Loop met je kleuters door de galerij en sta stil bij elk schilderij.
Ga je mee naar het museum? Hier vind je prachtige kunstwerken. Samen met de kinderen loop je langs tien werken in jullie eigen galerij. Bij elk kunstwerk hoort een activiteit. Dit zijn afwisselend taal- en rekenactiviteiten, een les Engels en creatieve opdrachten aan de hand van het boek ‘Willewete Naar het museum’ van Florence Ducatteau en Chantal Peten.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Kim den Ouden –
Wederom een fantastisch project! Bij ons was het thema kunst/museum redelijk onbekend. Veel kinderen wisten niet wat een museum was, dit project was voor ons dan ook ideaal. Stap voor stap werden onze leerlingen meegenomen in het museum door tal van diverse activiteiten. Kaartjes kopen, de zaalwacht, de restaurateur zijn enkele activiteiten die uit dit project komen. Dit zorgde er meteen voor dat het project ging leven. Wij hadden een museum gemaakt van onze themahoek waarin de zaalwacht bijvoorbeeld een hele duidelijke rol had. Ook de creatieve opdrachten die in dit project zitten waren heel erg leuk. We hebben afgesloten met een tentoonstelling en uiteraard ouders hierbij uitgenodigd. Een fantastisch project met een hoge betrokkenheid en waarin veel geleerd is en veel ervaringen zijn opgedaan!
Anouk Greving –
Een top project en een thema met veel mogelijkheden! De kinderen leren over verschillende soorten kunst en over het museum. Een leuk project om eens verschillende creatieve technieken aan te bieden. Verder biedt dit project veel kansen om kennis en woordenschat uit te breiden. Zo hebben we het over een zaalwachter, expositie en een restaurateur.
Wij maakten een museum in de klas waardoor het thema direct ging leven. Spontaan wordt er gewerkt aan onder andere rekendoelen, mondelinge taalvaardigheid en woordenschat. Zo verkochten de kinderen kaartjes en werden de schilderijen in het museum spontaan genummerd; ‘Dan weet je welk schilderij het is en kun je hem op zoeken juf!’.
Kortom, een mooi project met veel mogelijkheden en een hoge betrokkenheid!
Janneke –
Wat een super leuk en creatief project. Door kunstwerken die in de klassengalerij hangen leren ze het museum vanuit elke hoek kennen. Ze verplaatsen zich in de kassière, zaalwacht, directeur, restaurateur en spreken Engels met toeristen. Maar ze maken ook kennis met vroeger en nu en zijn veel bezig met kunstzinnige vorming en maken ze hun eigen kunstwerken nadat ze over schilderijen hebben gepraat. Deze hebben wij in ons eigen museum gehangen. De kinderen zijn super trots op hun eigen museum. Ze willen graag mensen uitnodigen en ook de directeur van het Rijksmuseum. Want onze kunst kan wel in een echt museum hangen.
Dit project is echt een aanrader waarbij de kinderen erg betrokken zijn.
Ik heb dit project gebruikt samen met het plusproject kunst. Erg goed te combineren voor de sterkere kinderen of met groep 3.
Niki (geverifieerde eigenaar) –
Zeker een aanrader voor de leuke ideeën en de bijhorende bijlagen! Een thema dat in een week amper haalbaar is omdat er zoveel bij komt kijken!