Elke avond, zodra het stil is geworden in het museum, komt Maurits Muis tevoorschijn.
Hij wil op bezoek bij zijn Meisje met de parel. Maar waar is ze?
Help Maurits en zijn vrienden bij de zoektocht naar de dief én het Meisje.
Dit project voor zo’n 3 weken bestaat uit taal- en rekenactiviteiten en sociaal-emotionele activiteiten, Engels en motoriek. Daarnaast zijn er veel kunstactiviteiten, die dieper ingaan op de schilderijen die centraal staan in het boek ‘Maurits Muis en het Meisje met de parel‘ van Ingrid & Dieter Schubert.
*** Let op! De aankoop van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld, zie ook onze gebruiksvoorwaarden.
Van de auteur
Het Meisje met de parel is verdwenen! Maurits Muis en zijn vrienden gaan op zoek naar de dief, maar ze kunnen wel wat extra hulp gebruiken. Ga aan de slag met de activiteiten en kom erachter waar de dief én het Meisje zijn verstopt.
Dit project is geschreven bij het boek Maurits Muis en het Meisje met de parel en bestaat uit kringactiviteiten en kunstlessen. De rode draad in het project zijn hints die kinderen kunnen verdienen na een activiteit. Bij elke hint valt er een ruimte in het Mauritshuis af, totdat uiteindelijk duidelijk wordt waar de dief zit verstopt.
Tip! De hints vind je in bijlage 4: print deze en gebruik deze bij elke kringactiviteit. De hints worden niet apart genoemd bij de materialen, omdat steeds maar één kaart uit de bijlage wordt gebruikt.
De activiteiten doorlopen het boek in chronologische volgorde. De kinderen leren over vormen, ruilen bloemen, kraken codes, ontdekken details in schilderijen en bieden het hoogste bod op een veiling. Bij de afsluiting van het project is het Meisje gelukkig weer terug. Dit wordt gevierd met een grote kunsttentoonstelling.
Naast kringactiviteiten zijn er ook kunstlessen. Hierbij staat telkens een kunstwerk uit het Mauritshuis centraal. De lessen bestaan uit twee delen: een kringactiviteit met onderzoek en een creatieve verwerking. Bij elke kunstles wordt extra achtergrondinformatie gegeven over de kunstenaar, het kunstwerk, de kunststroming, de gebruikte techniek of het onderwerp. Op dezelfde pagina vind je een overzicht van andere schilderijen die ook binnen het thema passen.
Tip! De kunstwerken worden zowel in de kunstlessen als de kringactiviteiten gebruikt. Print bijlage 2, 10, 16, 17 en 18 op A3 formaat en lamineer deze, zodat ze vaker kunnen worden gebruikt.
Met dit project kun je drie weken aan de slag. De kringactiviteiten staan overzichtelijk in het lesrooster, deze is naar eigen inzicht aan te passen. Zorg er wel voor dat je de hints in de juiste volgorde aanbiedt. Start altijd met de eerste hint, ongeacht welke activiteit je als eerste aanbiedt. De kunstlessen staan niet in het lesrooster, omdat deze niet gekoppeld zijn aan een bladzijde in het boek en verspreid over meerdere momenten kunnen worden aangeboden.
Let op! De kunstlessen doen niet mee met de rode draad. Je hoeft na deze activiteiten geen hint te geven.
Zoek en vind de dief met Maurits Muis en breng het Meisje veilig thuis!
Lesdoelen
Download hier de lesdoelen van dit project.
Boek nodig?
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Bekijk ook deze vlog van juf Nena over het project:
En ook deze vlog van juf Manon:
Renate van Ruijven –
Wat een fantastisch project! Het project zit bomvol met allerlei inspiratie rondom het thema kunst.
Door het deurtje in de klas waren de kinderen meteen geprikkeld. Wat zou daar achter zitten en wie woont daar toch? Door de rode draad in het project waren de kinderen van het begin tot het einde geprikkeld en gebrand om de dief te vinden.
Na elke activiteit kwam er een aanwijzing bij het deurtje. Hierdoor kwamen de kinderen steeds dichter bij het vinden van de dief!
Onze favoriete activiteit in het project was: ‘code kraken’. Door verschillende opdrachten uit te voeren, kraakten de kinderen de code van de kluis.
Wat een betrokkenheid en enthousiasme bij dit project! Ook van ouders kregen we onwijs veel enthousiaste verhalen!
Manon –
Wat een geweldig project! Echt een project waar je alle kanten mee op kan en waar enorm veel inspiratie in zit rondom het thema ‘Kunst’. In dit project zit een super leuke rode draad, waarbij de kinderen op zoek gaan naar de dief in het Mauritshuis. Tijdens dit project wordt er stilgestaan bij verschillende schilderijen uit het Mauritshuis. Het project bevat veel verschillende lessen en activiteiten.
In ‘Maurits Muis en het meisje met de parel’ draait het om het gestolen schilderij. Maurits muis gaat samen met de kinderen op zoek naar de dief. Na iedere activiteit verdienen de kinderen een aanwijzing. Met deze aanwijzingen kunnen de kinderen er achter komen waar de dief zich bevindt.
De activiteit ‘Bloemenpracht’ viel bij de kinderen erg in de smaak. De kinderen starten met vier dezelfde bloemen. Ze moeten met elkaar ruilen, net zo lang totdat ze vier verschillende bloemen hebben. Ook de activiteit ‘Waar is het meisje?’ was een groot succes. De kinderen gingen in de klas, aan de hand van een plattegrond, op zoek naar het meisje met de parel. Daarna mochten ze het meisje zelf verstoppen en mocht de ander gaan zoeken. Een mooie activiteit rondom het oefenen met plattegronden.
In de klas hebben wij ongeveer 3 weken met het project gewerkt, maar er zitten genoeg activiteiten in waardoor je er ook prima 4 weken mee kunt vullen. Zeker de moeite waard!
En heb je mijn vlog al gezien bij de beschrijvingen? Kijk gerust!
nenaheesakkers –
Wat een onwijs leuk project! Wat een spanning om de dief te volgen door het project. De Rode draad was echt een succes in mijn groep! Alle aanwijzingen verdienen om de kamers van het museum weg te strepen en uiteindelijk de dief te vinden.
Een veelzijdig pakket waar natuurlijk de nadruk ligt op kunst en creatieve verwerkingen, maar zoals we dat van alle projecten gewend zijn, is er ook meer dan genoeg aandacht voor reken- en taaldoelen. Zo vonden de kinderen het erg leuk om met de plattegrond van de klas op zoek te gaan naar de dief.
Heb je mijn vlog bij de beschrijving al gekeken? Zeker doen, hoor!
Linda Mooijekind –
Dit is wederom een heel tof project over Maurits Muis! Dit keer over het schilderij ‘het meisje met de parel’ dat gestolen wordt! Wat een spanning, want waar is het schilderij toch gebleven? Samen met de kinderen ga je op zoek naar dat antwoord. Na elke activiteit krijgen de kinderen een tip en weten ze waar het schilderij zich in ieder geval NIET bevind, zo leuk om met de kinderen te doen en te beleven! In het project zitten taal- en rekenactiviteiten, maar ook een activiteit mbt sociaal emotionele ontwikkeling en Engels activiteit. Wat wij een erg leuke activiteit vonden was de rijmactiviteit: Maurits Muis bewaakt het huis. De dief wilde het schilderij stelen, maar werd weggejaagd doordat de kinderen rijmwoorden moesten verzinnen. De activiteit over vormen was ook een groot succes: de verwondering van de kinderen was groot toen ze ontdekten dat vormen in allerlei alledaagse dingen zichtbaar zijn, zoals een boek, een kraal, een blok. En de activiteit die de kinderen helemaal geweldig vonden was dat ze in het donker met een zaklamp naar details van schilderijen moesten zoeken. Ook zitten er leuke creatieve opdrachten in het project.
Wij hebben dit project gedaan na het andere project van Maurits Muis en dat was erg leuk, omdat de kinderen Maurits Muis al kenden. Aan het eind van beide projecten hebben we een museum avond gehouden voor ouders om alles wat we gedaan, gemaakt en geleerd hadden te laten zien, een groot succes!