Volg de dief Alfabet langs alle letters van … het alfabet!
‘Alfabet‘ is het geweldige boek van Charlotte Dematons waaraan ze drie jaar heeft gewerkt. Bij elke plaat zie je woorden en werkwoorden die te maken hebben een letter. In dit project voor gebruik bij het boek vind je bij elke letter van het alfabet een activiteit gericht op het fonologisch of fonemisch bewustzijn, met activiteiten rondom rijmen, kritisch luisteren, letters, klanken, woorden en zinnen. Het project bevat meer dan dertig activiteiten en enkele spellen en de suggesties per activiteit zijn grotendeels ook in te zetten bij andere letters en klanken. De illustraties in de bijlagen van het project zijn speciaal door Charlotte Dematons voor Kleuteruniversiteit gemaakt. Je hebt het boek nodig voor uitvoering van dit project.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Maartje Ramakers –
Dit is een ideaal project om te hebben in je groep!
Het project is ieder moment te gebruiken, omdat je gewoon een activiteit kiest die past bij de letter die je centraal wil stellen. Je zit niet vast aan een rode draad of veel voorbereiding: je kiest de letter die je wil behandelen, bekijkt de activiteit en voert hem uit. Zonder al te veel voorbereiding een hoge betrokkenheid in de (kleine) kring en de kinderen genieten ervan om op zoek te gaan naar nieuwe letters! Het spelelement maakt dat ze steeds opnieuw weer zin hebben om aan de slag te gaan samen.
De oefeningen zijn erg geschikt en variëren in moeilijkheid, perfect in te zetten voor starters maar ook bij eind groep 2’ers.
Tijdens de ‘n’-activiteit hebben de kinderen me echt verrast! De auditieve waarneming en vaardigheden werden flink op de proef gesteld, maar dat viel goed in de smaak. Vooral de raadsels waren een daverend succes. Dit project is een dikke aanrader voor iedere kleutergroep!
Fien Melai-Husken –
De grote versie van het boek schafte ik vorig jaar aan voor in onze groep. Echt een aanwinst!
Ik kwam alleen zelf niet veel verder dan af en toe een bladzijde centraal te stellen en te bespreken.
Tot ik laatst dit project aanschafte, waar ik erg blij mee ben, wat staan hier heerlijk veel ideeën in! Het fijne vind ik dat je het project het hele jaar door af en toe erbij kunt pakken.
Voor elke bladzijde/letter zijn gevarieerde activiteiten bedacht. Zo deden we laatst de activiteit die bij de K beschreven staat: het werd de dag van de K en we daagden elkaar uit om de hele dag alleen maar dingen te doen die met een K beginnen!
Denk aan kapla, knex, knikkeren, maar ook kunstjes doen, kappertje spelen, kwartetten en kruiwagen racen!! En onze namen veranderden we door een K aan het begin te plaatsen: juf Fien werd juf Kien, Imme werd Kimme, Lewis werd Kewis, etc. We hebben gelachen!
Renate van Ruijven –
Wauw! Wat een gaaf project! Echt een topper om te hebben in elke groep!
Ik was opzoek naar een nieuwe manier van letters aanleren, dat was toch niet helemaal mijn ding. Dit project bied allerlei leuke en laagdrempelige activiteiten die spelenderwijs worden aangeboden en die het hele jaar door in te zetten zijn. Op deze manier is het ineens een feestje om met letters aan de slag te gaan!
De letterdief die naar voren komt in het boek, komt ook in het project naar voren. De kinderen vinden het fantastisch om de boef te ontdekken en gaan maar wat fanatiek opzoek naar allerlei woorden die beginnen met een bepaalde letter.
De favoriete letter in mijn klas is absoluut de letter ‘S’. Hoezo? Ik bedoel, welk schip vaart er nu in sinaasappelsap en heeft schapen als pieten aan boord? We hebben gegiecheld en gebulderd van het lachen.
rosanvangessel1 –
Een aanrader voor elke kleuterklas, maar ook zeker voor groep 3! In het project staat elke keer een andere letter centraal. De activiteiten variëren enorm, maar hoeven niet opeenvolgend uitgevoerd te worden. Je kunt dit project echt inzetten wanneer het jou uitkomt en wanneer je met een willekeurige letter bezig bent. Aan het begin van dit schooljaar heb ik ervoor gezorgd dat alle bijlagen klaarliggen voor gebruik. Op deze manier kan ik het project inzetten wanneer ik wil of wanneer de kinderen het over een bepaalde letter hebben. En ik kan het project het hele jaar door gebruiken!
Favoriete letter in mijn klas? Absoluut de letter ‘V’. We maakten een vulkaan en toen de vulkaan uitbarstte mochten we alle woorden in de lucht gooien. Daarna hebben we met elkaar gezocht naar woorden met de ‘V’. Uiteraard wel met handschoenen aan, want onze handen mochten niet verbranden!
Janneke –
Dit project is echt een aanrader voor in iedere klas. Het zou gewoon in iedere klas moeten liggen. Er zit geen thema aan dit project gekoppeld, je kan het een heel jaar door of verdeeld over meerdere jaren gebruiken. Bij elke letter staan afwisselende activiteiten. Maar deze activiteiten kan je ook bij een andere letter gebruiken waardoor het heel veelzijdig is.
Doordat er in het project wordt gewerkt met de letterdief die in het boek op iedere plaat te zien is en op iedere plaat iets van die letter meeneemt leeft dit project bij de kinderen. Je kunt de letterdief maken van bijvoorbeeld een sok. Dan is het een personage wat iedere keer in je klas terug komt.
