Boer Boris vindt een pinguïnei op zijn erf. Het is hier veel te warm voor een pinguïn, hij moet zo snel mogelijk naar huis. Naar de Zuidpool gaan geen treinen of bussen. Gelukkig weet Boer Boris altijd raad!
Stap in de luchtballon van Boer Boris en vlieg mee naar de Zuidpool. Dit project is geschreven bij het boek ‘Boer Boris en de luchtballon’ van Ted van Lieshout en Philip Hopman. Met de activiteiten uit dit project kun je vier weken aan de slag. Vlieg je mee?
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Linda Mooijekind –
Wat een mega leuk project was dit! De openingsactiviteit zorgde al gelijk voor veel verwondering: een ei in de klas? Dat hoort toch niet? Hoe komt het hier en waarom? Genoeg prikkeling om het project mee te starten! Elke activiteit start met een voorwerp in de mand van de luchtballon. Het is aan te raden deze te maken, want bij mij in de klas leefde dat enorm! Elke ochtend, wanneer de kinderen binnen kwamen, keken ze gelijk in de mand om te kijken wat er nu weer in zou zitten en bedachten ze wat voor activiteit we daar mee zouden kunnen doen. Zo zat er bijvoorbeeld een snoeischaar in, waarmee we woorden uit de heg van de buurman gingen snoeien, zaten er dieren in de mand waarmee we de dierennamen op de juiste volgorde moesten onthouden, zaten er vissen in waarmee we een rijmactiviteit hebben gedaan, zaten er eieren in waarmee we met plaatsbepalingen geoefend hebben, zaten er vormen in zodat we daar een mooi patroon voor de luchtballon mee konden maken en we zo de kleuren en vormen oefenden. Zo kan ik nog wel even doorgaan 🙂 Heel veel betekenisvolle taal- en rekenactiviteiten bevat het project. Daarnaast bevat het project ook nog activiteiten voor natuur en techniek, engels, muziek, spel en beweging , sociaal emotionele vorming en suggesties voor de hoeken, lekker uitgebreid dus! Ik heb nooit geweten dat je zoveel rondom luchtballonnen kunt doen, tekenen en knutselen. We hebben er enorm van genoten met elkaar! Wij hebben hier in totaal 5 weken over gewerkt. Een echte aanrader, dit project!