De grote mensen hebben de stad volgebouwd met groene huisjes, maar veel ruimte om te spelen is er niet.
Sjoerd wil later architect worden. Hij verzint een stapelgek plan en geeft niet op. Als dat maar goed gaat …
Dit project richt zich op techniek, bouwen, construeren, doorzetten, samenwerken en probleemoplossend denken. Het project bevat reken-, taal-, bouw-, beweeg- en techniekactiviteiten en suggesties voor de hoeken bij het prentenboek ‘Sjoerd en de stapelstad’‘ van Barry Menger en Mats Ganzeman.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Manon –
Wat een heerlijk project! De kinderen waren meteen enthousiast na het lezen van het boek. Aan het einde van het project konden de kinderen veel vertellen over het bouwen van een huis, het werken met verschillende machines en het bedenken van een plan. Het project bevat veel verschillende lessen en activiteiten.
In ‘Sjoerd en de Stapelstad’ draait het om het probleem van Sjoerd. Er is te weinig ruimte in zijn stad om lekker te kunnen spelen. Sjoerd bedenkt een plan! De kinderen worden met dit project meegenomen in diverse problemen en moeten deze problemen met elkaar oplossen. Daarin staat het doorzeten voorop! Iets wat ik in de klas erg belangrijk vindt. Niet meteen opgeven, maar opnieuw proberen, vastbijten en door blijven gaan totdat je resultaat hebt behaald. Een van de problemen in het project is dat de walkietalkies het niet goed doen. Omdat de verbinding van de walkietalkies slecht is, horen de kinderen alleen maar losse klanken. Wat zeggen de bouwers nu eigenlijk? Aan de kinderen de taak om de losse klanken te plakken tot woorden. De kinderen vonden het super leuk om bezig te gaan met de walkietalkies. En hoe gaaf is het als je echt walkietalkies in de klas hebt! Een van de leukste activiteiten uit het project is ‘Een groene stad’, waarbij de kinderen zelf groene verf gaan mengen. Verwondering alom! Dus kortom, een super leuk project wanneer je aan de slag wilt gaan met het thema bouwen.
Renate van Ruijven –
Wat een fantastisch project! Meteen na de startactiviteit waren de kinderen enthousiast. We leerden wat een architect is en hebben Sjoerd veel geholpen met zijn problemen. Het project richt zich echt op het oplossen van problemen, iets waar ik in de klas altijd blij van wordt. De zin: ‘Er is een probleem, dat geeft niet hoor! Wij geven niet op, wij zetten door!’ kwam vaak in de klas naar boven. De kinderen zaten er helemaal in, zelfs thuis werden er torens gebouwd die we naar Sjoerd moesten opsturen, we hebben met elkaar enorm genoten!
Het project staat boordevol activiteiten om 6 weken te vullen. Onze favoriete activiteit was de schaftkeet. Er stonden allemaal mokken in de klas, het waren niet zomaar mokken, deze mokken hadden letters. De kinderen bedachten dat er elk een eigen mok was met hun eigen beginletter. Deze hebben we samen uitgezocht en naderhand samen limonade uit gedronken, wat een gezelligheid!
Een echte aanrader als je werkt rondom het thema bouwen!
estermonnereau –
Wat een leuk project is dit! In de klas werkten wij met het thema huis en thuis, daar heb ik dit project bij gebruikt.
Dit project bevat lessen voor 3 weken. Er staan heel veel extra activiteiten in. Wij hebben het over 6 weken uitgesmeerd.
Direct bij de startactiviteit van dit project waren de kinderen al enthousiast. Het boek werd goed ontvangen. Het sluit ook mooi aan bij de methode breinhelden, waar wij mee werken. Het gaat namelijk niet alleen over bouwen tijdens dit project, maar ook over doorzetkracht.
Sjoerd is een architect en de kinderen wilden ook een architectenhoek inrichten in de klas, om net als Sjoerd gebouwen te kunnen ontwerpen en uitvoeren.
In het project zitten ontzettend veel activiteiten om met alle vakgebieden aan de slag te gaan. Er werd van alles gebouwd tijdens de lessen, torens, bruggen en zelfs huizen op zijn kop. De kinderen werden uitgedaagd om creatief te denken en niet op te geven.
Het allerleukst vonden de kinderen dat ze na elke uitgevoerde activiteit een groen huisje verdienden met al die huisjes maakten we op de deur van het lokaal onze eigen stapelstad.
Ik raad dit project zeker aan voor iedereen die met het thema, huizen, wonen of bouwen aan de slag wil.
rosanvangessel1 –
“Sjoerd en de stapelstad” is een onwijs leuk project! Ik heb het project in de klas gebruikt bij het thema wonen, maar het project kan ook gebruikt worden bij bijvoorbeeld het thema bouwen.
Bij mij in de groep was de les “Een groene stad” erg populair. In deze les gaan de kinderen zelf aan de slag met het mengen van verschillende kleuren groen. Veel verwondering bij de kinderen en als afsluiting maken de kinderen een eigen huis om Sjoerd te helpen. Ook de les “Hoog, hoger, hoogst” was erg leuk. Door middel van een dobbelspel wordt er bepaald welk kind een nieuw blok op de toren mag plaatsen. Ze zijn spelenderwijs bezig met tellen en oefenen onder andere de begrippen hoog, hoger, hoogst, minst, meest en evenveel. Dit spel is nog steeds populair in de bouwhoek! In het project gaat het niet alleen over het bouwen van huizen, maar ook doorzettingsvermogen is een groot onderdeel. Ontzettend leuk om het met de kinderen te hebben over dat je kunt leren van oefenen en je niet zo snel op moet geven.
In de klas hebben wij ongeveer 3 weken met het project gewerkt, maar er zitten genoeg activiteiten in waardoor je er ook prima 4 weken mee kunt vullen. Zeker de moeite waard!