Ga op pad met boswachter Bibi en ontdek alles wat zij doet in het bos!
Boswachter Bibi hoort een vreemd geluid in het bos. Ze gaat op zoek naar het dier dat dit geluid maakte. Hierdoor heeft ze geen tijd voor de taken in het bos en roept ze de hulp in van de kinderen. Als hulpboswachters voeren ze de dagelijkse taken van een boswachter uit en volgen daarbij het boek ‘De boswachter‘ van Liesbet Slegers. Ook speuren ze mee in de zoektocht naar het onbekende dier. Dit goed gevulde project bevat materiaal voor 3 weken of meer.
*** Let op! De aankoop van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld, zie ook onze gebruiksvoorwaarden.
Van de auteur
Het is fijn om in het bos te wandelen en mooie plekjes te ontdekken. Er is veel te zien en te horen! Zijn er bomen met dode takken, die op het wandelpad kunnen vallen? Zijn er zeldzame dieren voorbijgekomen? De boswachter houdt het allemaal in de gaten.
De rode draad: Tijdens de startactiviteit ontmoeten de kinderen boswachter Bibi. Ze vraagt de kinderen om haar te helpen met al haar taken in het bos, zodat zij op zoek kan naar een dier dat ze tijdens een avondwandeling niet herkende. Ze geeft de kinderen foto’s van verschillende dieren die misschien het mysterieuze dier zijn. Hang deze foto’s in het lokaal op.
Bij elke activiteit krijgen de kinderen een aanwijzing van boswachter Bibi. Ze vertelt wat ze te weten is gekomen over het dier. Beslis op welk moment je de aanwijzing van boswachter Bibi aan de kinderen geeft. Dit kan bijvoorbeeld bij de start of aan het einde van de activiteit of in de ochtendkring. Er zijn verschillende opties om de aanwijzing aan te bieden:
– Doe alsof je belt met boswachter Bibi en geef de aanwijzing door.
– Laat een collega of stagiaire boswachter Bibi spelen. Bel Bibi als diegene niet in het lokaal is en krijg zo de aanwijzing te horen.
– Vertel dat je een app-bericht of email van boswachter Bibi hebt gehad met de aanwijzing.
– Gebruik de kaarten uit bijlage 1.
De kinderen kunnen met de aanwijzing een dierenplaat doorstrepen, verwijderen of omdraaien. Uiteindelijk houd je na de activiteit De seizoenen één dier (de vleermuis) over: dat is het dier dat boswachter Bibi gehoord moet hebben tijdens de avondwandeling.
Tip! Bezoek bij de start van het project een bos en/of een bezoekerscentrum. Gebruik de bingokaarten uit bijlage 2 tijdens een boswandeling.
Het project bevat voldoende taal- en rekenactiviteiten om ruim drie weken mee aan de slag te kunnen. Ook zijn er natuuractiviteiten, een bewegingsles en activiteiten rondom bewegend leren in het project opgenomen. De activiteiten volgen het boek in chronologische volgorde. In elke activiteit doen de kinderen als hulpboswachter een klus voor boswachter Bibi. Voor elke taak die zij van boswachter Bibi overnemen, verdienen ze een bij de activiteit passende bos-button. Print het lege buttonvel uit bijlage 3 op A3 formaat, hang het op in de klas en laat de kinderen er na elke activiteit de bijbehorende button uit bijlage 4 op plakken.
Zie voor een overzicht van de activiteiten het lesrooster op pagina 9. Dit rooster kun je desgewenst naar eigen inzicht aanpassen. Aan elke activiteit is een dierenkaart gekoppeld. Houd hier rekening mee als je de volgorde en het aantal activiteiten aan wilt passen.
Tip! Verzamel bij de start van het project met de kinderen verschillende materialen die tijdens het seizoen waarin je het project uitvoert in de natuur te vinden zijn, zoals bladeren, takken en vruchten.
Lesdoelen
Download hier de lesdoelen van dit project.
Boek nodig?
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
juf Evelyn –
Het project sprak mijn kleuters heel erg aan, het boek wat bij het project hoort is heel duidelijk, waardoor de kinderen gelijk aan de slag kunnen met de invulling van de hoeken. Wij hadden in de klas een echte boswachtershoek, waar de kinderen vogels in konden spotten, de zieke dieren konden verzorgen en de dieren eten konden geven. Kortom ze konden aan de slag als boswachter. De betrokkenheid was erg hoog toen we naar het bos gingen, waar we de bomen konden meten (net zoals boswachter Bibi). Het was een enorm leuk thema en het project was een waardevolle aanvulling!
maartjeramakers –
Wat een super project is dit! Wil je werken rond de herfst en het bos, maar dan net iets anders dan ‘normaal’? Dan is de boswachter een echte aanrader!
De betrokkenheid is vanaf het begin van het thema hoog, omdat de startactiviteit de kinderen meteen in actie zet. Door het verdienen van de buttons worden ze meegenomen met boswachter Bibi en al haar taken als boswachter. De hoeken zijn perfect aan te passen aan het thema, vooral als je de kinderen betrekt bij het verzamelen van materialen. De activiteit ‘verschillende bomen’ is super om aan het begin van het thema te doen, zodat de kinderen daarna de bomen kunnen herkennen tijdens een wandeling of speurtocht in het bos. Ook de activiteiten ‘aan de riem’ en ‘afval opruimen’ waren super! Met ‘de dag van de boswachter’ en ‘ de seizoenen’ krijgen de kinderen binnen het thema meer inzicht in tijd en fases van de dag en het jaar.
Ik ga dit thema zeker nog eens doen!