Eerst stond er helemaal niks in dit boek.
Echt waar. Er was geen kloddertje verf en geen scheve streep te vinden.
Maar op een dag klom er een jongen naar binnen.
Hij dacht dat hij helemaal niet kon tekenen, maar het boek bleef niet lang leeg …
Ontdek het verhaal van de jongen en zijn penseel met dit project bij het kleurrijke boek vol spetters en spatten ‘Het penseel vol verrassingen’ van Tom McLaughlin. Het project bevat activiteiten over kleuren, vormen en kunst met aandacht voor taal, rekenen, muziek, drama, de fijne motoriek en de creatieve ontwikkeling met een lesaanbod van zo’n drie weken.
*** Let op! De aankoop van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld, zie ook onze gebruiksvoorwaarden.
Van de auteur
Eerst stond er helemaal niks in dit boek.
Echt waar. Er was geen kloddertje verf en geen scheve streep te vinden.
Maar op een dag klom er een jongen naar binnen.
Hij dacht dat hij helemaal niet kon tekenen, maar het boek bleef niet lang leeg …
Fouten bestaan niet. Er bestaan alleen oneindig veel mogelijkheden. Dat ontdekt de jongen in het verhaal Het penseel vol verrassingen van Tom McLaughlin. Ook de kinderen zullen met andere ogen naar fouten gaan kijken en rommelige vlekken, spetters, spatten en klodders omtoveren tot kunst.
Het project start met het voorlezen van een leeg prentenboek. Uh, leeg? Dat kan toch niet de bedoeling zijn! De kinderen ontdekken al snel wat er aan de hand is en het kleurrijke verhaal Het penseel vol verrassingen wordt voorgelezen. Daarna volgen activiteiten waarbij de kinderen de vormen leren: vierkant, driehoek, ovaal, cirkel en rechthoek en activiteiten waarbij ze kennismaken met de kleuren en het mengen hiervan. Deze activiteiten hebben allemaal een kunstzinnig tintje en regelmatig zullen de kinderen zelf als kunstenaars aan de slag gaan. Daarnaast is er aandacht voor taal, rekenen, muziek, de fijne motoriek en drama.
Het project wordt afgesloten met een tentoonstelling waarvoor de kinderen klodderkunstwerken hebben gemaakt. Als bonus vind je in dit project vijf kunstactiviteiten die gebaseerd zijn op bekende en minder bekende kunstwerken, waarbij de kinderen zelf aan de slag gaan met het kijken naar kunst en het maken van kunst.
Rode draad: Tijdens de startactiviteit ontdekken de kinderen een leeg boek. Dit boek wordt vervolgens uit elkaar gehaald en de lege pagina’s krijgen een plek naast elkaar op bijvoorbeeld een prikbord. Na elke activiteit wordt er een klodder verf op een lege bladzijde gezet. Eén of meerdere kinderen toveren deze klodder om tot een kunstwerk door er bij te tekenen en te knutselen. Aan het eind van het project zijn alle lege bladzijden gevuld en kunnen ze worden gebruikt voor de tentoonstelling.
Voorin het project vind je een lesrooster voor drie weken. De activiteiten kun je eventueel spreiden over vier weken. Op de materialenlijst kun je vinden welk materiaal en welke bijlagen je voor elke activiteit nodig hebt. Gebruik bij voorkeur echte materialen. Wanneer je een bijlage nodig hebt, druk je deze af. Knip de afbeeldingen los en lamineer deze indien nodig.
Fouten bestaan niet.
Er bestaan alleen oneindig veel mogelijkheden.
Als je eenmaal begint, kun je niet meer stoppen!
Lesdoelen
Download hier de lesdoelen van dit project.
Boek nodig?
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen.