Start het nieuwe schooljaar goed met Kolletje en haar toverstokken en de leuke groepsvormende en leerzame activiteiten uit dit pakket.
Het pakket bevat reken- en taalactiviteiten, een spel- en bewegingsles, een creatieve opdracht en groepsvormende spellen. De activiteiten zijn geschreven bij het boek ‘Kolletje gaat naar school’ dat ook te vinden is in de bundel ‘Kolletje tovert verhalen‘ van Pieter Feller en Natascha Stenvert.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Amanda Meijers –
Wat een fijn project om het schooljaar mee te beginnen. Tijdens de eerste weken van het schooljaar werken wij altijd over ‘de gouden weken’. Dit project is een waardevolle aanvulling voor tijdens die periode. Er zitten fijne (en makkelijk toepasbare!) groepsvormende activiteiten in. We hebben er met elkaar van genoten. Een absolute tip!
Monique lint –
Ik was al een beetje verliefd op Kolletje, maar na dit project nóg meer!
Een heerlijk project vol groepsvormende activiteiten én sokken.
Zorg vooraf dat je genoeg sokken hebt verzameld of laat kinderen de eerste week zelf een paar sokken meenemen, want je kunt met dit project echt niet zonder.
Wat kun je verwachten bij aanschaf van dit pakket?
Genieten van de verhalen van Kolletje en de kinderen het verhaal vervolgens laten beleven!
– Oefenen met de dagen van de week.
– Rijmen met een wc papier(hilariteit!)
– Introductie van de schoolbieb
– Gesprek over luizen
– Heel veel groepsvormende activiteiten!
Dus, zoek je een project met veel groepsvormende activiteiten, activiteiten met veel lol en een hoge betrokkenheid? Dan is dit project écht iets voor jouw groep!
Linda Mooijekind –
Wat een heerlijk project om het schooljaar mee te starten! Ik heb ook nooit geweten dat je zóveel leuke activiteiten met sokken kunt doen. Fijn dat dat in dit project allemaal uitgeschreven staat.
Het project draait om het boek ‘Kolletje gaat naar school’ In de verhalen herkennen de kinderen zich helemaal, want zij gaan ook (weer) naar school, bezoeken ook de bieb, er is ook luizencontrole enz. Het is ook zo grappig dat de toverspreuk van Kolletje steeds terugkomt. De kinderen kunnen deze ook snel meezeggen.
Dit project bevat allerlei taal en rekenactiviteiten maar (en dat is eigenlijk het belangrijkste van dit project) het geeft je heel veel suggesties voor groepsvormende activiteiten. We hebben ze allemaal uitgevoerd en wat hebben we een lol met elkaar gehad. We zijn de eerste (gouden) weken goed en fijn gestart, dus ik kan hem iedereen aanraden!
Sigrid Olivier –
Wij werken op school met een methode voor sociaal emotionele vorming (De Vreedzame School) en aan het begin van het schooljaar neemt deze methode best wat ruimte binnen het rooster in beslag, omdat je eerst de basisregels aan moet leren. Daarom zocht ik dit schooljaar naar een bijpassend startproject van Kleuteruniversiteit. Het moest passen bij onze methode en niet te vol van programma zijn, zodat ik zowel voor DVS als voor het project van Kleuteruniversiteit voldoende tijd zou hebben. Ik hoopte dat dit zou lukken met het startproject’ geschreven bij het boek ‘Kolletje gaat naar school’. Gelukkig is dit heel goed gegaan en kwamen mijn verwachtingen helemaal uit. Het project is echt een fijne start van het schooljaar boordevol groepsvormende activiteiten met sokken.
Ik kende de boeken van ‘Kolletje’ wel, maar ik had eigenlijk nog nooit een Kolletje boek voorgelezen op school. Het zijn eigenlijk losse verhalen in een verhalenbundel en de verhalen hebben steeds dezelfde opbouw, waardoor de kinderen elementen uit het verhaal steeds weer herkennen. De herkenning geeft de leerlingen een veilig gevoel. ‘Daar zijn de toversokken weer en daar hoor je de toverspreuk van Kolletje’. Ik was benieuwd of de verhalen ook de jongste kleuters zou aanspreken en dit was zeker het geval.
Het boek en het project bieden veel houvast voor de eerste weken op school. Wat zijn de regels ook al weer en welke afspraken worden er gemaakt in de klas. Verder bestaat het project vooral uit allerlei leuke en originele groepsvormende activiteiten met sokken. Verzamel dus alvast sokken voor alle kinderen in de groep (of doe even een oproepje), want sokken heb je echt nodig. Ik heb nooit geweten dat je zoveel leuke dingen met sokken kunt doen. Wat denk je bijvoorbeeld van het spel ‘sokbal’.
Ik maakte zelf met de kinderen nog een schoolhoek in de themahoek, zodat de kinderen ook daar hun eerste ervaringen met het weer naar school gaan na konden spelen. Dagritmekaarten, naamkaartjes van de kinderen, wat tafels en stoelen en natuurlijk de bureaustoel van de juf. Ontzettend leuk om te zien hoe de kinderen daar alles naspeelden.
Ik heb enorm genoten van dit project en ik heb de kinderen goed leren kennen. Wij zijn goed van start gegaan. Het project zal ik zeker nog een keer uitvoeren. Een echte aanrader!