Dit project gaat niet over een gewoon boek met het alfabet. Dus zeg niet aa, bee, see, dee. Doe als een slang die sist en mmm zoals bij een taart die heel lekker is.
Aap geeft een feest, maar zijn gasten kunnen de uitnodiging niet lezen! Help Aap en nodig na elke klankactiviteit een nieuwe gast uit. Ontdek zo op speelse wijze alle letters en klanken van onze taal. Met deze activiteiten werk je het hele jaar door aan de ontwikkeling van het fonemisch bewustzijn. De bijna 40 klankactiviteiten zijn geschreven bij het boek ‘Aap leest een letter‘ van Isabelle Gielen & Jan Van Lierde.
*** Let op! De aankoop van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld, zie ook onze gebruiksvoorwaarden.
Van de auteur
Voor je liggen de klankactiviteiten die geschreven zijn bij het boek Aap leest een letter. Tijdens de activiteiten komen de kinderen speelsgewijs in aanraking met alle klanken en letters van ons alfabet. In de activiteiten staan doelen centraal die vooral gericht zijn op de eerste fasen van de ontwikkeling van het fonemisch bewustzijn en het alfabetisch principe. De kinderen leren om klanken op een juiste manier uit te spreken en deze auditief te herkennen. Dit is een belangrijke voorwaarde voor de latere klanktekenkoppeling. Naast deze doelen lopen leesplezier en leesmotivatie als een rode draad door alle activiteiten.
Alle klankactiviteiten zijn telkens opgebouwd uit drie onderdelen: het introduceren van de nieuwe klank met aandacht voor de uitspraak, het voorlezen van de bijbehorende bladzijde waarbij klankherkenning een belangrijke rol heeft en tot slot een verwerkingsopdracht waarbij de kinderen actief bezig zijn en speelsgewijs de klank consolideren. Het is mogelijk om de verwerkingsopdracht op een later moment uit te voeren. In totaal zijn er bijna veertig klankactiviteiten, inclusief start- en afsluitende activiteit. Je kunt de klanken naar eigen inzicht aanbieden. Dat houdt in dat je alle klanken óf een selectie daarvan aan bod laat komen. Nadat je de startactiviteit en de klankactiviteit /aa/ hebt aangeboden, ben je vrij om de volgorde van de aan te bieden klanken te bepalen. Achterin vind je de consolideeractiviteiten. Deze activiteiten kosten weinig voorbereiding en kun je gemakkelijk tussendoor doen. De consolideeractiviteiten zijn geschikt om eerder aangeboden klanken te herhalen.
Tijdens de startactiviteit maak je kennis met Aap. Aap wil graag een feest geven, maar hij heeft een probleem: zijn gasten kunnen de uitnodiging niet lezen! Nu weet Aap dat je letters moet kennen om te kunnen lezen. En hij weet dat die letters op een bepaalde manier klinken: de klanken! Hij komt op een idee: de kinderen kunnen tijdens het leren van de klanken Aap helpen om de gasten uit te nodigen voor zijn feest. En natuurlijk zijn ze daar zelf ook van harte welkom. Wanneer de klankactiviteiten zijn afgerond kan het feest van Aap eindelijk beginnen. Hou samen met Aap en al zijn gasten een heus klankenfeest waar alle kinderen een klankenposter cadeau krijgen.
Print voordat je start met de activiteiten de klankkaarten uit bijlage 1 en de speelfiguren uit bijlage 2. Kies een duidelijk zichtbare plek waar je de klankkaarten ophangt na het aanbieden van een klank. Knip de speelfiguren uit, lamineer deze en bevestig de figuren met een punaise op een houten blokje, zodat ze kunnen staan. Wanneer je van tevoren weet welke klanken je wel en niet gaat aanbieden, kun je ervoor kiezen om alleen deze klankkaarten en speelfiguren af te drukken. Een overzicht van de benodigde speelfiguren vind je in de materialenlijst.
Lesdoelen
Download hier de lesdoelen van dit project.
Boek nodig?
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
estermonnereau –
Het afgelopen half jaar heb ik dit project gebruikt in mijn groep 1-2-3.
Aap had de hulp van de kinderen uit de klas nodig. Hij wil een feest geven, maar de gasten kunnen de uitnodiging niet lezen want ze kennen geen letters. Dat was het startsein voor ons om hiermee aan de slag te gaan. Wanneer het voor groep 3 tijd was om een nieuwe letter te leren, bood ik de letter (klank) eerst aan in de kring samen met groep 2. In het project en bijbehorend boek is er bij iedere letter een verhaaltje en een activiteit of spel om met die klank te oefenen. De kleuters hoeven geen letters te kennen, maar komen met dit project op een speelse en actieve manier in aanraking met de verschillende klanken. Ze smulden ervan!
Tijdens het letterfeest van groep 3 was het natuurlijk ook tijd om het feest van aap te vieren, want alle gasten waren inmiddels aangekomen op de verjaardag. Dit was een fantastische manier om met letters en klanken in aanraking te komen!
Janneke –
Het project Aap leest een letter gebruiken wij wekelijks in de klas wanneer een nieuwe letter of klank wordt aangeboden. Dit project kun je het hele jaar door gebruiken. Bij iedere letter is een leuke activiteit te vinden. De kinderen leren de letters of klanken spelenderwijs. De lessen zijn goed te gebruiken aangeboden thema’s .
Lyana –
Mocht je op zoek zijn naar een leuk, maar ook leerzaam project om de letters aan te bieden, dan is dit een perfect project voor jou!
Het biedt niet alleen de letters van het alfabet aan, maar ook de twee-tekenklanken en klankcombinaties zoals “sch-” aan. De activiteiten die passen bij het boek worden op een actieve en spelende manier aangeboden.
Ik raad dit project zeker aan als jij ook graag op een andere en speelse manier letters wil gaan aanbieden.
Maartje Ramakers –
Ben je op zoek naar een project waarmee je letters en klanken op een betekenisvolle en speelse manier kan aanbieden? Dan is dit project ideaal!
Het beperkt zich niet alleen tot de letters van het alfabet, maar ook de tweetekenklanken komen er in voor. Ik vind dit echt een uitkomst, omdat ik op deze manier spelenderwijs en actief dezelfde klanken aan groep 2 en 3 kan aanbieden.
Tijdens de activiteiten zijn de kinderen samen en vaak bewegend bezig. Ook zit er veel humor in dit project. De activiteit van de /ie/ was daarom ook een echte hit! De kinderen hebben het er nog over.
Ik raad dit project echt aan als je je letteraanbod eens een boost wil geven op een manier die betekenis heeft voor kinderen!