Boer Boris, Berend en Sam gaan een dagje naar de haven, kijken hoe de boten varen.
Eén bootje ligt op de kant, er is geen beweging in te krijgen. Dat bootje wil niet varen …
Help je mee om het bootje het water op te krijgen? Dit project voor zo’n 3 weken is geschreven bij het boek ‘Boer Boris en het bootje‘ van Ted van Lieshout en Philip Hopman.
*** Let op! De aankoop van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld, zie ook onze gebruiksvoorwaarden.
Van de auteur
Boer Boris, Berend en Sam gaan een dagje naar de haven, om te kijken hoe de boten varen. Eén bootje ligt op de kant, er is geen beweging in te krijgen. Zelfs niet als Knol het paard helpt. Maar Sam blijft het proberen en het lukt haar om het bootje het water op te krijgen en te besturen. Ahoy, kapitein Sam!
Open het project en ga met Boer Boris mee naar de haven. Leer verschillende soorten boten kennen, help Knol met het trekken van het bootje, help anderen uit het woeste water, ontwerp een vlaggenlijn, bekijk jezelf in het water en nog veel meer.
Dit project is geschreven bij het prentenboek Boer Boris en het bootje van Ted van Lieshout en Philip Hopman. Het project begint met een startactiviteit waarbij de kinderen zelf een boot maken van knutselmateriaal. Deze boten worden vervolgens op de verteltafel gezet en vormen het decor. Hierna volgen activiteiten voor taal, rekenen, Engels, sociaal-emotioneel en spel en beweging. Daarna vind je suggesties voor de invulling van de hoeken. Met dit project kun je drie weken aan de slag.
Gedurende het project maak je met de hele groep een boot die je tijdens de afsluitende activiteit laat varen. Aan het einde van elke activiteit krijgen de kinderen een afbeelding, die een hint geeft naar de opdracht die erbij hoort. Deze afbeeldingen vind je in bijlage 1. Print deze bijlage en knip de kaarten uit. Bij elke afbeelding staat de titel van de activiteit vermeld. Onderaan elke lesbeschrijving staat de opdracht die bij de afbeelding hoort. Deze opdracht kan gedurende de dag worden uitgevoerd door een of meerdere kinderen. Laat de kinderen aan het einde van de dag vertellen wat ze hebben gedaan aan de boot.
Lesdoelen
Download hier de lesdoelen van dit project.
Boek nodig?
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Anouk Greving –
Boer Boris en het bootje is een aanrader!
Wil jij eens over iets anders werken dan de standaard thema’s? Dan is dit het project voor jou! Tijdens dit thema heb ik met mijn groep gewerkt over verschillende boten, varen en de haven. Ik merkte in mijn groep dat dit een onderwerp is waar kinderen nieuwsgierig naar zijn, maar waar ook veel kinderen nog niet veel over weten. Daarom is het een mooi project om te werken aan de woordenschat, er komen veel nieuwe woorden voor de kinderen aan bod. Daarnaast zijn er weer leuke reken- en taalactiviteiten gekoppeld waardoor je spelenderwijs jouw doelen aan kan bieden. De rode draad door het project heen waarbij de kinderen samen een boot bouwen was een succes in mijn groep! Heerlijk om op die manier naar een gezamelijk doel te werken. Al met al een mooi en compleet pakket om eens een ander thema centraal te zetten!