Projecttips voor de Kinderboekenweek 2023: Bij mij thuis

Het thema van de Kinderboekenweek 2023 is Bij mij thuis. Binnen dit thema kun je werkelijk alle kanten op! Natuurlijk biedt Kleuteruniversiteit je superleuke, leerzame en enthousiasmerende projecten waarbij een hoge betrokkenheid van de kinderen voorop staat. In dit blog geven we je tips voor projecten die je tijdens de Kinderboekenweek uit kunt voeren. We beginnen met de nieuwste projecten en laten ook projecten zien die al langer verkrijgbaar zijn. Voor welk project kies jij dit najaar?

1. Project bij mij thuis

Aicha en Sep zijn goede vriendjes én buren van elkaar.
De familie van Aicha komt uit Marokko, de ouders van Sep zijn in deze stad geboren en getogen.
Maak kennis met Aicha en Sep, hun familie, hun dagelijkse leven en hun gewoontes.

Hoe is het bij jou thuis? Wat maakt jouw huis een thuis? Bij iedereen is het thuis anders. Dit project bevat activiteiten die uitnodigen om te vertellen over thuis en die de kinderen laten ervaren dat er overeenkomsten en verschillen zijn in de gewoonten van mensen. Het is geschreven bij het boek ‘Bij mij thuis‘ van Somia Bakali en Ann de Bode en bevat activiteiten voor taal, rekenen, muziek, spel- en beweging en suggesties voor de hoeken. Het project start met een activiteit waarbij de kinderen door middel van een gesprekdobbelsteen worden uitgenodigd om te vertellen over thuis. Hierna volgen activiteiten waarbij je een kijkje neemt in de levens van Sep, Aicha en die van de kinderen in de klas. Spelenderwijs ontdekken de kinderen overeenkomsten en verschillen in onder andere eetgewoonten, familiesamenstellingen, kleding, en feesten. Hiermee kun je minstens drie weken aan de slag.

2. Project mijn huis

In wat voor huis woon jij? Sommige mensen wonen in een bijzonder huis en er zijn huizen die nog specialer zijn.

Het thema ‘mijn huis’ staat dicht bij de kinderen. Iedereen woont immers in een huis. Een twee-onder-een-kapwoning, een rijtjeshuis, een vrijstaand huis, een flat, een appartement of een boerderij. Er zijn veel soorten woningen. In dit project leren de kinderen over verschillende huizen. Van huizen in eigen land tot huizen in het buitenland, en van gewone huizen tot heel speciale huizen. De kinderen nemen een kijkje ín huis. Ze leren over de kamers in huis en het bouwen van een huis, van de eerste tekening tot het aanleggen van elektriciteit en het leggen van de vloer.

Dit project is geschreven bij het informatieve prentenboek Dit is mijn huis uit de Willewete serie van uitgeverij Clavis. De hoofdstukken uit het boek worden gedurende het project voorgelezen.
Het project start met een startactiviteit waarbij de kinderen een eigen ‘huis’ in het lokaal maken. Ze bouwen een hut of tent. Hierna volgen activiteiten voor taal, rekenen, natuur en techniek, gym en spel en beweging. Ook vind je volop suggesties voor de hoeken in dit project.

3. Project verhuizen

’Dag huis!’ roept Kas uit het raam van de verhuiswagen.

Kas gaat verhuizen van Pauline Oud is een warm en herkenbaar prentenboek. Het is een onderwerp dat voor kinderen een spannend en zelfs emotioneel proces kan zijn. Met dit project gaan de kinderen op een leerzame manier aan de slag met het thema verhuizen.

De rode draad in het project zijn de raadsels van Kas. Deze raadsels worden aan het einde van een les voorgelezen, zodat de kinderen er over na kunnen denken. Om de betrokkenheid van kinderen te vergroten, worden de raadsels meegegeven naar huis, zodat er samen met de ouders over nagedacht kan worden. De dag erna wordt de oplossing besproken en gaan de kinderen met verschillende activiteiten aan het werk.

Na elke les ontvangen de kinderen een afbeelding uit de ‘doos van Kas’, die ze in een leeg huis mogen plakken. Zo wordt het huis van Kas langzaamaan weer vol en gezellig. Het is raadzaam om alle raadsels vooraf te printen en in enveloppen te doen. Zorg ervoor dat de doos van Kas, met de afbeeldingen, klaar is voordat je aan het project begint.

Het project bestaat uit vijf rekenactiviteiten, zeven taalactiviteiten, vier extra activiteiten, waaronder dans en beweging, en suggesties voor de hoeken. Voor een aantal activiteiten is het noodzakelijk om materialen te verzamelen. Bekijk de materiaallijst vooraf en begin voor aanvang van het project al met verzamelen.

