Aicha en Sep zijn goede vriendjes én buren van elkaar.
De familie van Aicha komt uit Marokko, de ouders van Sep zijn in deze stad geboren en getogen.
Maak kennis met Aicha en Sep, hun familie, hun dagelijkse leven en hun gewoontes.
Hoe is het bij jou thuis? Wat maakt jouw huis een thuis? Bij iedereen is het thuis anders. Dit project bevat activiteiten die uitnodigen om te vertellen over thuis. Het is geschreven bij het boek ‘Bij mij thuis‘ van Somia Bakali en Ann de Bode en bevat activiteiten voor taal, rekenen, muziek, spel- en beweging en suggesties voor de hoeken. Hiermee kun je minstens drie weken aan de slag.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Kim den Ouden –
Wat een mooi en rijk project is dit! We zijn zeker 5 weken bezig geweest met dit project. Een rijk project omdat je ingaat op verschillen in culturen maar óók op zoek gaat naar overeenkomsten.
Het boek gaat over Sep en Aicha. Elke activiteit is gekoppeld aan bladzijde uit het bijbehorende boek.
Het project bevat zeer diverse activiteiten. Schoen uit, schoenen aan was daarbij een favoriet! De activiteit huisnummers viel ook heel goed in de smaak! Ook omdat we erna de wijk in zijn gelopen om huisnummerbingo te spelen.
We hebben besproken in onze klas in welke huizen onze leerlingen wonen, met wie je in een huis woont, welk eten je lekker vindt, wat je favoriete feest is enzovoort. Behalve dat het een prachtig boek is, werden onze leerlingen zich er ook van bewust dat het niet bij iedereen thuis hetzelfde is (ongeacht religie, cultuur). Routines kunnen anders zijn en dat is helemaal prima. Het project zorgde in onze groep ervoor dat er ook begrip kwam voor elkaar. Iedereen is zoals hij of zij is en hij/ zij mag ook zo zijn.
Chantal Groeneveld –
Bij mij thuis is een prachtig project. Eentje waarbij je het verschil in ‘thuis’ en het verschil in cultuur goed kunt zien en bespreken met de kinderen.
Kinderen weten dat ieder kind anders is, maar zijn soms nog best verbaasd dat het bij anderen anders gaat dan bij hen thuis. In dit project, behorend bij het boek ‘bij mij thuis’ van Somia Bakali, wordt dit uitgediept op een kindvriendelijke manier.
Je bespreekt met je klas over in wat voor huis je woont en wie er bij jou in huis wonen. Je hebt het over huisdieren, knuffels, eten wat je eet en lekker vindt.
Bij mij in de klas hebben we het voornamelijk gehad over de overeenkomsten die we met elkaar hebben. We hebben allemaal een ‘bij mij thuis’ poster geknutseld, waarin we tekenden hoe ons huis er uit ziet en wie er bij ons in huis wonen (inclusief huisdieren). De kinderen mochten hun knuffel meenemen naar school en tekenden deze na. Als laatste op de poster tekenden de kinderen hun favoriete eten. Alle kinderen hebben de poster in de klas gepresenteerd en vertellen wat ze hebben getekend. De posters kregen een prachtig plekje in de klas, waar de kinderen nog met regelmaat naar hebben gekeken.
Een mooi project, waar je op een laagdrempelige manier de verschillen en overeenkomsten van elkaar kunt bespreken. Een project, waarmee je de diversiteit in je klas en de samenleving een plekje kunt geven.
Linda Mooijekind –
Wat interessant om aan de hand van dit boek en dit project zoveel over verschillende culturen te leren; ik heb er zelf ook veel van geleerd! Wat ons toch wel het meest bijgebleven is, is dat bij moslims een schaap geslacht en gegeten wordt bij de geboorte van een kindje. Dat kwam gedurende het project nog regelmatig terug 😊 Het boek laat je steeds 2 bladzijden zien; 1 bladzijde hoe het bij Sep thuis is en 1 bladzijde hoe het er bij Aicha uit ziet. Aan de hand daarvan bevat het project allerlei activiteiten op het gebied van rekenen, taal, muziek , spel en beweging en sociaal emotionele ontwikkeling. De opening was gelijk al pakkend: met een dobbelsteen met elkaar in gesprek gaan hoe het bij jou thuis is. Daar merkten de kinderen al wat verschillen op, maar nog niet heel groot. Aan de hand van het verhaal en de bijbehorende activiteiten wél! Wat ook echt een leuke activiteit was, was de activiteit waarbij de kinderen de schoenen uit moesten doen (want zo gaat het bij Aicha thuis; daar mogen ze niet met schoenen aan in de woonkamer). De kinderen moesten naar een afbeelding uit het boek kijken en ik gaf ze stellingen. Was het juist, dan lieten ze hun schoenen uit, was het onjuist, deden ze een schoen aan hun voet. Wat een leuke manier om kritisch te luisteren!
Wij hebben dit project gedaan ná het project over ‘mijn huis’ (een project wat gaat over hun eigen huis en andere soorten huizen) en hebben hier 3 weken over gewerkt
Lyana –
Wat een mooi project over diversiteit en culturen. Dit project gaat over Aicha en Sep. Ze zijn buren, maar wonen beide in een totaal ander huis. Elk huis heeft zijn eigen culturen en Aicha legt dit graag aan je uit.
Gedurende het project wordt je meegenomen in het boek. Bij elke bladzijde hoort namelijk een leuke, activerende activiteit. Het project varieert in taal-, reken- en creatieve activiteiten.
Een enorme aanrader voor het KBW thema, maar ook om aan de slag te gaan met culturele verschillen en diversiteit in de klas!