Nét even anders: een origineel Sinterklaas- of kerstthema

De decemberperiode is heel gezellig. Buiten is het donker en binnen zit je misschien wel lekker met een kop thee bij de open haard. Naast dat het een gezellige periode is, is het ook een drukke periode. Die begint al vanaf de start van het Sinterklaasjournaal en duurt tot en met de kerstvakantie. De kinderen zijn zenuwachtig en kijken uit naar het Sinterklaasfeest. Voor je het weet is de goede man weer vertrokken en staat de kerstboom al in je klas. We hebben zeven projecten voor je op een rij gezet die wij heel goed vinden passen bij deze periode. Sommige projecten kun je gedurende sinterklaas- en kersttijd gebruiken. Welk project kies jij?

1. Project bakker

Broodje hier, bonbonnetje daar, nee, deze bakker is nooit klaar!

In dit project zal Rik wat meer vertellen over zijn werkzaamheden als bakker.

De kinderen zullen in dit project kennis maken met Rik en zijn werkzaamheden als bakker. Daarnaast maken we ook kennis met zijn vrouw Jinte. Samen zijn zij verantwoordelijk voor de bakkerij en de bakkerswinkel. De lessen zijn op een gemakkelijke manier in het Sinterklaas- en kerstthema te passen. Hoe leuk is het om naar aanleiding van de activiteiten aan de slag te gaan met het bakken van Sinterklaas- en kerstlekkernijen? Het project bevat reken- en taalactiviteiten, een spel- en bewegingsles, een natuur- en techniekles en (hoek)suggesties aan de hand van het boek ‘De bakker’ van Liesbet Slegers

Janneke: ‘De bakker is een erg leuk en veelzijdig project. Wij hebben deze uitgevoerd tijdens het thema Sinterklaas. De kinderen zijn in de bakkerij aan de slag gegaan en hebben daar allerlei Sinterklaaslekkernijen gebakken. Enkele kinderen wilden in de weekenden met hun ouders mee naar de bakker, of juist zelf dingen bakken.’

2. Boer Boris en Bakkertje Bart

Het paard van Boer Boris is jarig. Er moet taart komen.
Wie bel je dan? Bakkertje Bas natuurlijk!

Wil je wél graag over de bakker werken, maar niet met het eerder genoemde project, dan is dit project misschien wat voor jou. In dit feestelijke project vol taart, gebak en de lekkerste broodjes staat ook het beroep ‘de bakker’ centraal. De kinderen kijken hier mee in de bakkerij van Bakkertje Bas en helpen met het maken en versieren van een verjaardagstaart voor het jarige paard. Het project is geschreven bij het prentenboek Boer Boris en Bakkertje Bas van Ted van Lieshout en Philip Hopman.

3. Gestrikt

Toetje wil graag schoenen met veters, maar haar vader vindt dat ze eerst veters moet leren strikken.
Hoe kan ze nu leren strikken zonder veterschoenen?

Sinterklaas is bij uitstek dé periode om te werken over schoenen. In het prentenboek ‘Gestrikt!‘ van Milja Praagman oefent Toetje met het strikken van veters bij andere mensen. In de klas wordt tijdens dit project een schoenenwinkel ingericht. Deze hoek vormt de rode draad en groeit gedurende het project. De activiteiten en de inbreng van de kinderen spelen hierbij een grote rol. De kinderen bedenken een naam, mogen bepalen waar de winkel komt en wat er nodig is. Als afsluiting vindt er een heus strikfeest plaats, waarbij de kinderen die geleerd hebben om veters te strikken een heuse strikdiploma krijgen. Misschien wel uitgereikt door Sint en zijn Pieten!

Een leerkracht op onze site: ‘De afsluiting met het strikfeest was echt een hoogtepunt van dit schooljaar. De kinderen hebben er echt naartoe geleefd en zijn druk bezig geweest om de klas in striksferen te brengen. Aan sommige stoelen hangen nog steeds strikjes en regelmatig komt een kind nog vragen om een strikdiploma. Een zeer groot succes dus!’ 

4. De haven

In dit project kom je alles te weten over de haven. Over schepen en kapiteins, je leert wie er werken in de haven, telt de containers, leest een plattegrond af, traint het geheugen, maakt golvenmuziek en nog veel meer.

