Toetje wil graag schoenen met veters, maar haar vader vindt dat ze eerst veters moet leren strikken.
Hoe kan ze nu leren strikken zonder veterschoenen?
In het prentenboek ‘Gestrikt!‘ van Milja Praagman oefent Toetje met het strikken van veters bij andere mensen. In de klas wordt tijdens dit project een schoenenwinkel ingericht. Deze hoek vormt de rode draad en groeit gedurende het project. De activiteiten en de inbreng van de kinderen spelen hierbij een grote rol. De kinderen bedenken een naam, mogen bepalen waar de winkel komt en wat er nodig is.
Tijdens de startactiviteit wordt er een pakket met een mooie strik in de klas bezorgd. In het pakket zit een brief van Toetje, het boek, een aftelkalender en een stapel strikdiploma’s. Tijdens het project worden de kinderen uitgedaagd om, net als Toetje, te leren veterstrikken. Na de startactiviteit zijn er taal- en rekenactiviteiten, een knutselactiviteit, een beweegactiviteit en een activiteit rondom de sociaal-emotionele ontwikkeling. Ook worden er keuzeactiviteiten aangeboden en zijn er suggesties voor hoeken in dit project opgenomen. Als afsluiting vindt er een strikfeest plaats waarbij de kinderen die geleerd hebben veters te strikken een strikdiploma krijgen. De kinderen kunnen vanaf het begin van het project op een aftelkalender kleuren hoeveel nachtjes ze nog moeten slapen tot het feest.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Janneke –
Heel leuk project om samen met een schoenenwinkel uit te voeren. Maar ook erg leuk tijdens de sinterklaasperiode, dat hebben wij gedaan. De kinderen zijn erg betrokken en willen tijdens dit project zelf veters leren strikken. Erg leuk om te zien.
Tijdens de intocht van Sinterklaas was de sint een schoen kwijt. Die was uiteindelijk in de schoenenwinkel hoek bij de kleuters te vinden. De kinderen vonden dit helemaal fantastisch.
Tijdens de activiteiten waren de kinderen heel erg betrokken
manonbudding –
Een super tof project, passend bij het gelijknamige prentenboek gestrikt!
De kinderen waren gelijk betrokken na het lezen van het boek en konden niet wachten om een schoenenwinkel in te richten om toetje te kunnen helpen.
Tijdens het spelen in de schoenenwinkel oefenden de kinderen ontzettend veel doelen en kregen de ruimte om nieuw geleerde kennis toe te passen.
Om dit nog ‘echter’ te maken, zijn we met de klas op bezoek geweest in de schoenenwinkel.
Hoge betrokkenheid tijdens de activiteiten. De leukste activiteit in dit project was met stipt ‘speuren naar schoenen’. Waarbij de kinderen samen op zoek moesten naar alle ‘gestolen schoenen’. Ook op boevenpas was een activiteit die de kinderen na het uitvoeren in de kring nog vaak gespeeld hebben.
Aan het einde van het thema waren er veel kinderen die hun stripdiploma in ontvangst konden nemen, er is erg veel geoefend!
Ik ben gestart met dit project na de herfstvakantie en we hebben dit thema afgesloten in de week na sinterklaas. Ook tijdens de sinterklaasperiode bleef de schoenenwinkel in trek, dit gaf zelfs weer een nieuwe impuls aan de hoek.
fnp (geverifieerde eigenaar) –
Het project ‘Gestrikt’ is een project dat perfect past bij het thema ‘Schoenenwinkel’. De kinderen bij mij in de klas waren zeer enthousiast over het bijbehorende boek en waren zeer betrokken bij het inrichten van onze schoenenwinkel. Het project geeft handvatten om alle begrippen en handelingen, die bij het spelen in een schoenenwinkel voorbij komen, eerst spelenderwijs en met een doel voor ogen aan te bieden in een (kleine) kring. Na de kringactiviteit kunnen de kinderen de geleerde begrippen in de themahoek actief gaan gebruiken en weten ze welke handelingen er in een schoenenwinkel kunnen plaatsvinden. Mijn ervaring is dat de kinderen dit ook gaan naspelen. De activiteit met het ‘levend memory’ en de les in de speelzaal waren bij mijn kinderen favoriet. Deze activiteiten wilden de kinderen graag meerdere keren doen. De afsluiting met het strikfeest was echt een hoogtepunt van dit schooljaar. De kinderen hebben er echt naartoe geleefd en zijn druk bezig geweest om de klas in striksferen te brengen. Aan sommige stoelen hangen nog steeds strikjes en regelmatig komt een kind nog vragen om een strikdiploma. Een zeer groot succes dus! Ikzelf houd er wel van als een project aan te passen is qua volgorde van activiteiten en spreiding over meerdere weken. Hoewel er in de inleiding staat dat het lesrooster vast staat, is mijn ervaring (mede door de schoolsluiting) dat het project toch ook heel goed flexibel is in te zetten. Het thema ‘schoenenwinkel’ is een thema dat ik graag doe in de sinterklaas- en kersttijd. Het had mooi geweest als er in bijvoorbeeld de optionele activiteiten nog tips hadden gezeten voor in de sinterklaastijd, gezien er dan nog veel meer dingen met schoenen mogelijk zijn.