In dit project maken de kinderen kennis met het huis van Willem.
Maar in zijn huis is niets normaal.
Dit project is geschreven bij het prachtige boek ‘Boeken op het dak‘ van Thomas van Oostrum. In het project vind je onder andere reken en taalactiviteiten, lessen rondom denksleutels, bewegingslessen, een Engelse les en wereldoriëntatie lessen. Met dit project kun je vier weken aan de slag.
*** Let op! De aankoop van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld, zie ook onze gebruiksvoorwaarden.
Van de auteur
Zie je dat nou goed? Zwemmen er vissen in de lade en staat er een verkeerslicht voor de deur? Als je heel snel kijkt, ziet het huis in het boek ‘boeken op het dak’ er misschien normaal uit, maar al snel ontdek je steeds meer gekke situaties.
De kinderen maken in de project kennis met een huis, waar niets is wat het lijkt. Aan de hand van het geweldige boek ‘Boeken op het dak’ van Thomas van Oostrum leren ze alles over de ruimtes van het huis. De kinderen worden door hond Willem mee door de ruimtes genomen en hij geeft de kinderen raadsels mee. Door middel van die raadsels komen de kinderen er achter in welke ruimte Willem zich begeeft. In het project vind je een plattegrond van een huis en een afbeelding van de hond Willem. Geef de plattegrond een plek in de klas en hang Willem steeds in de ruimte van het huis waar de activiteit zich afspeelt. Je sluit het project af door ieder kind een eigen bijzondere kamer te laten maken, net zoals in het boek. Ze maken eerst een ontwerp en daarna maken ze de kamer in een schoenendoos.
Tips! Begin op tijd met het verzamelen van schoenendozen. Als de ontworpen kamers af zijn, kun je een tentoonstelling houden als afsluiting van het project. Nodig op tijd ouders uit.
Bij elke ruimte in het huis zijn meerdere activiteiten. De activiteiten staan overzichtelijk in het lesrooster. Het rooster is gemaakt voor vier weken. Bij de eerste activiteit van de ruimte wordt het raadsel besproken. Houd hier rekening mee wanneer je de volgorde van de activiteiten aanpast. Wanneer je voor een activiteit een bijlage nodig hebt, wordt dit bij de activiteit onder het kopje ‘materiaal’ vermeld. Druk de bijlage af, knip de afbeeldingen los en lamineer deze eventueel. Regelmatig heb je bij een activiteit extra materiaal nodig. Je kunt in de materialenlijst op pagina 6 en 7 vinden welke materialen voor elke activiteit nodig zijn.
Geniet van dit project vol bijzondere situaties en verwonder je steeds met de kinderen samen over het bijzondere huis! Want kan dat wel?
Lesdoelen
Download hier de lesdoelen van dit project.
Boek nodig?
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
juf Evelyn –
Dit prentenboek in combinatie met het project is zo ontzettend leuk. In mijn klas met kinderen met een TOS zorgde het voor ontzettend veel actieve taal, we hebben erg moeten lachen om de keuken in de auto, de vissen in de la en de pony in de slaapkamer. De raadsel van Willem de hond vonden de kinderen erg leuk, ook deze zorgden voor veel taalaanbod! De les ‘printen op wc-papier’ was erg leuk, de kinderen hebben het er nog regelmatig over. We sloten het project af met het knutselen van onze eigen gekke huizen.
Kortom dit prentenboek en project is zeker een aanrader waarbij heel veel taal aan bod komt, maar ook zeker veel rekendoelen!
Maaike Blomsma –
Wat een geweldig project is dit!!
Het boek is al een feestje, maar de lessen in dit project zijn ook onwijs leuk! Er zit zoveel in dat je weken met dit project bezig kan zijn.