Dat is super handig, want onze Sint komt natuurlijk ook aan in een haven! Dit project is geschreven bij het boek uit de Willewete serie De haven. Het boek is geschreven door Sanne Ramakers en Merel Vink. In dit project neem je de kinderen mee de haven in. Het project start met de startactiviteit waarbij een bewegingsactiviteit over schepen centraal staat. Daarna worden er ladingen bekeken, trainen de kinderen het visueel geheugen, worden de containers geteld, wordt een plattegrond afgelezen, navigeren de kinderen een schip naar zijn parkeerplaats, leren ze cijfers (zelfs in het Engels) en worden er gezellige muzikale activiteiten uitgevoerd. Het project bevat reken- en taalactiviteiten, muzieklessen, een spel- en bewegingsactiviteit, een les Engels en een activiteit natuur & techniek. Tenslotte worden er suggesties voor de hoeken gegeven.

Juf Janneke zei over dit project: ‘Een superproject. De kinderen gingen al glunderen toen ik over dit project vertelde. Ze waren vanaf het begin gegrepen. Ze dachten als kapiteins en havenmeesters en brachten de goederen overal naartoe. Ouders gingen zelfs op pad om naar het laden en lossen van het schip te kijken’.

5. Post

Een brief, pakket, ansichtkaart of geboortekaartje…
Iedereen verstuurt en ontvangt post.

Het thema post is goed in te plannen rond de Sinterklaas en kerstperiode. De kinderen kunnen tijdens de Sinterklaastijd brieven schrijven aan de Sint en zijn Pieten en met kerst kan je kerstkaarten versturen. In dit project gaan de kinderen met de postbode op pad en leren van alles over dit beroep. Het project bevat taalactiviteiten, rekenactiviteiten, een muziekles, een les spel en beweging en suggesties voor de hoeken aan de hand van de boeken ‘De postbode’ van Liesbet Slegers en ‘Dat is toch heel gewoon’ van Thaïs Vanderheyden. Een flink project van 107 pagina’s met prachtige bijlagen dat je invulling voor minimaal 4 weken op school biedt.

Juf Sharaya: ‘We deden het project met Sinterklaas en kerst. Dat werkte heel goed. We hebben samen een pakjeskamer/Sinterklaaskamer gemaakt. Daar stonden de cadeautjes die ingepakt konden worden en Sinterklaas kreeg de verlanglijstjes in de brievenbus die de kinderen ook zelf hebben gemaakt. Met de kerst hebben we de pakjeskamer naar een postkantoor gemaakt en konden er kerstkaarten worden gestuurd. In de huishoek was er ook een brievenbus om de kaarten te ontvangen en zelf juist ook weer kaarten maken om te versturen’.

6. Het restaurant

De kok maakt het eten klaar. De gasten komen. Smullen maar!

Tijdens kerstmis staan de lekkerste gerechten op tafel. De meeste mensen zullen bij iemand thuis eten, maar er zijn ook veel mensen die in deze periode in een restaurant zullen eten. Wanneer je een heus kerstdiner hebt op school, dan kan je dit project goed gebruiken in aanloop daar naartoe. De kinderen weten dan precies wat er van ze verwacht wordt tijdens het eten.

Dit project bevat taal- en rekenactiviteiten, Engelse lessen, een bewegingsactiviteit en suggesties voor de hoeken bij het boek ‘De kok’ van Liesbet Slegers. Met dit project kun je drie tot vier weken aan de slag.

Maaike Blomsma: ‘Wat een fijne houvast was dit voor ons project. We hebben in de klas een echt restaurant gemaakt en aan het einde van het thema ook met de ouders gegeten. Er waren genoeg activiteiten in het project voor de 3 weken dat we over dit thema werkte. ‘Klank roeren’ was voor mijn klas echt de favoriet.’

7. Werk aan de winkel

Kolletje en Dirk gaan in hun winkeltje aan de slag. In hun kraam verkopen ze oude spullen om geld op te halen voor een modderbad bij de kinderboerderij.

Kerst is bij uitstek de periode om iets voor een ander te doen. Dat zou je aandacht aan kunnen besteden met dit project. De kinderen organiseren namelijk een markt om geld op te halen voor een zelfgekozen goed doel. Welk doel kiezen jullie? Steek net als Kolletje en Dirk de handen uit de mouwen! Het project is geschreven bij de verhalen uit het boek ‘Kolletje & Dirk – Werk aan de winkel‘ van Pieter Feller en Natascha Stenvert.

We hopen dat we jullie op ideeën hebben gebracht om eens voor een ander thema te kiezen tijdens deze periode. Ben je op zoek naar andere Sinterklaasprojecten of kerstprojecten, neem dan eens een kijkje in onze winkel.