Een jongen en zijn moeder gingen boodschappen halen,
toen hij in de etalage een glitterjurk zag stralen.
Hij wist meteen, toen ze verder liepen:
die jurk wil ik aan en dan zwaaien en zwiepen.
Leer aan de hand van dit project alles over kleding en straal in een door jou ontworpen kledingstuk. Dit project voor zo’n 5 weken is geschreven bij het boek ‘De glitterjurk’ van Robert Tregoning en Pippa Curnick, vertaald door Edward van de Vendel. Samenwerken staat centraal in de activiteiten voor close reading, taal, rekenen, burgerschap, spel & beweging, natuur, techniek, beeldende vorming, muziek met suggesties voor de hoeken.
*** Let op! De aankoop van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld, zie ook onze gebruiksvoorwaarden.
Van de auteur
Werk samen en spaar voldoende munten bij elkaar. Ga op zoek naar de mooiste lappen stof. Laat jouw kinderen een eigen creatie ontwerpen en ervaren hoe leuk het is om een eigen kledingstuk te maken waar ze zich gelukkig in voelen.
Rode draad: Na elke activiteit ontvangen de kinderen een munt. Op de munten staan verschillende naaifournituren, ze bedenken waarvoor deze worden gebruikt. Bewaar de verzamelde munten in een naaikoffer. Wanneer er voldoende munten zijn gespaard en de koffer vol fournituren zit, wordt de totale waarde van de munten bij elkaar geteld. Ieder kind mag voor deze waarde benodigdheden kopen. Richt een marktkraam in met vooraf verzamelde lappen stof, knopen en linten. Hier gaan de kinderen op zoek naar materialen waarmee zij hun eigen kledingstuk maken. Kies hierbij voor de makkelijke variant waarbij je snel eenvoudige kledingstukken creëert of ga uitgebreider aan de slag, vraag hierbij hulp van ouders. Sluit het project af met een modeshow waarbij alle creaties van de kinderen worden bewonderd.
In dit creatieve project staat samenwerken centraal en vind je activiteiten voor close reading, taal, rekenen, burgerschap, spel en beweging, beeldende vorming, natuur, techniek, muziek en suggesties voor de hoeken bij het aandoenlijke prentenboek De glitterjurk van Robert Tregoning en Pippa Curnick, vertaald door Edward van de Vendel. Er wordt nergens benadrukt dat de hoofdpersoon een jongen is, het is gewoon een gegeven in het verhaal. Bepaal zelf of je het project als algemeen kledingproject gebruikt of voer de activiteiten uit rondom het thema burgerschap. Deze zijn gestoeld op vitaal burgerschap met als subthema genderstereotypering en sociaal-maatschappelijk burgerschap met als subthema duurzaamheid.
Er zijn activiteiten voor verdiepend begrijpend luisteren uitgewerkt in drie sessies close reading. Bij de eerste activiteit staat de verhaallijn centraal. Bij de tweede activiteit staan verdiepingsvragen en woordenschat centraal. Bij de derde activiteit staan de moraal en emoties centraal.
Ontwerp een bijzondere spaarmachine, gebruik de meetlinten, upcycle je afval, creëer je eigen lap stof, tel je verdiende geld en verkleed je voor de show. Bepaal zelf wanneer je welke activiteiten uitvoert, een voorbeeldplanning vind je in het lesrooster. Hoe meer activiteiten je uitvoert, hoe hoger de waarde van de waardebon. De pagina waar het verhaal begint met de tekst Een jongen en zijn moeder gingen boodschappen halen… is pagina 1 van het boek. Tel van daaruit verder zodat je bij elke activiteit de juiste pagina gebruikt. Met dit project kun je minimaal vijf weken aan de slag.
Lesdoelen
Download hier de lesdoelen van dit project.
Boek nodig?
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
melanieb892 –
Wij hebben met de Kinderboekenweek rondom dit project gewerkt. Kinderen waren betrokken en vonden het een heel leuk boek. Er zitten activiteiten in die goed aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen. Waar ze soms bij de start van de activiteit dachten “Dat kan niet” waren ze met een paar minuten helemaal om! Activiteiten als ‘blaadjes harken’ en ‘de stofzuiger doet gek’ waren hier wel favoriet. Dit project is tijdens de periode van de gouden weken ingezet, de kinderen doen een hoop opdrachten samen. Je merkt dat ze dat, gedurende het project, ook steeds beter af gaat. Het beloningssysteem erin van de munten motiveerde ook en maakte dat we iedere keer nog extra aan het tellen waren! Op het einde hebben we het verhaal tijdens onze weeksluiting zelfs nagespeeld ,en het liefst had iedereen de glitterjurk aan.
Wil je werken rondom burgerschap en kleding? Dan is dit project zeker een aanrader!