In dit project kom je alles te weten over de haven. Over schepen en kapiteins,
je leert wie er werken in de haven, telt de containers, leest een plattegrond af, traint het geheugen, maakt golvenmuziek en nog veel meer.
Het project is geschreven bij het informatieve boek ‘Willewete De haven‘ van Sanne Ramakers, Merel de Vink en Hélène Jorna. In het project vind je reken- en taalactiviteiten, een spel- en bewegingsles, Engels, muziek, natuur en techniek en suggesties voor de hoeken. Een rijk gevuld project met activiteiten voor drie tot vier weken.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Linda Mooijekind –
Wat een geweldig project! Vanaf het eerste moment waren de kinderen al gelijk enorm betrokken. Wie kwam daar als kapitein de klas in en wat ging er gebeuren? Superleuke startactiviteit! Na de start zagen de kinderen ook ineens overal verschillende soorten schepen: de fietsen met een bakje achterop waren containerschepen en pionnen achterop waren containers, loopfietsen waren speedboten. Er werden boten getekend op het krijtbord, maar ook buiten, erg leuk!
Ook de activiteiten vonden de kinderen erg leuk om te doen. Denk bijvoorbeeld aan een race met verschillende boten en dobbelstenen: de zeilboot (gooi daarvoor met de dobbelsteen t/m 3) de roeiboot (dobbelsteen t/m 6) en het containerschip (2 dobbelstenen). Maar ook een activiteit waarbij je allerlei soorten speelgoed, fruit ed moet noemen wat er in een container zit. Het project bevat verder veel taal en rekenactiviteiten, maar ook suggesties voor de hoeken, Engels, natuur en techniek, spel en beweging en muziek. Je kan er dus alle kanten mee op! We hebben heel veel geleerd over hoe het er in de haven aan toe gaat (ook de juf!) Ook de woordenschat van de kinderen wordt hierbij lekker uitgebreid. Zo leuk om de kinderen dan de nieuwe woorden actief te horen gebruiken!
We hebben hier ruim 3 weken aan gewerkt, maar we hadden er nog langer over kunnen werken 🙂
Janneke van de Groes –
Een super project. De kinderen gingen al glunderen toen ik over dit project vertelde. Ze waren vanaf het begin gegrepen. Ze dachten als kapiteinen en havenmeesters en brachten de goederen overal naartoe. Ouders gingen zelfs op pad om naar het laden en lossen van het schip te kijken.
Deze term was DE term in de klas. Alles werd geladen en gelost.
Met dit project kun je zeker drie weken vooruit. Maar je kunt het ook verder rekken dat is naar eigen inzicht. Er komen veel verschillende activiteiten aan bod als rijmen, programmeren, Engels, tellen, ruimtelijk inzicht enz. Maar ook muzieklessen. De opdrachten zijn goed voor te bereiden en je kunt je eigen draai eraan geven. Ook staan er veel hoek suggesties in voor als je zelf inspiratie mist.
Een heel compleet project die goed uit te voeren is wanneer je zelf nog niet veel weet van een haven.
De kinderen zijn betrokken van begin tot eind.
Anja van Rijswijk (geverifieerde eigenaar) –
Nadat we het project gewonnen hadden voor onze zorgklas zijn we enthousiast aan het werk gegaan. Het kost wel even wat knip,-en lamineerwerk.
Wat leren de kinderen veel! Het thema sloeg aan en zeker het tellen met de boten (schepen juf, werd ik dan gecorrigeerd), het naleggen van de plattegronden was een succes. Leuk om te merken dat de kinderen hun woordenschat uitbreiden met containerschip, passagiersschip, bolder, enz. Het was voor onze klas soms wat moeilijk dus hebben we aanpassingen gedaan. Ik zou het gebruiken voor groep 2 of 3.
Maar al met al, erg leuk project.