Bij ons in de straat
van nummer 1 tot nummer 10
wonen hele rare mensen
kom, dan laat ik ze je zien!
Neem een kijkje in deze bijzondere straat. Bij de bewoners valt zoveel te beleven! Tel de vissen in de kom van Alie Kruik, dans net als Mooie Molly, brei klanken aan elkaar met Tante Truitje en help Kokkiewokke zijn bestelling te onthouden. In dit pakket vind je bij elk huis uit het boek ‘Bij ons in de straat’ van Koos Meinderts en Annette Fienieg een toepasselijke reken- en taalactiviteit.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Arina.vangelder –
Ik heb dit project ingezet naast een schoolbreed thema Wonen in je wijk. De reken en taalactiviteiten van dit project waren een zinvolle aanvulling . Bij ieder huisnummer uit het bijbehorende prentenboek is er zowel een taal als rekenactiviteit, maar je kan uiteraard ook kiezen voor één van beide. De grappige en ludieke bewoners uit het boek zijn gekoppeld aan een activiteit die zowel in de grote en kleine kring uitgevoerd kan worden en zorgen voor grote betrokkenheid.
Een groot succes in mijn groep was de activiteit van Jantje op nummer 4. Hij woont op een schip dat vast ligt aan de kade met een touw. Hoe lang is dat touw eigenlijk? De kinderen vergelijken de lengte van het touw met allerlei materialen uit de groep en zijn volop aan het meten en de bijbehorende begrippen.
Tante Truitje op nummer 7 heeft van haar breinaalden steken laten vallen . De kinderen helpen de steken weer terug te krijgen door de klanken vooraan in woorden te benoemen.
Weer een zinvol en fijn project van Kleuteruniversiteit.
estermonnereau –
Tijdens de kinderboekenweek waar het thema wonen was deed ik dit project met mijn groep. Het boek is erg leuk en spreekt de kinderen aan door de kleurige illustraties en de korte gedichtjes over ieder huis met bewoner.
In dit project zijn er bij ieder huis in de straat twee lessen. Een rekenles en een taalles. Wij kozen per huis één van de twee lessen.
De kinderen zijn erg betrokken door de aansprekende figuren die in de huizen wonen. Na de activiteiten gingen de materialen die in de les werden gebruikt vaak mee de hoeken in en werden de doelen verwerkt in het spel.
Bij dit project gebruikte in ook het LIFT product dat bij dit boek geschreven is. Fijn om wat extra verdieping te geven en de projecten zijn prima te combineren.
Ik vond dit project zeker voor herhaling vatbaar!
Maartje Ramakers –
Dit project is geschreven bij het geweldige boek ‘Bij ons in de straat’. In dit boek staat bij ieder huis een klein stukje over de bewoner geschreven. Een perfect boek om aandacht te besteden aan verhaalbegrip en het begrijpend luisteren, omdat alle huizen naast elkaar in de straat staan. Kritisch kijken en luisteren is dus nodig om de huizen uit elkaar te kunnen houden!
Met dit project kun je aan de slag met iedere bewoner van de straat, bij elk huisnummer is namelijk een reken- en taalactiviteit geschreven. Met de bijpassende rijmpjes begin je telkens op een vrolijke manier aan je activiteit.
Vooral de taalactiviteit op nummer 2, met boef Arie B. was een succes. Daarna heb ik de buit in de huishoek gelegd en alle dieven in mijn groep konden hun lol op! Dit project is een echte aanrader!
nenaheesakkers –
In twee weken heb ik met de kinderen van de kermis het project uitgevoerd. Dit was prima te doen, want de activiteiten zijn laagdrempelig en heel snel en gemakkelijk in te zetten zonder dat daar veel voorbereiding voor nodig is.
We zijn op volgorde gegaan van huisnummer 1 tot en met 11 en het boek op rijm konden de kinderen al snel meedoen! De rijmpjes die bij de activiteiten geschreven zijn rondom de bewoners zijn dan ook super leuk.
Door de tekst kregen de kinderen ook steeds weer opnieuw de aandacht voor de illustraties en werd er iedere keer iets nieuws ontdekt bij de huizen.
De mikactiviteit van de Cowboy met zijn klappertjespistool op nummer 6 vonden ze het allerleukst bij mij. Helaas stond dit huis gepland op een regenachtige dag, want het is natuurlijk het allerleukst om buiten te gaan bewegen, maar binnen met pittenzakken en hoepels gaf het net zoveel plezier!
Susanne Oversier (geverifieerde eigenaar) –
Wij hebben net het thema van de straat afgerond. Het is een vrolijk project waarin met kleur duidelijk de reken en taal activiteiten worden aangegeven.
Per huis is er van beide onderdelen een activiteit. Je zou bij wijs van spreken iedere dag een huisnummer kunnen behandelen.
Voor onze doelgroep (ZML) was dit een beetje teveel en te moeilijk. Daarom hebben we het project verspreid over 4 weken uitgevoerd waardoor het haalbaar was om uit te voeren en er ruimte was voor herhaling.
De kinderen moesten erg lachen om de verhalen en tekeningen. Het is leuk dat dit ook doorgetrokken wordt in de activiteiten, zodat ze met veel plezier en betrokkenheid mee doen.
Zeker een project dat voor herhaling vatbaar is!