Het schilderij van mevrouw Hond wordt gestolen uit het museum!
De dief ontsnapt, maar de dieren gaan hem achterna.
Ze komen terecht in prachtige kunstwerken.
Lukt het ze om de dief te pakken te krijgen?
Help de dieren om de dief te vangen in dit spannende kunstproject, dat is geschreven bij het boek ‘Kunst met taart‘ van Thé Tjong-Khing. Het project bestaat uit taal- en rekenactiviteiten en activiteiten rondom Engels, sociaal-emotionele vorming, beweging en dans. Daarnaast zijn er zes kunstactiviteiten, passend bij de kunstwerken die in het boek te zien zijn. Je kunt met dit project minstens 3 weken aan de slag.
*** Let op! De aankoop van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld, zie ook onze gebruiksvoorwaarden.
Van de auteur
Help de dief te vangen in een wilde achtervolging door landschappen opgebouwd uit de mooiste kunstwerken. Volg de hints en vind het portret van meneer Hond! Voor je ligt het project Kunst met taart, bij het gelijknamige boek van Thé Tjong- Khing. Op de schutbladen van het boek wordt al duidelijk hoeveel kunst er te ontdekken valt: bijna alles is geïnspireerd op, of afkomstig uit, een bestaand kunstwerk. Het laat heel mooi zien hoe kunstenaars zijn geïnspireerd door hun omgeving. In het boek is dit omgedraaid: de omgeving is veranderd in een kunstwerk, waarin de dieren de dief achtervolgen.
Rode draad: Bij de startactiviteit ontvangen de kinderen een brief van mevrouw Hond: haar portret van meneer Hond is gestolen en ze vraagt hulp van de kinderen. Na elke activiteit krijgen de kinderen een hint, waarbij het antwoord correspondeert met een kleine afbeelding uit bijlage 2. Als ze de juiste afbeelding raden, mag deze kaart worden omgedraaid en komt een stuk van de grote afbeelding tevoorschijn. Print bijlage 2 dubbelzijdig op A3 formaat, lamineer en knip de kaarten los. Hang de kaarten met de kleine afbeeldingen zichtbaar aan de muur.
Tip! Hang de kaarten eerst op met de grote afbeelding naar voren, draai ze daarna pas om zodat de voorwerpen naar voren hangen. Zo weet je zeker dat elk voorwerp op de juiste plek hangt.
Met dit project kun je vier weken aan de slag. De activiteiten staan weergegeven in het lesrooster en kunnen ook door elkaar worden aangeboden. Geef na elke activiteit de bijbehorende hint.
Let op! In de activiteit Kunstwandeling wordt de laatste hint aangeboden, behorende bij de kaart met de boom. Bied deze altijd als laatste aan, hierachter zit de dief verstopt. Deze kaart blijft over, samen met de kaart van het rode schilderij. Hier hoort geen hint bij.
Na de afsluitende activiteit volgen zes kunstactiviteiten. Deze zijn bedoeld om kunst meer toegankelijk te maken, zowel voor de kinderen als voor jou. De activiteiten zijn vormgegeven aan de hand van de fasen van het creatieve proces, zoals beschreven door het SLO: oriënteren, onderzoeken, uitvoeren en evalueren. Ze zijn toegevoegd aan het lesrooster, maar kunnen op ieder moment gedurende het project worden aangeboden. Na een kunstactiviteit volgt geen hint. Bij elke kunstactiviteit wordt extra achtergrondinformatie aangeboden, samen met een overzicht van andere schilderijen die ook binnen het thema passen.
Tip! In bijlage 26 staat een bronvermelding van alle kunstwerken die op de schutbladen staan. Zoek ze online op en laat de kinderen deze vergelijken met de versie in het boek.
Lesdoelen
Download hier de lesdoelen van dit project.
Boek nodig?
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen.