Elke avond, zodra het stil is geworden in het museum, komt Maurits Muis tevoorschijn.
Hij wil op bezoek bij zijn Meisje met de parel. Maar waar is ze?
Help Maurits en zijn vrienden bij de zoektocht naar de dief én het Meisje.
Dit project voor zo’n 3 weken bestaat uit taal- en rekenactiviteiten en sociaal-emotionele activiteiten, Engels en motoriek. Daarnaast zijn er veel kunstactiviteiten, die dieper ingaan op de schilderijen die centraal staan in het boek ‘Maurits Muis en het Meisje met de parel‘ van Ingrid & Dieter Schubert.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Bekijk ook deze vlog van juf Nena over het project:
nenaheesakkers –
Wat een onwijs leuk project! Wat een spanning om de dief te volgen door het project. De Rode draad was echt een succes in mijn groep! Alle aanwijzingen verdienen om de kamers van het museum weg te strepen en uiteindelijk de dief te vinden.
Een veelzijdig pakket waar natuurlijk de nadruk ligt op kunst en creatieve verwerkingen, maar zoals we dat van alle projecten gewend zijn, is er ook meer dan genoeg aandacht voor reken- en taaldoelen. Zo vonden de kinderen het erg leuk om met de plattegrond van de klas op zoek te gaan naar de dief.
Heb je mijn vlog bij de beschrijving al gekeken? Zeker doen, hoor!
Linda Mooijekind –
Dit is wederom een heel tof project over Maurits Muis! Dit keer over het schilderij ‘het meisje met de parel’ dat gestolen wordt! Wat een spanning, want waar is het schilderij toch gebleven? Samen met de kinderen ga je op zoek naar dat antwoord. Na elke activiteit krijgen de kinderen een tip en weten ze waar het schilderij zich in ieder geval NIET bevind, zo leuk om met de kinderen te doen en te beleven! In het project zitten taal- en rekenactiviteiten, maar ook een activiteit mbt sociaal emotionele ontwikkeling en Engels activiteit. Wat wij een erg leuke activiteit vonden was de rijmactiviteit: Maurits Muis bewaakt het huis. De dief wilde het schilderij stelen, maar werd weggejaagd doordat de kinderen rijmwoorden moesten verzinnen. De activiteit over vormen was ook een groot succes: de verwondering van de kinderen was groot toen ze ontdekten dat vormen in allerlei alledaagse dingen zichtbaar zijn, zoals een boek, een kraal, een blok. En de activiteit die de kinderen helemaal geweldig vonden was dat ze in het donker met een zaklamp naar details van schilderijen moesten zoeken. Ook zitten er leuke creatieve opdrachten in het project.
Wij hebben dit project gedaan na het andere project van Maurits Muis en dat was erg leuk, omdat de kinderen Maurits Muis al kenden. Aan het eind van beide projecten hebben we een museum avond gehouden voor ouders om alles wat we gedaan, gemaakt en geleerd hadden te laten zien, een groot succes!