‘Dit ben ik, en wie ben jij?’
In dit plusproject maken de kinderen kennis met Rembrandt van Rijn. Ze lezen over Rembrandt, maken zelfportretten, experimenteren met druktechnieken en maken zelf olieverf. In hun eigen atelier voelen ze zich echte kunstenaars! Dit plusproject is geschikt voor slimme kleuters of aanvullend project voor groep 3. Het bevat uitdagende activiteiten bij het boek ‘Dit ben ik’ van Arend van Dam met illustraties van Alex de Wolf.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Renate van Ruijven –
Wat een fijn project! Ik ben altijd fan van de plusprojecten, omdat je deze projecten in allerlei thema’s kunt koppelen aan de reguliere projecten. Op deze manier zorg je ervoor dat je differentiatie kunt aanbrengen in je onderwijs, ideaal dus! We gebruikten dit project in combinatie met het project Maurits Muis en het meisje met de parel. Ook dit project was weer een echte topper. Onze favoriete activiteit was: ‘Ik maak kleur’. In deze activiteit ontdekte we hoe we zelf verf kunnen maken met olie en kruiden. Vervolgens gingen we met onze eigen verf aan de slag. Wat was er een verwondering bij de kinderen!
Kim den Ouden –
Wederom een keileuk plusproject! We hebben dit project gebruikt naast het reguliere project Kunst- naar het museum. Ik heb dit project gebruikt voor onze leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong tijdens de begeleide activiteit.
Ik was al onder de indruk van de start. Rembrandt van Rijn is uiteraard fantastisch om over te leren en mee aan de slag te gaan maar er wordt ook een beroep gedaan op de leesvaardigheid van onze kinderen. Maar wat vonden ze het leuk! Het project sloot perfect aan op hun onderwijsbehoeftes. De creatieve opdrachten, het maken van de flapjestekening en een spannend verhaal waren favoriet. De betrokkenheid was hoog gedurende dit project! Zelf via ouders kwamen enthousiaste verhalen terug, dit project is dus absoluut een aanrader!
rosanvangessel1 –
Een super gaaf project dat aansluit bij het thema kunst! Dit project is echt geschikt voor de oudste kleuters die al wat verder zijn of bij de start van groep 3. Het is fijn als de kinderen zelf kunnen lezen, maar je kunt de teksten ook zelf voorlezen!
Omdat je in dit project meer leert over Rembrandt van Rijn, hebben wij het plusproject gebruikt naast het project “Maurits muis en Rembrandt”. Een mooie combinatie of goed naast elkaar te gebruiken.
De favoriete activiteit bij mij in de klas was het tekenen van een dier. Eerst goed kijken en daarna zelf aan de slag. De meest prachtige creaties ontstaan!
Zeker een aanrader wanneer je kleuters in de klas hebt die wat meer uitdaging kunnen gebruiken!
Sibylle (geverifieerde eigenaar) –
Fantastisch project! Wees wel gewaarschuwd, het vergt redelijk wat voorbereiding van de materialen, maar het loont de moeite. De kinderen waren gefascineerd door de schilderijen en etsen, en hebben daadwerkelijk veel over Rembrandt geleerd en onthouden.
Heel leuk om te gebruiken tijdens een kunstthema, en als aansluiting op tekenlessen. Een goed moment om met de kinderen te werken aan het kijken naar gezichten en alle “onderdelen” daarvan, schaduwwerking, en om wat dieper na te denken over wat een tekening of schilderij weergeeft (portretten, historiestuk, landschap). Ik heb de creativiteit in de kinderen flink zien toenemen, evenals hun zelfvertrouwen in het schilderen en tekenen.
Absolute aanrader!
Janneke –
Een interessant project dat goed aansluit bij het thema kunst.
samen lezen en zelf lezen komt bij iedere activiteit aan bod. Het boek ‘Dit ben ik’ heeft het niveau AVI start. Goed niveau om aan te bieden wanneer de kinderen kunnen lezen. Kunnen de kinderen nog niet zelf lezen kun je het voorlezen. Dat heeft geen invloed op de activiteit.
tijdens de activiteiten leren de kinderen veel over Rembrandt van Rijn doordat er veel achtergrondinformatie wordt gegeven maar ook omdat er veel schilderijen worden geobserveerd
De activiteiten zijn afwisselend en uitdagend. Ze zitten goed in elkaar. Tijdens de activiteiten komt veel woordenschat aan bod. Hierbij worden moeilijkere woorden besproken.
de favoriete activiteit van de kinderen was het maken van hun eigen verf. Dit deden we tijdens een natuur en techniek dag. De kinderen gingen aam de slag met het recept en ontdekten hoe ze zelf verf konden maken. aan het eind van het thema hadden ze het hier nog steeds over.