Inspiratieblog: Close reading bij kleuters? Zo doe je dat!

Agnes Dijkstra is leerkracht op OBS Hendrik Wester in Oude Pekela en ambassadeur bij Kleuteruniversiteit. In dit blog vertelt ze je over het inzetten van Close Reading bij kleuters. Op mijn school is begrijpend lezen een belangrijk speerpunt dit schooljaar. Als team wilden we kijken naar een andere manier van werken. Gezamenlijk zijn we begonnen […]

Inspiratieblog: oefening baart kunst!

Sigrid Olivier is werkzaam op CBS Het Baken in een groep 1/2 en ambassadeur van Kleuteruniversiteit. Zij kiest bij ieder thema een passend kunstwerk dat centraal staat. Zo laat zij jonge kinderen kennis maken met kunst en kunstbeschouwing. Ingewikkeld? Helemaal niet! In dit blog vertelt zij hoe ook jij kunstbeschouwing een plaats kunt geven binnen […]

Werken met Kleuteruniversiteit – wat kost dat eigenlijk en wat levert het op?

Omdat we merken dat steeds meer scholen behoefte hebben aan een kosteninschatting, om dit mee te kunnen nemen in een schoolbudget, is er nu een Kleuteruniversiteit voorbeeldbegroting beschikbaar. Deze voorbeeldbegroting geeft een indicatie van de kosten van (volledig) werken met Kleuteruniversiteit. Iedere school is anders en heeft andere behoeften. Materialen van Kleuteruniversiteit kunnen pragmatisch worden […]

Inspiratieblog: Eerste hulp bij het geven van dramalessen

Maaike Blomsma werkt in groep 1/2, is ambassadeur van Kleuteruniversiteit en heeft een enorme passie voor muziek en drama. In deze blog wil ze leerkrachten met angst voor dramalesssen over de drempel helpen en inspireren met een aantal leuke en praktische suggesties zonder al te veel ‘gedoe’ … Vind je het geven van dramalessen moeilijk? Heb […]

Inspiratieblog: Een Kleuteruniversiteit implementatie door de ogen van een schooldirecteur

De Burchtgaarde is een kleine, mooie school in Breda. Ze zijn in 2017 voorzichtig begonnen met het werken met Kleuteruniversiteit projecten. Nu, in 2019, werken ze uitsluitend met Kleuteruniversiteit projecten. Johan Traa is directeur van de Burchtgaarde en Esther Pellis is kleuterleerkracht. Dit is hun verhaal. Johan: Begin schooljaar 2017-2018 kwamen vier juffen van twee kleutergroepen bij mij […]

Inspiratieblog: spelenderwijs rijmen met de rijmboom

Ingelien Lemmen is leerkracht op Het Spectrum in groep 1 en ambassadeur bij Kleuteruniversiteit. In dit blog vertelt ze je over het belang van rijmen en hoe je de rijmboom op een eenvoudige manier in kunt zetten in jouw kleutergroep. Het belang van rijmen Rijmen: ‘Het produceren van woorden met klankovereenkomsten’ (bron: SLO). Hé, dat […]

Inspiratieblog: Ga mee naar de NOT!

Het ambassadeursteam Kleuteruniversiteit telt op dit moment dertien enthousiaste leerkrachten. Zij verheugden zich al maanden op dé onderwijsbeurs, de NOT. Zij mochten assisteren in de stand van Kleuteruniversiteit, Leesvink en De Voorleeshoek om iedereen te vertellen over hun ervaringen uit de praktijk. In dit blog vertellen de ambassadeurs hoe zij de NOT beleefd hebben en […]

Inspiratieblog: Mislukt? Hoera!

Jarah de Weerdt is leerkracht in groep 1/2 op Montessorischool Valkenbos. Els Kok is ontwerpexpert en initiatiefnemer van de website ontwerpenindeklas.nl. Samen schrijven ze projecten voor Kleuteruniversiteit. In dit blog laten ze zien dat ontwerpen bij uitstek geschikt is om te leren dat fouten maken je verder kan brengen. Fouten maken mag. Sterker nog, mislukkingen brengen […]