen laten zien.
Tijdens dit thema hadden we een bezoek van de ambulance aan onze school kunnen regelen, we zijn op bezoek geweest bij een huisartspraktijk en er zijn 2 ouders op bezoek geweest om over hun werk als arts te vertellen en te laten zien.
Dit project zorgde ervoor dat we zowel de breedte als de diepte ingingen tijdens het thema! Zeker voor herhaling vatbaar.
Meriel Bouwman (geverifieerde eigenaar) –
Dit project is heel betekenisvol voor de kinderen. Iedereen is wel eens ziek geweest!
Wij hebben van ouders die in het ziekenhuis werken, veel materiaal gekregen. Zo waren er prachtige hoeken, waar de kinderen heerlijk konden spelen. Maar ook de lessen uit het project hebben we gebruikt. Zo was de les bot breuken, aanleiding om de röntgenfoto’s in de hoek toe te voegen. Ook de les waarin we gingen meten hoe groot de kinderen waren was inspiratie voor de doktershoek. Dit vind ik echt een pluspunt van dit project. De activiteiten uit de kring zijn heel gemakkelijk toe te voegen in de hoeken.
Tijdens dit project hebben wij ook gebruik gemaakt van het project pillenpotjes. Een leuk idee, om deze te gebruiken in de apotheek of voor een spannend potje pillendobbel.
Dit project gaan wij zeker nog een keer doen!
Dieke Grootscholten (geverifieerde eigenaar) –
Wat een heerlijk project waar je minimaal 4 weken mee vooruit kan.
Dit thema leeft enorm in onze klas. Ieder kind is wel eens ziek geweest en wel eens bij de dokter geweest. Sommige kinderen zijn wel eens geopereerd.
De kinderen kwamen gelijk met ideeën om de hoeken in te richten. Zo hebben we een apotheek in de klas gehad, een huisartsenpraktijk en operatiekamer. Na een rollenspel voor te hebben gedaan, konden de kinderen hier lekker aan de slag.
In de kring hebben we de suggesties uit het project gebruikt. Het is een heel compleet pakket met een divers aanbod voor taal en rekenactiviteiten. Wij hebben naast dit project ook het plusproject ‘mijn lichaam’ gebruikt voor de kinderen die extra uitdaging nodig hebben. Dat was een hele mooie aanvulling!
Dit project is een aanrader om te gebruiken in je klas!
Caroline Scheppink (geverifieerde eigenaar) –
Het project ‘Ziek zijn’ is een project wat je eigenlijk ieder jaar opnieuw kunt kiezen. Het is gebaseerd op de boeken ‘Saar naar de dokter’ en ‘Naar het ziekenhuis’ van de Willewete-serie. Een mooie combinatie van een verhalend boek en een informatief boek.
Het onderwerp ziek zijn sprak de kleuters in mijn klas gelijk aan. Vooral omdat we het thema hebben gedaan in de maand januari en februari. In deze maanden zijn er vaak kinderen die griep hebben waardoor het gelijk in hun belevingswereld ligt.
De activiteiten uit dit project zijn heel betekenisvol en spreken meteen aan bij kleuters. Vooral activiteiten waarbij echt verband en echte pleisters gebruikt worden, maken het heel aantrekkelijk. Daarnaast zijn de taal- en rekenactiviteiten stuk voor stuk makkelijk aan te passen aan het niveau van jouw kleuters. Dit geldt ook voor het niveau in de hoeken. Daar kun je de oudere kleuters elkaar prima laten opmeten, of laten betalen met net-euromunten in de apotheek.
Zo komt er in de activiteit ‘Hoe groot ben jij?’ het meten aan bod. De kinderen vonden het bij mij fantastisch om op de meetlat aan het raam te zien hoe groot ze al waren en wie er groter of kleiner was dan henzelf. De activiteit ‘Bij de apotheek’ geeft kinderen een mooi voorbeeld van hoe je spel in de apotheekhoek uit kunt spelen!
Ook komt er door middel van het rollenspel in de hoeken veel taal aan bod. Sommige taalactiviteiten in het project kunnen de kinderen hierop voorbereiden, zoals ‘Aan de ziekenhuisbalie’. Daar leren kinderen een patiënt op basis van kenmerken omschrijven.
De suggesties voor de hoeken zijn in dit project erg uitgebreid en maken het thema helemaal af. Zo zijn er bijvoorbeeld suggesties voor het maken van een doktershoek, een apotheekhoek, maar zijn er ook ideeën voor de water- en kleitafel.
Al met al een heel compleet project! Je kunt er 4 weken mee aan de slag staat er in voorin het project, maar wij hebben er uiteindelijk 6 weken over gewerkt. De kinderen waren bijvoorbeeld heel enthousiast over het onderwerp ‘kraamafdeling’, waardoor het spel in de doktershoek ook nog werd uitgebreid. Sommige taal- en rekenactiviteiten heb ik daarom nog een keer terug laten komen door ze een klein beetje in een ander jasje te gieten. Kan prima! Een aanrader voor elke kleuterklas.
Jola (geverifieerde eigenaar) –
Na het project drakensnot te hebben uitgevoerd ging ik met de klas over op het project ziek zijn. Even was ik bang voor een overlap. Het thema drakensnot gaat namelijk over gezonde voeding (draak Djordjo is verkouden). Het project ziek zijn is echter zo uitgebreid dat hier geen sprake van was. Niet alleen de dokter komt aan bod, maar ook verschillende specialisten.
Wat mij is bijgebleven van dit project is dat de kinderen enorm worden uitgedaagd. Het is met dit project heel gemakkelijk voor de leerkracht om in de zone van naaste ontwikkeling te gaan zitten. De kinderen worden met dit project uitgedaagd op verschillende gebieden.
Er zijn met dit project enorm veel mogelijkheden om de kinderen een leerzame en geweldige activiteiten te laten beleven.
Elien (geverifieerde eigenaar) –
Dit project is zeer geschikt voor alle kleuterleeftijden.
Het bevat gradatie en variatie op verschillende ontwikkelingsdomeinen.
Een aanrader voor elke kleuterjuf!