Als een jongen een grote doos met kleurpotloden krijgt,
wordt zijn grauwe leven en de hele wereld met kleur gevuld.
Dit project over de kleuren is geschreven bij het fantasievolle prentenboek ‘Kleur‘ van Marieke ten Berge. Tijdens verschillende activiteiten op het gebied van taal, rekenen, muziek, Engels, spel en beweging en de creatieve ontwikkeling staat elke keer een andere kleur centraal.
*** Let op! De aankoop van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld, zie ook onze gebruiksvoorwaarden.
Van de auteur
Een jongen doet niets liever dan tekenen – zijn grauwe leven vult zich met kleur door de tekeningen die hij maakt. Zelfs op school veranderen de cijfers van zijn rekenwerk in de vrolijkste figuren.
Als hij van een vriend een grote doos met kleurpotloden krijgt, wordt zijn hoofd en de hele wereld met kleur gevuld.
Het schitterende woordeloze prentenboek Kleur van Marieke ten Berge is een ode aan kunst en verbeelding. Een verhaal, een droom – hoe je het ook bekijkt, een prentenboek waar je iedere keer weer gelukkig van wordt. Dit verhaal brengt kleur in je leven!
Bij dit steeds kleurrijker wordende verhaal schreven wij dit project over, hoe kan het ook anders, de kleuren! Tijdens elke activiteit staat een andere kleur centraal en zo leren de kinderen de kleuren spelenderwijs. Voor kinderen die de kleuren al kennen, is het project ook uitdagend. Naast het leren van de kleur wordt er in elke activiteit een ander doel aangeboden op het gebied van taal, rekenen, muziek, spel en beweging, Engels of de creatieve ontwikkeling. Zo oefenen de kinderen de begrippen veel en weinig bij de kleur rood, ontdekken ze het verschil tussen letters en cijfers bij de kleur blauw, rijmen ze bij de kleur oranje en nog veel meer.
De papegaaiduiker die in het boek Kleur centraal staat, introduceert elke keer een nieuwe kleur. Zo wordt de kleurenkennis van de kinderen uitgebreid tot ze alle kleuren van de regenboog én grijs, bruin en zwart (her)kennen.
Voor dit project heb je een speelfiguur, knuffel of afbeelding (bijlage 1) van een papegaaiduiker nodig. Bij de start van elke activiteit komt de papegaaiduiker met een kleurdoos de kring in gevlogen. In de kleurdoos zit een kleurpotlood. De kinderen ontdekken welke kleur het is en doen een activiteit met deze kleur. Meer hierover lees je op de activiteitenkaarten.
Wie kan fantaseren, leeft in de mooiste wereld.
Veel plezier met dit project!
Lesdoelen
Download hier de lesdoelen van dit project.
Boek nodig?
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
juf Evelyn –
Tijdens het thema kunst hebben we een aantal weken met het project ‘Kleur’ gewerkt. Het thema kunst sprak de kinderen enorm aan. Ook dit prentenboek was een succes, in het prentenboek staat geen tekst, dus telkens bij het bekijken van het prentenboek kwamen er nieuwe verhalen naar voren. Het prikkelde de fantasie van de kinderen. Wanneer de papegaaiduiker de klas weer in kwam, wisten de kinderen gelijk dat we weer aan de slag gingen met het boek. Het project bevat verschillende reken- en taalactiviteiten. De activiteiten zijn goed aan te passen aan het niveau van de kinderen.