Hoe wordt een huis gebouwd? In dit plusproject leren de kinderen aan de hand van de taxonomie van Bloom meer over bouwen en verschillende huizen. Door gebruik te maken van meerdere intelligenties, werk je aan een brede ontwikkeling.
Dit is een project bij het Willewete boek ‘Een huis bouwen’, van Pierre Winters en Tineke Meirink.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Manon (geverifieerde eigenaar) –
We hebben het plusproject ‘Bouwen’ ingezet naar het project ‘Sjoerd en de Stapelstad’. Gedurende een periode van 9 weken hebben we gewerkt over het thema ‘Bouwen’, aansluitend bij de Kinderboekenweek 2023 ‘Bij mij thuis’. We hebben de twee projecten met elkaar afgewisseld. Het plusproject biedt een veelzijdigheid aan activiteiten, waarbij kinderen komen tot hogere denkordes. Er wordt bij dit project een beroep gedaan op verschillende intelligenties, om te zorgen voor een brede ontwikkeling. Het project biedt onder andere activiteiten voor rekenen en taal. Ook staan er in het project verschillende voorbeelden voor het inzetten van denksleutels in de groep.
Het project is goed te combineren met het project van ‘Sjoerd en de Stapelstad’. Verschillende activiteiten kunnen na elkaar uitgevoerd worden in de klas. Tevens is het ook een mooie aanvulling op het project van ‘Sjoerd en de Stapelstad’, om meer de diepte in te gaan rondom het bouwen van een huis. Er wordt in dit project aandacht besteed aan het ontwerpen van een huis, verschillende huizen, metselen, het leggen van leidingen en het maken van een plattegrond.
De activiteit waar de kinderen bij ons erg enthousiast over waren is de activiteit ‘Vloermozaïek’. Bij deze activiteit maken de kinderen een vloer voor in een huis, door middel van een patroon. Ook de les ‘Architect’ sprak onze kinderen erg aan. Deze activiteit is goed te combineren met ‘Mijn droomhuis’ uit het project ‘Sjoerd en de Stapelstad’.
Dit project is een echte toevoeging als je gaat werken over het thema ‘Bouwen’!
Renate van Ruijven –
Een heel leuk project voor de kinderen die iets meer uitdaging nodig hebben. We gebruikten dit project naast het project Sjoerd en de stapelstad in ons thema bouwen. Het project is ook prima te gebruiken in groep 3!
Ik heb genoten van de activiteiten, spelenderwijs zijn we aan het leren en maken we een heel huis compleet van de leidingen tot aan het dak. Ik merkte dat de kinderen snel allerlei woordenschat oppakte die ook zorgde voor verrijken binnen de hoeken.
Echt een aanrader als je iets meer uitdaging zoekt naast de reguliere projecten dus!
annelieke van meel (geverifieerde eigenaar) –
Een heel leuk en uitdagend plusproject voor de kinderen uit groep 2 die wat extra uitdaging kunnen gebruiken. Maar dit project kan je ook heel goed gebruiken in groep 3! Wij gebruikten dit project als uitdaging tijdens het project “Bouwen met Sam”. Dit project sluit daar heel mooi bij aan maar je kunt het ook los gebruiken. Het Willewete boek dat hoort bij dit plusproject is een heel mooi boek met mooie platen en duidelijke uitleg. Een goed begin van het project is het maken van een mindmap, “Wat weten de kinderen allemaal al?”, dat doe je ook tijdens dit project. In het plusproject zitten verschillende taal- en rekenactiviteiten waar je samen met de kinderen echt wel even over na moet denken! Een echte uitdaging dus! Zo leg je de leidingen in een huis, je maakt de fundering en je metselt zinnen. een gevarieerd project! Natuurlijk wordt er ook gebouwd tijdens dit plusproject en de kinderen worden uitgedaagd om creatief te denken. Dit project is echt een mooie aanvulling voor de kinderen die wat extra uitdaging kunnen gebruiken! De kinderen in mijn klas vonden het een geweldig project en ik als leerkracht ook. Ik ga het plusproject de komende jaren zeker nog vaker gebruiken in de klas.