In deze rubriek nemen we een kijkje in de klas van een collega. Deze week is Janneke (@kleuterjuf_janneke) aan de beurt! Janneke geeft les in groep 1/2 en is ambassadeur bij Kleuteruniversiteit. In haar klas gingen ze aan de slag met het project ‘Onder water‘. Maak kennis met de leukste wilde dieren van de oceaan. Dit […]
Kleuters en letters, natuurlijk! – Spelenderwijs letters ontdekken Door: Karin Blankert en Anke van Boxmeer. Karin is begonnen als logopedist en is nu werkzaam als muziekwerker in de gezondheidszorg. Daarnaast schrijft ze muziek- en spelsuggesties voor het onderwijs. Anke (www.jufanke.nl) is Specialist Jonge Kind en leerkracht op basisschool Roald Dahl in Sint-Michielsgestel. Ook is ze werkzaam als educatief auteur voor onder andere Kleuteruniversiteit en uitgeverij Lemniscaat. Voor jonge kinderen is spel de natuurlijke manier om de wereld om zich heen te ontdekken. Met al hun zintuigen en met hun hele lichaam doen zij ervaringen op. Zo ontstaat er een stevige basis voor […]
Help! Mijn kleuter wil lezen! – Ondersteunen in plaats van tegenhouden Door: Maartje Ramakers. Maartje is leerkracht groep 1/2/3 en Specialist Jonge Kind De ontwikkeling van jonge kinderen verloopt sprongsgewijs. Wat een kind nu nog niet kan, lukt misschien over een maand wel. Het ene kind start de eerste schooldag zonder verwachtingen, het andere is […]
Een rijke leeromgeving in je lokaal Anke van Boxmeer (www.jufanke.nl) is specialist jonge kind en leerkracht op basisschool Roald Dahl in Sint-Michielsgestel. Ook is ze werkzaam als educatief auteur voor onder andere Kleuteruniversiteit en uitgeverij Lemniscaat. Voor kleuters is elke schooldag een nieuw avontuur. Al spelend verkennen zij de wereld. De leeromgeving speelt hierbij een […]
Geschreven door Liesbeth Rosendaal Met een zacht doekje poetst oma de appel. Aliya kijkt met bewondering toe hoe de appel steeds meer gaat glimmen. Het wangetje van de appel wordt steeds roder. Ze krijgt zin om een hap te nemen. ‘Mag ik ‘m nu, oma?’ Aliya pakt de appel voorzichtig aan en drukt ‘m tegen haar gezicht. Alsof Aliya zo zelf ook een glimmend rood wangetje krijgt. Dan doet ze haar ogen dicht en neemt een reuzenhap. Dit is de lekkerste appel die ze ooit heeft gegeten! Ze doet haar ogen weer open om te zien hoe groot haar hap […]
Binnen is beginnen. Zodra de kinderen bij Anouk de klas inkomen kunnen ze direct beginnen aan de acitviteit die voor hen klaar staat. Maartje en Anouk zijn beiden ambassadeur van Kleuteruniversiteit en werkzaam in groep 1/2/3 en groep 1/2. In deze blog vertellen zij je meer over het werken met een spelinloop. Hoe werkt een […]
In deze rubriek nemen we een kijkje in de klas van een collega. Deze week is Manon (@juffie_manon) aan de beurt! Manon geeft les in groep 1/2 en is ambassadeur bij Kleuteruniversiteit. In haar klas gingen ze aan de slag met het project ‘Supermarkt‘. Hoe komt het dat het eten in de supermarkt nooit opraakt? Waarom […]
De zandbak kan weer open en kinderen vragen of ze zonder jas naar buiten mogen. Dat kan maar één ding betekenen. De zomer staat voor de deur! Met dit mooie weer zie je bij de kinderen soms ander spel ontstaan. Soms spelen de kinderen juist elke pauze hetzelfde en wil je ze middels spelimpulsen verder […]