De activiteiten leven heel erg bij de kinderen. Ze zijn geboeid en leren graag letters. Kinderen schaften zelf het boek voor thuis aan nav dit project in de klas.
Dus nogmaals een aanrader voor iedereen!
sharaya –
Wat een mooi boek en fijn project om erbij te gebruiken. Wij bieden elke 2 weken een nieuwe klank aan. Sinds dit schooljaar doet de letterdief dit in onze klas. Hij heeft steeds spullen en/of de klank bij zich waar we mee gaan ontdekken. De tweede week doen we de activiteit die is beschreven in het project. De activiteiten zijn zeer wisselend en passen bij het fonologisch en fonemisch bewustzijn. Ze gaan bijvoorbeeld rijmend door het boek Alfabet heen met de woorden die op de prent te zien zijn. We beginnen dan bij de /l/ van luchtballon en de kinderen bedenken een rijmwoord en zoeken deze op in het boek en bedenken daar een nieuw woord om mee te gaan rijmen.
Bij de /m/ gaan we naar de markt. Wat kan je daar allemaal kopen? De kinderen proberen producten te kopen die zijn opgenoemd. Lukt het ze in het te onthouden? Lukt het ook op dezelfde volgorde?
Dit zijn onder andere 2 van de vele activiteiten. Elke klank heeft zijn eigen activiteit. Er staan ook nog een paar spellen in. Later in het jaar wil ik die gaan inzetten als we een aantal klanken hebben gehad, zodat ze die kunnen herhalen. Het is een project die je het hele jaar door kan gebruiken en zowel de kinderen als ik worden er blij van en genieten van de verschillende activiteiten.
Echt een aanrader!
Meriel Bouwman –
Wauw! Wat een top project is dit!
Bi iedere letter is een activiteit. Ik heb er pas een paar uitgevoerd, maar wat is het leuk en compleet! Passende bijlagen en leuke afwisselende activiteiten.
Dit project ga ik vanaf nu gewoon het hele schooljaar door gebruiken bij het aanbieden van de letters in de klas.
De startactiviteit is ontzettend leuk, de kinderen zien over letters bij voorwerpen liggen. Dus bijv. de s bij een schaar. Daarna vinden ze het boek en in mijn geval alfabet de letterdief. Ik had deze gemaakt van karton. De kinderen waren gelijk geboeid en steeds als alfabet in de kring komt zijn ze enthousiast. Ik heb dit project in de laatste 3 weken van het schooljaar 2019 – 2020 uitgevoerd. Bij de evaluatie van het schooljaar werd alfabet al geregeld gekozen als meest favoriete project.
Al met al écht een aanrader!
Sigrid Olivier –
Wat een letterplezier!!
Al een tijd keek ik uit naar het nieuwe boek van Charlotte Dematons, waarbij zij bij iedere letter van het alfabet illustraties heeft gemaakt. Aangezien ik op school werk met de projecten van Kleuteruniversiteit, was ik blij verrast dat er bij dit prentenboek een project gemaakt zou worden. Ik heb het boek en het project inmiddels op school. Ik vind het een heel bijzonder Kleuteruniversiteitsproject bij een geweldig prentenboek. Natuurlijk kun je dit pakket gewoon gebruiken als een project van een aantal weken, maar wat dit project zo speciaal maakt, is dat je het ook een heel schooljaar lang naast je gewone projecten kunt gebruiken. Zo werk je een schooljaar lang aan het fonologisch en fonemisch bewustzijn. Een heel schooljaar plezier met letters! Wat staan er veel activiteiten in rondom rijmen, kritisch luisteren, letters, klanken, woorden en zinnen.
Het project bestaat uit verschillende onderdelen:
1 Er is een hele lijst met activiteiten die je bij iedere bladzijde zou kunnen uitvoeren zoals kinderen laten bieden hoeveel woorden zij met een bepaalde beginklank kunnen vinden. De kinderen uit mijn klas schreven het antwoord op wisbordjes en vonden het geweldig.
2 Introductie van de letterrugzak (zie project)
3 Aparte lessuggesties bij alle letters van het alfabet (van a-z)
4 Een aantal spellen met letters
Je merkt dat er in het project vaak de spelvorm ‘bewegend leren’ wordt ingezet. Dus ben je voorstander van deze manier van leren, dan zou ik zeker dit project uitproberen. Verder vind ik het verrijkend dat er ook veel muziekinstrumenten worden ingezet tijdens de activiteiten. Ik merk zelf dat ik het best lastig vind om instrumenten in te zetten in een grote groep kleuters en daarom ben ik heel blij met deze suggesties. Ik ga nu zeker vaker met de instrumenten aan de slag.
Het pakket is heel gevarieerd en biedt echt volop spelplezier. Ik heb het pakket net in huis en ik heb nog niet alles in mijn groep uitgeprobeerd, maar wat ik uitgetest heb, viel enorm in de smaak. Ik zou zeker aanraden om dit project alvast voor het nieuwe schooljaar aan te schaffen om het rustig te bekijken en er daarna een schooljaar lang plezier van te hebben.
De hoofdpersoon van het prentenboek is de zwart-wit gestreepte figuur Alfabet. Het is zeker een aanrader om voor een figuur Alfabet te zorgen. Ik weet al wat ik ga doen in de volgende schoolvakantie…
Tip: Je kunt in plaats van de bijlagen met de letterkaartjes ook kant en klare kaarten met de letters uit groep 3 gebruiken. Vaak worden deze letterkaarten bij de leesmethode van groep 3 geleverd. Misschien is er wel een set over op school?