Wanneer de kinderen na zes weken vakantie weer op school komen, is het belangrijk het schooljaar goed te starten. De nadruk ligt op de omgang met elkaar en op de regels en afspraken die er gelden in de klas. Weten ze nog waar ze alles kunnen vinden? Welke afspraken gelden er? En hoe gaan we ook alweer met elkaar om? Het is fijn wanneer je een project kunt vinden dat hierop aansluit. We hebben zeven projecten voor je op een rij gezet die goed aansluiten bij de start van het schooljaar.
1. Dit ben ik
Hoe leuk is een kabouterthema in de kleutergroep?! Loes Riphagen maakte een nieuw, fantasierijk prentenboek waarin je álles over kabouters leert: Het Kabouterboek. Wist jij dat ze speciale kabouteringangen hebben om in hun huis te komen? Dat ze zich vermommen als ze op pad gaan? Dat ze zo groot zijn als zes snoepjes op elkaar? Dat het onbeleeft is om bij een kabouter onder de muts te kijken en dat ze huisbeesten hebben die hen helpen met kleine klusjes?
Aan de hand van het leven van Kik, leren de kinderen elkaar en hun woonomgeving beter kennen. Hoe groot ben je?, hoe ziet je huis eruit?, wat zijn je lievelingsspullen? etc.
2. De spin Anansi
Anansi klaagt dat het oogsten veel te zwaar is en veel te lang duurt. Hij laat Schildpad en Otter al het werk doen én eet vervolgens zelf al het eten op. Zijn vrienden geven hem een koekje van eigen deeg…
Dit project kan het hele jaar worden ingezet, maar is erg geschikt voor de start van het schooljaar. Er wordt aandacht besteed aan het leren kennen van elkaar en het verkennen van de klas/school. De sociaal-emotionele activiteiten zijn gericht op het maken van groepsafspraken en in meerdere activiteiten moeten de kinderen samenwerken. Allemaal activiteiten gericht op kennismaken en die kunnen bijdragen aan de groepsvorming.
Het project start met veel rommel en een brief van Anansi, waarin hij vraagt of de kinderen kunnen helpen opruimen, want zelf vindt hij dit zóóó lang duren! De kinderen helpen Anansi en laten zien hoe je wel kunt omgaan met de ander: voor iedere activiteit verdienen ze een stuk groente of fruit om Anansi te helpen met oogsten, zonder dat hij een gemene streek levert.
Dit project is geschreven bij het boek Anansi de spin – Een koekje van eigen deeg van Iven Cudogham & Moldybyrd Studio. Het bevat lessen voor taal en rekenen, sociaal-emotionele activiteiten, natuur- en technieklessen en activiteiten rondom samenwerken.
3. Aap leest een letter
Dit project gaat niet over een gewoon boek met het alfabet. Dus zeg niet aa, bee, see, dee. Doe als een slang die sist en mmm zoals bij een taart die heel lekker is.
Aap geeft een feest, maar zijn gasten kunnen de uitnodiging niet lezen! Help Aap en nodig na elke klankactiviteit een nieuwe gast uit. Ontdek zo op speelse wijze alle letters en klanken van onze taal. Met deze activiteiten werk je het hele jaar door aan de ontwikkeling van het fonemisch bewustzijn. De activiteiten zijn geschreven bij het boek Aap leest een letter van Isabelle Gielen & Jan Van Lierde.
Alle klankactiviteiten zijn telkens opgebouwd uit drie onderdelen: het introduceren van de nieuwe klank met aandacht voor de uitspraak, het voorlezen van de bijbehorende bladzijde waarbij klankherkenning een belangrijke rol heeft en tot slot een verwerkingsopdracht waarbij de kinderen actief bezig zijn en speelsgewijs de klank consolideren. Het is mogelijk om de verwerkingsopdracht op een later moment uit te voeren. In totaal zijn er bijna veertig klankactiviteiten, inclusief start- en afsluitende activiteit. Je kunt de klanken naar eigen inzicht aanbieden. Dat houdt in dat je alle klanken óf een selectie daarvan aan bod laat komen. Nadat je de startactiviteit en de klankactiviteit /aa/ hebt aangeboden, ben je vrij om de volgorde van de aan te bieden klanken te bepalen. Achterin vind je de consolideeractiviteiten. Deze activiteiten kosten weinig voorbereiding en kun je gemakkelijk tussendoor doen. De consolideeractiviteiten zijn geschikt om eerder aangeboden klanken te herhalen.
4. De bijzondere beer
‘Jij bent niet goed,’ zei de man van de fabriek. ‘Jou wil niemand hebben.’
Als de beer wordt gemaakt, gaat er iets mis: hij krijgt geen armen. Daarom gooit de man van de fabriek hem weg. Maar de bijzondere beer gelooft dat hij best iemands knuffel kan worden. In dit project met prachtige bijlagen, bij het boek ‘De bijzondere beer‘ van Tjibbe Veldkamp & Marijke Ten Cate, komt de bijzondere beer op bezoek in de klas en neemt hij de kinderen mee in zijn verhaal. De kinderen ontdekken wat de beer, wat henzelf en wat hun eigen favoriete knuffel bijzonder maakt. Ze ontdekken: je bent bijzonder zoals je bent. Een mooi project om in te zetten voor groepsvorming, bijvoorbeeld tijdens de gouden weken. Ook maak je met elkaar een groepsknuffel. Het lespakket bevat ook een bevat een bijpassend origineel liedje van Jeroen Schipper.
5. Met Kolletje naar school
Start het nieuwe schooljaar goed met Kolletje en haar toverstokken en de leuke groepsvormende en leerzame activiteiten uit dit pakket.
Het pakket bevat reken- en taalactiviteiten, een spel- en bewegingsles, een creatieve opdracht en groepsvormende spellen. De activiteiten zijn geschreven bij het boek Kolletje gaat naar school dat ook te vinden is in de bundel Kolletje tovert verhalen van Pieter Feller en Natascha Stenvert. De nadruk ligt bij dit project op de groepsvorming, het aanleren van de regels en het maken van afspraken. Er wordt bij de activiteiten veel gebruik gemaakt van sokken. Begin maar alvast met sparen!
Juf Monique over dit project: ‘Zoek je een project met veel groepsvormende activiteiten, activiteiten met veel lol en een hoge betrokkenheid? Dan is dit project écht iets voor jouw groep!’
6. Kleur
Als een jongen een grote doos met kleurpotloden krijgt,
wordt zijn grauwe leven en de hele wereld met kleur gevuld.
Het schitterende woordeloze prentenboek Kleur van Marieke ten Berge is een ode aan kunst en verbeelding. Bij dit steeds kleurrijker wordende verhaal schreven we een project over de kleuren! Tijdens elke activiteit staat een andere kleur centraal en zo leren de kinderen de kleuren spelenderwijs. Ook voor kinderen die de kleuren al kennen is het project uitdagend. Naast het leren van de kleur wordt er in elke activiteit een ander doel aangeboden op het gebied van taal, rekenen, muziek, spel en beweging, Engels of de creatieve ontwikkeling. Zo oefenen de kinderen de begrippen veel en weinig bij de kleur rood, ontdekken ze het verschil tussen letters en cijfers bij de kleur blauw, rijmen ze bij de kleur oranje en nog veel meer.
De papegaaiduiker die in het boek Kleur centraal staat, introduceert elke keer een nieuwe kleur. Zo wordt de kleurenkennis van de kinderen uitgebreid tot ze alle kleuren van de regenboog én grijs, bruin en zwart (her)kennen.