4. Sjoerd en de stapelstad

Sjoerd woont in een stad waar de lucht blauw is en de huisjes groen. De stad is ermee vol gebouwd. Sjoerd vraagt zich af waarom de grote mensen dat hebben gedaan, want veel ruimte om te spelen is er niet.
Maar Sjoerd heeft een plan…

Leer meer over de problemen van de stad in het stapelgekke verhaal Sjoerd en de stapelstad van Barry Menger en Mats Ganzeman. In dit project vind je activiteiten voor taal, rekenen, bouwen, techniek, beweging, hoeken en spel.

Tijdens dit project stuiten de kinderen op een probleemsituatie die aan de hand van een leus wordt aangekondigd. Tijdens de activiteiten staan probleemoplossend denken, samenwerken en doorzetten centraal; De Leerkracht: Er is een probleem, dat geeft niet hoor. Kinderen: Wij geven niet op, wij zetten door!

5. Piraten in de straat

Ahoy, mijn naam is Sammie. Ik woon op nummer 2.
We zijn vanmiddag aangemeerd, na zeven jaar op zee.

Het zal je maar gebeuren. Het huis van je buren staat al jaren te koop, maar dan is het ineens verkocht. Een groot piratenschip wordt in de voortuin gezet en de familie piraat stapt van boord. Ze halen de buit naar binnen, beginnen in de tuin te graven en laden het kanon. Je zou vreemd staan te kijken …
Het overkomt Sanne en haar familie in Piraten in de straat. Sanne is dolgelukkig. Eindelijk iemand om mee te spelen in het saaie Suf-aan-Zee! Maar de buurt denkt daar toch wat anders over.

Bij dit humoristische, stoere prentenboek van Jonny Duddle schreven wij een project. Een project met reken- en taalactiviteiten, een les muziek en een creatieve opdracht over piraten. Het project doorloopt het boek in chronologische volgorde en start met de boekaanbieding waarbij de kinderen een schatkist met het boek in de school vinden. Het project wordt afgesloten met een leuke gymles.

6. Bouwen met Sam

Bouwvakker Sam heeft hulp nodig! Zet je helm op, leg, samen met Sam, de fundering, metsel muren en leg een tegelvloer. De kinderen ontdekken spelenderwijs wat er allemaal komt kijken bij het bouwen van een huis.

Dit project bestaat uit twee delen. Het eerste deel bestaat uit lessen voor taal, rekenen en bewegen. Sam de Bouwvakker bouwt samen met de kinderen een huis. Bij elke les hoort een puzzelstuk. De puzzel is een grote afbeelding van een huis uit het boek ‘Willewete: Een huis bouwen’. Tijdens deze lessen verdienen de kinderen een puzzelstuk door Sam te helpen. Als de puzzel af is, wordt het thema afgesloten en hebben jullie samen met Sam een prachtig huis gebouwd. In het tweede deel staan taken, apps en inspiratie voor de themahoek beschreven. Deze kun je tijdens het hele thema inzetten.
Een project van vier weken rond het thema ‘bouwen’ aan de hand van de boeken ‘De bouwvakker’ van Liesbet Slegers en ‘Willewete: Een huis bouwen’ van Pierre Winters en Tineke Meirink.

7. Bij ons in de straat

Bij ons in de straat
van nummer 1 tot nummer 10
wonen hele rare mensen
kom, dan laat ik ze je zien!

Neem een kijkje in deze bijzondere straat. Bij de bewoners valt zoveel te beleven! T

Het project start met een startactiviteit, waarbij de kinderen kennismaken met de bewoners uit de straat. Hierna volgen activiteiten waarbij de kinderen de bewoners uit de straat beter leren kennen. Ze gaan op boevenpad met Arie B., een ouwe dief, schieten met het klappertjespistool van Cowboy Henkie, meten sjaals voor Tante Truitje, puzzelen kapotte flessen in elkaar voor de zwerver Af-enToe, onthouden de bestellingen die in het restaurant van Kokkiewokkie worden gedaan en nog veel meer.

In dit pakket vind je bij elk huis uit het boek ‘Bij ons in de straat’ van Koos Meinderts en Annette Fienieg een toepasselijke reken- en taalactiviteit.

8. Bouwen met Sam, KET-project

Er komt veel kijken bij het bouwen van een huis. Zo is er de architect die het huis ontwerpt, de bouwvakkers die het huis opbouwen, de metselaars die de muren metselen en er zijn vele machines en gereedschappen nodig om dit allemaal voor elkaar te krijgen.

