Stap in de wereld van de kleine kabouter Kik. Ontdek alles over zijn huis, woonomgeving, kleding, familie, huisdieren, hobby’s en die van jezelf!
In dit project voor zo’n 4 weken staan de kinderen centraal. Hun namen, lengtes, hobby’s, woonplaatsen, lievelingseten en hun taal, alles komt in dit project aan bod. Tegelijkertijd maken de kinderen kennis met het leven van kabouter Kik. Dit project, geschreven bij ‘Het Kabouterboek‘ van Loes Riphagen, bevat activiteiten voor taal, rekenen, muziek, drama, creativiteit, spel en beweging, gezondheid en hygiëne en de sociaal-emotionele ontwikkeling.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
estermonnereau –
Ik begon het schooljaar tijdens de gouden weken met dit project. Een prachtige manier om van alles over elkaar te weten te komen.
Het kabouterboek van Loes Riphagen is geweldig. Zowel het boek als het project viel bij iedereen in de smaak. De kinderen leefden enorm mee met kabouter Kik en zijn familie.
De activiteit waarbij we op zoek gingen naar kabouteringangen in en rond de school gaf een geweldige start aan het project. De kinderen zagen overal ingangen en sporen van kabouters. Toen er ook nog een kabouter in de gang bleek te wonen (dat was natuurlijk Kik volgens de kinderen) kon het helemaal niet meer stuk.
Het poppenhuis werd ingericht als kabouterhuis en speeltafel. Na iedere les werd er weer iets toegevoegd aan het spel bij het kabouterhuis en zag ik de doelen uit de les terugkomen in het spel van de kinderen.
De betrokkenheid bij dit project was enorm!
De allerleukste les was de afsluitende activiteit waarbij de kinderen zich gingen vermommen zoals kabouters dat doen. Wat een hilariteit!
Ik vond het mooi om te zien dat we het over kabouters hadden en erg meeleefden met Kik en zijn avonturen, maar stiekem ook van alles over elkaar te weten kwamen, waar we wonen, wie onze familie is, wat we eten, wat voor kleding we dragen en wat we doen in onze vrije tijd. We vonden verschillen en ook overeenkomsten.
Dit project is een echte aanrader. Vooral goed te gebruiken tijdens de gouden of zilveren weken. Maar zeker ook op een ander moment van het jaar.
Chantal Groeneveld –
Dit project heb ik uitgevoerd bij de start van het schooljaar. Het project heb ik geïntroduceerd bij de kinderen en vrijwel direct was iedereen fan van Kik. In het project zitten veel verschillende soorten activiteiten die heel wisselende doelen aan bod laten komen. Het aanpassen van de lessen naar het niveau van de leerlingen in je klas, is in dit project makkelijk te doen. Er staan veel verschillende ideeën in voor de verschillende fases waar de kinderen in zitten.
Het project heeft bij de kinderen erg geleefd, elke keer als er op de thematafel iets veranderd was (n.a.v. een les van die dag), waren de kinderen benieuwd wat er ging gebeuren en hoe ze het huis van Kik verder konden inrichten.
Een echt groot succes was de voordeurbingo uit het project! De kinderen genoten van elke voordeur die voorbij kwam op het digibord, afwachtend tot wanneer die van hen er ‘eindelijk’ was. Of je op deze manier betrokkenheid hebt? Absoluut!
Dit project is echt een aanrader als je het met de kinderen wilt hebben over wie ze zijn, wie hun familieleden zijn, maar ook om van elkaar te leren dat het niet overal en bij iedereen hetzelfde is. Een prachtig project voor de start van het schooljaar, waar je altijd naar toe terug kunt pakken.