‘En nu opgehoepeld!’ brult Willem. Frank begint te rennen.
‘Tot ziens!’ roept hij over zijn schouder.
‘Alsjeblieft niet’ mompelt Willem.
Ga mee op avontuur met Woeste Willem en Frank! Dit project voor drie weken is geschreven bij het boek ‘Woeste Willem‘ van Ingrid en Dieter Schubert. In dit project vind je activiteiten op het gebied van taal, rekenen, muziek, de sociaal-emotionele ontwikkeling, de creatieve ontwikkeling en spel en beweging.
*** Let op! De aankoop van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld, zie ook onze gebruiksvoorwaarden.
Van de auteur
Het leven is één groot avontuur. Zeker als je zeerover bent of bent geweest zoals Woeste Willem. In dit project bij het prentenboek Woeste Willem gaan de kinderen samen met Woeste Willem en Frank op avontuur. Want of je nou groot bent of klein en of je nou durft of niet, het belangrijkste is dat je samen bent. Dan kun je alle avonturen aan en vind je misschien zelfs vrienden voor het leven.
Bij de start van het project ontdekken de kinderen een fles met een brief erin. Van wie zou die brief zijn? Elke activiteit start met flessenpost waarbij het verhaal van het boek in chronologische volgorde wordt gevolgd. Bij de vier extra activiteiten hoort geen flessenpost. Je kunt zelf kiezen of je deze activiteiten doet. In het project vind je activiteiten op het gebied van taal, rekenen, muziek, de sociaal-emotionele ontwikkeling, de creatieve ontwikkeling en spel en beweging.
Rode draad: Print voor de start van het project alle brieven uit bijlage 1. Voorafgaand aan elke activiteit stop je de bijbehorende brief in een doorzichtige glazen fles. De fles met de eerste brief vinden de kinderen tijdens de startactiviteit op een lege thematafel. Kies hierna zelf waar de fles met flessenpost elke keer wordt neergezet. Het project wordt afgesloten met de activiteit ‘Vrienden op het vlot’ waarbij de kinderen spellen spelen met de zwemband van Woeste Willem.
Lesdoelen
Download hier de lesdoelen van dit project.
Boek nodig?
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
estermonnereau –
Ik ben de afgelopen periode aan de slag gegaan met dit project in mijn groep 1-2-3. Vanaf de eerste activiteit waren de kinderen meteen enthousiast! Het onderwerp spreekt ze aan en ook het boek Woeste Willem is natuurlijk een fantastische klassieker. Elke activiteit start met een brief in de fles van Willem of Frank. De kinderen liepen elke ochtend eerst naar de tafel om te kijken of er alweer nieuwe flessenpost was.
In de themahoek werd door de kinderen een vlot getimmerd en er moest ook een zeil op net als in het boek.
De leukste les uit het project vonden de kinderen het zevenarmig monster. Het monster met zeven armen maken vonden ze heel leuk en was een goede samenwerkopdracht. Helemaal hilarisch vonden ze het toen ik zelf als woeste Willem de armen van het monster er weer af kwam slaan.
Het was een fantastisch project waarvan we alle activiteiten inclusief de extra lessen hebben gedaan. Het was jammer dat het over was.
Ik combineerde het in mijn groep met het project Piraten van Junioruniversiteit. Dit was een prima combinatie.