Met het KET-project Bouwen bied je Kinderen met Extra Taalbehoefte (KET) een rijk taalaanbod waardoor het thema bouwen voor hen meer betekenis krijgt en de specifieke woorden die hierbij passen beter beklijven. Het project is aanvullend te gebruiken bij het bestaande  Kleuteruniversiteit project ‘Bouwen met Sam’, gebruikmakend van de boeken ‘De bouwvakker’ van Liesbeth Slegers en ‘Willewete: Een huis bouwen’ van Pierre Winters en Tineke Meirink.

 

9. In ons huis

Zie je dat nou goed? Zwemmen er vissen in de lade en staat er een verkeerslicht voor de deur? Als je heel snel kijkt, ziet het huis in het boek ‘boeken op het dak’ er misschien normaal uit, maar al snel ontdek je steeds meer gekke situaties.

De kinderen maken in de project kennis met een huis, waar niets is wat het lijkt. Aan de hand van het geweldige boek ‘Boeken op het dak’ leren ze alles over de ruimtes van het huis. De kinderen worden door hond Willem mee door de ruimtes genomen en hij geeft de kinderen raadsels mee. Door middel van die raadsels komen de kinderen er achter in welke ruimte Willem zich begeeft.Dit project is geschreven bij het prachtige boek ‘Boeken op het dak‘ van Thomas van Oostrum. In het project vind je onder andere reken en taalactiviteiten, lessen rondom denksleutels, bewegingslessen, een Engelse les en wereldoriëntatie lessen. Met dit project kun je vier weken aan de slag.

10. Mevrouw Das en Meneer Ping, burgerschap en democratie

Mevrouw Das heeft thuis een jungle vol mooie planten. Haar buurman,
Meneer Ping, veegt elke dag zijn keurige tuin vol tegels schoon.
Mevrouw Das geeft graag een paar plantjes aan Meneer Ping.
Hij legt met liefde een tegelpaadje voor haar aan.
Van het een komt het ander…

De activiteiten in dit project vallen onder politiek-juridisch burgerschap door de kinderen kiesrecht te geven.

Tijdens het voorlezen van het boek krijgen de kinderen diverse dilemma’s voorgelegd. Bij elk dilemma horen twee keuzes waarbij de kinderen met behulp van de fiches stemmen met wie zij het eens zijn: Mevrouw Das of Meneer Ping. De meeste stemmen bepalen de vervolgactiviteit; er zijn steeds twee vervolgactiviteiten. Je bepaalt zelf of je alleen de activiteit uitvoert die de meeste stemmen krijgt óf dat je ze beide uitvoert waarbij je start met de activiteit die de meeste stemmen heeft gekregen. Vervolgens bepaal je zelf of je de vervolgactiviteit aansluitend uitvoert of tijdens een later moment.

Het project is gebaseerd op het boek Mevrouw Das en Meneer Ping van Rindert Kromhout en Natascha Stenvert.

11. Actiebladen Bij mij thuis

Een actiebladenpakket mag natuurlijk niet ontbreken deze Kinderboekenweek. Onze auteur Janneke heeft een heel tof pakket gemaakt, waarbij ze bij elke ruimte van het huis een actieblad heeft gemaakt.
Actiebladen zijn geen werkbladen. Bij een actieblad is het blad zelf niet het doel maar een middel. Het stimuleert het spelend leren. Door middel van handelingen en eigen inbreng zijn er meerdere antwoorden mogelijk en wordt de taalontwikkeling gestimuleerd. In dit pakket komen activiteiten met kleuren, vormen, getallen, elimineren, onderzoeken, meten, motoriek, probleem oplossend denken, letters, rijmen en motoriek voor.

12. Oost, west, thuis best

De activiteiten in dit project zijn geschreven bij het gelijknamige boek Oost west, thuis best van Jonny Lambert. In dit hartverwarmende boek staat de vriendschap tussen een beer en een haas centraal. Tijdens een stormachtige dag in de winter stort het huis van Beer in. Gelukkig staat de voordeur van Haas wagenwijd open en mag Beer bij Haas komen wonen. Het huis van Haas is natuurlijk wat kleiner dan het huis van Beer en dat levert de nodige uitdagingen op … Tijdens de startactiviteit maken de kinderen kennis met de hoofdpersonen uit het boek en bedenken ze oplossingen voor het woonprobleem van Beer en Haas. In bijlage 1 vind je een boomhut waarin Beer zijn intrek kan nemen, maar helaas, de sporten van de ladder ontbreken. Na afloop van elke activiteit plakken de kinderen steeds een nieuwe sport op de ladder. Zo kan Beer als afsluiting van het project de ladder omhoog klimmen en in zijn nieuwe huis gaan wonen. Dat wordt gevierd met echte housewarming!