Maak kennis met de leukste wilde dieren van de oceaan.
Dit project over de onderwaterwereld is geschreven bij het dierenprentenboek ‘Wilde dieren van de oceaan‘, samengesteld door Marja Baeten en het WNF, met illustraties van Gertie Jaquet. In het project vind je reken- en taalactiviteiten, een spel- en bewegingsles, Engels, muziek, natuur en techniek en suggesties voor de hoeken. Met het project duik je zeker vier weken in de wonderlijke onderwaterwereld.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
m.overweel –
Wat een fijn project, bij een fijn boek!
De afgelopen weken hebben wij met veel plezier over de onderwaterwereld gewerkt.
De kinderen waren enthousiast en betrokken. De thematafel was al snel voller dan vol met alles wat vanuit huis meegenomen werd.
Het boek is geweldig. Over verschillende dieren lees je eerst een verhaal, daarna een pagina met allemaal informatie over het dier. De lessen uit dit project dagen de kinderen naast de taal en rekenactiviteiten uit om nog meer over de dieren te leren. Wat kan een dolfijn allemaal? Wat zijn de gevaren in het water?
In het project zitten leuke ideeën voor de hoeken in de klas. Bij ons werden volop aquariums gebouwd.
De afsluitende quiz was ook erg leuk om te doen.
Zeker een aanrader!
Janneke –
Een mooi en belevingsvol project. Het project bevat veel activiteiten rondom rekenen en taal maar ook voor de eerste stappen van programmeren zijn er lessen te vinden. Tijdens de startactiviteit hebben we samen met de kinderen leergrage bedacht die we op onze doelen,uur bevestigden. Aan het eind van het thema konden we deze evalueren en kijken of we overal antwoord op hadden gekregen. Erg leuk om zo ter starten met een project. Hierdoor denken kinderen over een andere manier na over het project en worden ze bij het project betrokken.
Het project leefde heel erg. Door de leuke verhalen hebben de kinderen erg veel geleerd. En het leefde heel erg bij de kinderen, Dagelijks kwamen ze met verhalen, encyclopedieën en knuffels aan.
Een aanrader
Agnes Zuiderveen –
Wat een leuk project. Ik heb hem aan het einde van het schooljaar uitgevoerd, tijdens het thema zomer. De kinderen leerden iedere dag iets nieuws over de dieren in de oceaan uit het boek. Vooral de activiteiten rondom de haai deden het goed;toch wel een beetje spannend volgens sommige kinderen.
De lessen zijn origineel en het zijn er genoeg om een aantal weken mee te vullen. De startactiviteit is erg geschikt om de voorkennis te activeren. Wat weten de kinderen al over de dieren, maar ook de vraag wat ze nog wilden leren over deze dieren was net zo belangrijk. Hier kwamen ook vragen in voor die ik niet bedacht zou hebben als leerkracht. Leuk startpunt. De activiteit ´spuiten maar’ was favoriet. De kinderen moesten rijmen en voor ieder goed rijmwoord, spoot de octopus zijn inkt uit over de haai. Dit ging door totdat de haai niet meer te zien was. De kinderen waren erg betrokken tijdens deze activiteit. Net als bij ‘zes meter lang’. Hierbij moesten de kinderen bepalen en meten hoeveel zes meter nu werkelijk is. Best wel lang kwamen ze achter.
Er zitten veel reken- en taalactiviteiten in dit project, maar ook een Engelse activiteit , muziek en natuur activiteiten in. Erg compleet en fijn werkend project, zeker in de laatste weken van het schooljaar.