Het paard van Boer Boris is jarig. Er moet taart komen.
Wie bel je dan? Bakkertje Bas natuurlijk!
Dit project bevat activiteiten voor taal, rekenen en muziek. Daarnaast vind je in het pakket een bakactiviteit, een suggestie voor spel- en beweging, voor buitenspel en de spelhoek bij het boek ‘Boer Boris en Bakkertje Bas‘ van Ted van Lieshout en Philip Hopman. Met dit project kun je drie weken aan de slag.
Download hier de lesdoelen van dit project.
estermonnereau –
Wat een leuk project!
Tijdens de sinterklaas en kerstperiode hadden we de bakker als overkoepelend thema. We kozen ervoor om dit project erbij te gebruiken. Dat was goed gekozen. Tijdens dit project werd er natuurlijk een bakkerij ingericht in de klas en daarin werd enorm goed gespeeld. Na de verschillende activiteiten uit het project wilden de kinderen steeds de materialen of geleerde dingen meenemen in de bakkerij hoek en zag ik de onderwerpen die aan bod waren geweest weer terugkomen in de themahoek.
In het project zitten lessen voor rekenen en taal, maar ook suggesties voor in de diverse hoeken. Met deze lessen kun je 3 weken aan de slag. Wij hebben het uitgesmeerd over 5 weken en dat ging ook prima.
De meest favoriete les volgend de kinderen uit het project was een muziekles. De kinderen moesten een dienblad met tompoucen doorgeven in de kring luisterend naar het tempo van de muziek. Lastig als dat heel snel gaat en de tompoucen niet mogen vallen, maar heel langzaam is ook best moeilijk!
Buiten deden we de les taarten bezorgen. In de zandbak werden taarten gebakken. Bij de verschillende huizen op het plein werd de bestelling opgenomen. De bezorgen moest de juiste taart bij het goede huisnummer bezorgen. Als dat maar goed gaat!
We hebben genoten van de afwisselende activiteiten in dit project en het is dan ook zeker een dikke aanrader!
Anouk Greving –
Een mooi en compleet pakket om te werken over de bakker en de boerderij! In mijn groep heb ik met de project gewerkt tijdens de Sinterklaas- en kersttijd. Eerst werd er in de bakkershoek pepernoten en speculaas gebakken. Toen het kerst werd gingen we over op kerstkransjes, kerstkoekjes en kerststollen! Dit project is dus geschikt voor die tijd, maar ook zeker om op een ander moment van het jaar in te zetten. Bijvoorbeeld bij een feestperiode of als je wilt werken over voedsel en waar het vandaan komt.
Het project bestaat uit verschillende soorten lessen van taal- en rekenlessen tot spelideeën voor in de hoeken. Boer Boris is bij mij in de klas altijd geliefd dus door vanuit dat personage te starten heb je direct een hoge betrokkenheid.
Een les die mij bij is gebleven is de les waarbij de kinderen Boer Boris, bakkertje Bas en koerier spelen. Boer Boris doet een bestelling, belt de bakker en vervolgens moet de koerier de taart weer afleveren bij Boer Boris. Het doel was het trainen van het geheugen en het onthouden van een volgorde. Het was een waardevolle les, want best een aantal kinderen vonden het lastig om de ingrediënten te onthouden en door te geven. En daarnaast hebben de kinderen zoveel plezier gehad tijdens die les! Dat maakt het zo krachtig. Een les waarbij er met veel plezier aan een doel wordt gewerkt. Daarom kan ik dit project zeker aanraden!